Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Teorie a didaktika sportovních her (KTV / 4320)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KTV / 4320 - Teorie a didaktika sportovních her, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem (UJEP).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Témata přednášek:Společná východiska a specifické oblasti pohybových her1. Systematika pohybových her, dělení her, terminologie, vztahy kooperace a kompetice ve sportovních hrách, dimenzionální vztahy ve sportovních hrách, obsah sportovních her (herní dovednost, činnost jednotlivce, kombinace, systémy). Herní výkon, týmový herní výkon, Determinanty týmového herního výkonu. Metodicko organizační formy a jejich uplatnění ve školní tělesné výchově.2. Pohybová hra a její úloha a možnosti v ontogenetickém vývoji člověka. Sportovní hra jako společensko ekonomický fenomén. Úloha pohybové hry v socializaci člověka. Hra jako prostředek výchovy (fair play, prožitek, konflikt, vztahy ve skupině v průběhu hry). Sportovní hra jako projev národních kultur.3. Koncepce výuky sportovních her, alternativní pojetí výuky SH. Vybrané aspekty kontroly pohybu při provozování pohybových her. Smyslové podíly na výkonu ve hře nebo realizaci herní činnosti. Vybrané problémy motorického učení ve sportovních hrách, otázka praxe a zkušenosti ve sportovní hře, uplatnění transferu. Automatičnost, podobnost, zobecňování). Posuzování úrovně herních dovedností. Problematika kvantitativního i kvalitativního výzkumu ve sportovních hrách a možnosti diagnostikování ve školní tělesné výchově.4. Pohybové hry uplatňované u žáků s postižením a pro integrovanou Tv. Hry založené na odrazu hracího předmětu - tchoukball, trangleball, squash.5. Pohybové sportovní hry z jiných kultur nebo uplatňované zejména v zahraničí. Americký fotbal, hry rugbyového typu. Pálkovací hry - kricket, baseball, softball, metodický postup u pálkovacích her. Faustball.6. Rozvíjející se pohybové sportovní hry v podmínkách školní tělesné výchovy: badminton, frisbee ultimate, softtenis, lacrosse, interkross, curling, flag football.Kopaná: (1)- Vývoj a výklad pravidel, vznik a vývoj kopané, organizace světové a naší kopané, vývoj herních systémů, současné systémy, obsah kopané systematika herních činností, kombinací a systémů, malé formy kopané (futsal-sálová kopaná, malá kopaná, futsal FIFA, plážový fotbal), podmínky vyučovacího procesu, kopaná v rámci školní tělesné výchovy. Pohybové učení v kopané, klíčová místa osvojování dovedností.Volejbal: (1)- Didaktické aspekty nácviku volejbalu, volejbal na školách, klasifikace herních činností, historie volejbalu, volejbal jako sportovní odvětví.Basketbal: (1)- Vývoj a současné pojetí basketbalu, systematika basketbalu, grafické znázorňování herních situací, další formy basketbalu (minibasketbal, streetball, hra 1x1, atd.).Házená: (1)- Vývoj a současné pojetí házené, systematika házené, grafické znázorňování herních situací, specifika české (národní) házené.Témata seminářů a praktických cvičení:Orientuje na zprostředkování informací a osvojení základních dovedností k hrám, které lze uplatnit v rámci rekreačních pohybových aktivit nebo se objevují jako důsledek modernizačních trendů v Tv a sportu. Obsahem výuky jsou metodické výstupy se zaměřením na osvojování dovedností a řízení provozu vybrané pohybové hry. Důraz je kladen na řízení a rozhodování v jednotlivých sportovních hrách.Způsob kontroly a výuky:Samostudium je řízeno vyučujícími, základem je doporučená literatura a zejména pak studijní opory uvedené na adresách: https://moodle.pf.ujep.cz/.Jako studijní opory lze také použít:http://pf.ujep.cz/~blaha/vphsopuv.htmBláha, L. (2009). Základy tchoukballu učebnice [Učební texty]. Ústí nad Labem: PF UJEP. Retrieved from http://pf.ujep.cz/~blaha/indextch.htm.Česká basketbalová federace: http://www.cbf.cz/Český fotbalový svaz: http://nv.fotbal.cz/Český volejbalový svaz: http://www.cvf.cz/Český svaz házené: http://www.svaz.chf.cz/Česká asociace tchoukballu: http://www.tchoukball.cz/ceska-asociace-tchoukballu/o-asociaci

Získané způsobilosti

Student je po absolvování předmětu - schopen organizovat provoz v absolvovaném spektru her, - dokáže rozhodovat utkání podle stávajících pravidel,- dokáže zorganizovat vyučovací jednotku včetně odpovídající přípravy organismu k zátěži,- dokáže zhodnotit realizovanou vyučovací jednotku, - dokáže definovat klíčová místa pro zlepšování herních dovedností ve vybraných hrách a vysvětlit důvody případných zásahů v rámci kultivace herních dovedností, - umí připravovat, vést cvičební jednotky s obsahem her,- dokáže využívat transfer z jiných pohybových her a nacházet souvislosti mezi nimi,- uplatňuje variabilně provoz her s ohledem na úroveň herních dovedností účastníků, prostorové a materiální podmínky.- orientuje se v základní terminologii vybraných her, způsobu jejich vyučování nebo osvojování příslušných herních dovedností,- umí definovat předpoklady k úspěšnému provozování vybraných her.- umí využít nabytých kompetencí pro další případné rozšíření znalostí a dovedností v problematice,- umí specifikovat základní dovednostní limity účastníků, stanovovat potřebné prostorové a materiální podmínky pro provozování vybraných her,- má přehled o institucionálním zabezpečení provozování vybraných her,- umí popsat možnosti ovlivňování účastníků prostřednictvím provozování her ve smyslu rozvoje pohybových schopností, socializace jedinců apod., - dokáže demonstrovat vybrané herní dovednosti,- dokáže vysvětlit úlohu sportovních her v současném sportovním hnutí i v celospolečenském kontextu,- je schopen aplikovat poznatky z výzkumu do oblasti sportovních her.

