Předmět Didaktika zdravotní a integrované TV (KTV / 6058)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KTV / 6058 - Didaktika zdravotní a integrované TV, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem (UJEP).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
Témata seminářů a cvičení:Teoretická část zahrnuje základní znalosti týkající se výběru prostředků zdravotní TV u jednotlivých druhů oslabení, základní znalosti metodiky při aplikaci vybraných prostředků tělesné výchovy používaných ve zdravotní TV se zaměřením na problematiku dětí školního věku (dospělých, seniorů) a didaktické zásady při tvorbě individuálních a skupinových cvičebních programů, didaktické zásady stavby cvičebních jednotek u různých druhů oslabení. Praktická část zahrnuje samotný nácvik cvičebních jednotek se zaměřením na různé druhy oslabení formou cvičení, tanců, her nebo soutěží s využitím různých druhů náčiní a nářadí (např. balanční míče, obruče, tyče, míče, švihadla, žebřiny, žebříky, lavičky) a příklady organizace a řízení cvičebních jednotek vhodných pro integraci cvičenců se zdravotním postižením.1.Postavení zdravotní TV v systému TV - cíle, úkoly, prostředky zdravotní TV, zásady zařazování dětí do zdravotní tělesné výchovy. Možnosti integrace zdravotně postižených.2.Základní organizační formy ve zdravotní TV.3.Obecný model cvičební jednotky zdravotní TV a specifické úkoly a cíle jednotlivých částí cvičební jednotky.4.Stavba a obsah cvičební jednotky u poruch předozadního zakřivení páteře. Zásady pro výběr kompenzačních a regeneračních cvičení z hlediska indikace a kontraindikace. Využití nářadí a náčiní.5.Stavba a obsah cvičební jednotky u skoliotických poruch. Zásady pro výběr kompenzačních a regeneračních cvičení z hlediska indikace a kontraindikace. Využití náčiní a nářadí.6.Stavba a obsah cvičební jednotky u poruch v oblasti dolních končetin. Zásady pro výběr kompenzačních a regeneračních cvičení z hlediska indikace a kontraindikace. Využití náčiní a nářadí.7.Drobné kompenzační a regenerační cvičení během pracovní doby a o přestávkách. Zásady aplikace těchto forem primární prevence poruch a vad podpůrně pohybového systému ve školním režimu dítěte školního věku a u dospělé populace.8.Aerobní cvičení - druhy aerobních cvičení, stanovení optimální intenzity, frekvence a doby tělesné zátěže při cvičení vytrvalostního charakteru, indikace a kontraindikace aerobních cvičení u oslabení podpůrně pohybového a respiračního systému.9.Posilovací cvičení a jejich využití ve zdravotní tělesné výchově. Problematika aplikace posilovacích cvičení u poruch a vad podpůrně pohybového systému.10.Relaxační cvičení a jejich využití ve zdravotní TV. Základní techniky relaxačních cvičení. Metodika při nácviku svalové relaxace. Relaxační odezva organismu.11.Dechová cvičení a jejich využití u poruch páteře a u oslabení respiračního systému. Dechové techniky a jejich využití u astmatických pacientů.12.Zásady preskripce programu pohybové aktivity u zdravotně oslabených osob středního a staršího věku.13.Zásady preskripce pohybové aktivity u chorob kardiovaskulárního systému.Témata praktických cvičení:1. Cvičební jednotka zdravotní TV zaměřená na oslabení pohybového systému - vadné držení těla. Cvičební jednotka zdravotní TV zaměřená na oslabení pohybového systému - plochá záda.2. Cvičební jednotka zdravotní TV zaměřená na oslabení pohybového systému - kyfotické držení těla. Cvičební jednotka zdravotní TV zaměřená na oslabení pohybového systému - hyperlordotické držení těla.3. Cvičební jednotka zdravotní TV zaměřená na oslabení pohybového systému - skoliotické držení těla.4. Cvičební jednotka zdravotní TV zaměřená na oslabení pohybového systému - oslabení dolních končetin - varózní postavení dolních končetin.5. Cvičební jednotka zdravotní TV zaměřená na oslabení pohybového systému - oslabení dolních končetin - valgózní postavení dolních končetin.6. Cvičební jednotka zdravotní TV zaměřená na oslabení pohybového systému - oslabení dolních končetin - plochonoží.7. Cvičební jednotka zdravotní TV zaměřená na oslabení respiračního systému - astma, alergie, chronická bronchitida.8.Cvičební jednotka zdravotní TV zaměřená na oslabení kardiovaskulárního systému - ischemická choroba srd
Získané způsobilosti
Student je po absolvování předmětu schopen aplikovat získané poznatky i praktické dovednosti do výuky na II. stupni ZŠ a na SŠ. Dokáže organizovat a řídit vyučovací proces v oblasti zdravotní tělesné výchovy, diagnostikovat v přiměřeném rozsahu příslušná oslabení a navrhnout způsob jejich korekcí. U zdravotně postižených dokáže řídit pohybový program ve spolupráci s lékařem popř. na základě lékařských doporučení. Zároveň umí nastavit pohybový program ve výchovně vzdělávacím procesu do podoby, která spouští procesy integrace.
Literatura
KABELÍKOVÁ, K., VÁVROVÁ, M. Cvičení k obnovení a udržování svalové rovnováhy. Praha, Grada Publishing. 1997. HOŠKOVÁ, B., MATOUŠKOVÁ, M. Kapitoly z didaktiky zdravtní TV. Praha: Karolinum, 2005. BOTLÍKOVÁ,V. Vyrovnáváme a testujeme. Praha : BEST,1991. 1991. ZÍTKO, M. Kompenzační cvičení. UK FTVS Praha, 1998. 1999. KUBÁT, R. Ortopedické vady u dětí a jim předcházet. Praha: H+H, 1991. Praha: H&H, 1991. KUBÁNEK, B. Základy zdravotní tělesné výchovy (Oslabení podpůrně pohybového systému). Olomouc: Hanex, 1992. ČERMÁK, J., CHVÁLOVÁ, O., BOTLÍKOVÁ, V. Záda už mě nebolí. Praha: Svojta a Vašut, 1992. MATOUŠOVÁ, M. a kol. Zdravotní tělesná výchova. Praha : Sport pro všechny - BESTIa s.r.o.. 1992. KYRALOVÁ, M. a kol. Zdravotní tělesná výchova. Praha: ONYX, 1995.
Požadavky
Aktivní účast ve výuce, Účast na organizaci výuky.Zpracování a realizace metodického výstupu a teoretické práce na vybrané téma.Zápočtový test.Předložení seminární práce. 5. Studenti budou umět organizovat vyučovací jednotku zdravotní TV pro jednotlivá zdravotní oslabení podle metodicko-didaktických zásad, budou umět vytvořit zásobník cviků s využitím různých pomůcek a variabilního prostředí v závislosti na cíli a obsahu vyučovací jednotky.
Garant
doc. PhDr. Jana Pyšná, Ph.D.
Vyučující
doc. PhDr. Jana Pyšná, Ph.D.