Literatura

Velenský, M., & Karger, J. (2001). Basketbal. Praha: Grada. Rychtecký, L., & Fialová, L. (2007). Didaktika školní tělesné výchovy. Praha: UK FTVS. Kollah, E. (2006). Fotbal ? technika a taktika hry. Praha: Grada. Kresta, J. et al. (2009). Futsal. Praha: Grada. Táborský, F. (2000). Házená. Praha: ČSH a AŠSK. Dobrý, L., & Velenský, E. (1980). Košíková - teorie a didaktika. Praha: SPN. FAČR. (2013). Pravidla fotbalu. Praha: Olympia. Velenský, M. et al. (2005). Průpravné hry. Praha: Karolinum. Táborský, F. (2004). Sportovní hry I. Praha: Grada. Táborský, F. (2005). Sportovní hry II. Praha: Grada. Jančálek, S., Šafaříková, J., & Táborský, F. (1978). Teorie a didaktika házené. Praha: SPN. Psotta, R., Bunc, V., & Jíra, M. (2000). Učební podmínky a tělesné zatížení v odlišných formách fotbalu u dětí mladšího školního věku. Česká kinantropologie. Psotta, R., & Velenský, M. (2001). Vyučování sportovních her ve školní tělesné výchově: hodnocení různých přístupů. Česká kinantropologie. Süss, V. (2006). Význam indikátorů herního výkonu pro řízení tréninkového procesu. Praha: Karolinum. Psotta, R., & Velenský, M. et al. (2009). Základy didaktiky sportovních her. Praha: Karolinum. Bláha, L. (2005). Základy provozování vybraných pohybových her. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně, Pedagogická fakulta. Kresta, J., & Doboš, M. (2012). Analýza pohybové aktivity rozhodčího futsalu v okresních soutěžích. In D. Cihlář & D. Petrů (Eds.), Kinesis, salus, educatio. Ústí n. L.: PF UJEP. Velenský, M. (1994). Basketbal - praktická cvičení pro školní tělesnou výchovu. Praha: UK. Další zdroje. Další zdroje. Další zdroje. Další zdroje. Další zdroje. Dobrý, L. (1987). Didaktika sportovních her. Praha: SPN. Psotta, R. (2006). Fotbal kondiční trénink. Praha: Grada. Kresta, J., Fousek, P., Stříž, M., & Stejskal, P. (2009). Futsal. Praha: Grada. Süss, V., & Buchtel, J. et al. (2003). Hodnocení herního výkonu ve sportovních hrách. Praha: Karolinum. Šafaříková, J., & Táborský, F. (1986). Malá škola házené. Praha: Olympia. Bláha, L. (2010). Námět k začlenění jedince se zrakovým nebo jiným zdravotním postižením do pohybových her. Tělesná výchova a sport mládeže. Süss, V. (2003). Softball a baseball: technika, herní situace, pravidla. Praha: Grada. Kresta, J., & Šmíd, P. (2010). Současné poznatky o pohybové aktivitě rozhodčích sportovních her. Kinesis, salus, educatio 2009. Ústí nad Labem: UJEP. Dobrý, L. & Semiginovský, B. (1988). Sportovní hry. Výkon a trénink. Praha: Olympia. Kolář, P. et al. (2004). Sportovní hry ze světa. Praha: ČASPV. Matoušek, J. (1995). Teorie a didaktika házené. Brno: PF MU. Ondřej, O., Navara, M., & Buzek, M. (1986). Teorie a didaktika kopané. Praha: SPN. Buzek, M. (2007). Trenér fotbalu ?A? licence UEFA licence 1. Díl - obecné kapitoly. Praha: UK. Velenský, M. (1992). Základní program aplikace útočné a obranné činnosti. Praha: Svoboda. Bláha, L. (2009). Základy tchoukballu ? učebnice. Ústí nad Labem: Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně, Pedagogická fakulta.

Požadavky

Aktivní účast ve výuce, úspěšně realizované rozhodování ve vybrané pohybové hře, pozitivní hodnocení teoretického testu z oblasti pravidel, techniky, taktiky a metodiky u probraných netradičních SH. Zápočtové požadavky z předmětu:1. Vedení rozcvičení podle rozpisu. 2. Správná aplikace rozhodování a účast na organizaci výuky.3. Zpracování a realizace metodického výstupu a teoretické práce na vybrané téma.

Garant

doc. PaedDr. Ladislav Bláha, Ph.D.

Vyučující

doc. PaedDr. Ladislav Bláha, Ph.D.Mgr. Jan KrestaPaedDr. Marcel Žákdoc. PaedDr. Ladislav Bláha, Ph.D.Mgr. Jan KrestaPaedDr. Marcel Žák