Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Teorie a didaktika sportovních her (KTV / 6109)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KTV / 6109 - Teorie a didaktika sportovních her, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem (UJEP).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Obsah výuky je tvořen vyučovacími bloky, které jsou orientovány na postižení dílčích úseků jednotlivých sportovních her nebo diskutovaného problému.Témata přednášek, seminářů a cvičení:Společná východiska a specifické oblasti pohybových her1. Systematika pohybových her, dělení her, terminologie, vztahy kooperace a kompetice ve sportovních hrách, dimenzionální vztahy ve sportovních hrách, obsah sportovních her (herní dovednost, činnost jednotlivce, kombinace, systémy). Herní výkon, týmový herní výkon, Determinanty týmového herního výkonu. Metodicko organizační formy. Hodnocení herního výkonu.2. Pohybová hra a její úloha a možnosti v ontogenetickém vývoji člověka. Sportovní hra jako společensko - ekonomický fenomén. Úloha pohybové hry v socializaci člověka. Hra jako prostředek výchovy (fair play, prožitek, konflikt, vztahy ve skupině v průběhu hry). Sportovní hra jako projev národních kultur.3. Koncepce výuky sportovních her, alternativní pojetí výuky SH. Vybrané aspekty kontroly pohybu při provozování pohybových her. Smyslové podíly na výkonu ve hře nebo realizaci herní činnosti. Vybrané problémy motorického učení ve sportovních hrách, otázka praxe a zkušenosti ve sportovní hře, uplatnění transferu. Automatičnost, podobnost, zobecňování). Začátečník x pokročilý ve sportovní hře - charakteristické znaky. Problematika kvantitativního i kvalitativního výzkumu ve sportovních hrách, diagnostiky.4. Pohybové - sportovní hry z jiných kultur nebo uplatňované zejména v zahraničí. Americký football, hry rugbyového typu, kricket, trangleball.5. Pohybové - sportovní hry s perspektivou rozvoje v podmínkách České republiky: frisbee - ultimate, softtenis, lacrosse, interkross, squash, tchoukball, curling, tchoukball, faustball.6. Pálkovací hry, rozdíly baseball - softball, metodický postup u pálkovacích her.Kopaná: (2)Vývoj a výklad pravidel, vznik a vývoj kopané, organizace světové a naší kopané, vývoj herních systémů, současné systémy, obsah kopané - systematika herních činností, kombinací a systémů, malé formy kopané (sálová kopaná, malá kopaná, halová kopaná), podmínky vyučovacího procesu, kopaná v osnovách školní tělesné výchovy. Pohybové učení v kopané, klíčová místa osvojování dovednostíVolejbal: (2)Didaktické aspekty nácviku volejbalu, volejbal na školách, klasifikace herních činností, historie volejbalu, volejbal jako sportovní odvětví.Házená: (2)Vývoj a současné pojetí házené, systematika házené, grafické znázorňování herních situací, házená v osnovách školní tělesné výchovy. Specifika české národní házené.Basketbal: (2)Vývoj a současné pojetí basketbalu, systematika basketbalu, grafické znázorňování herních situací, basketbal v osnovách školní tělesné výchovy.

Získané způsobilosti

Získané způsobilosti: Student je po absolvování předmětu schopen uvědomit si vztahy v systému sportovních her, aplikaci metodicko organizačních forem, úlohu a postavení her jako významného společensko ekonomického fenoménu. Dokáže aplikovat poznatky z výzkumně orientovaných předmětů do oblasti her a používat je k diagnostickým účelům. Zároveň dokáže zhodnotit získané dovednosti a zejména poznatky v odborné diskusi nebo při aplikaci méně obvyklých her.

Literatura

DOBRÝ, L., SEMIGINOVSKÝ, B. Sportovní hry. Výkon a trénink. Praha, Olympia 1988. KOLÁŘ, P. a kol. Sportovní hry ze světa. Praha: ČASPV, 2004. BLÁHA, L. Základy provozování pohybových her. I.vyd. Ústí n. L.: PF UJEP , 2005. BLÁHA, L. Pálkovací hry z hlediska rozvoje rychlostních schopností. InHAVEL, Z. et al. Rozvoj rychlostních schopností. Skriptum. 1. vyd. Ústí nad Labem : PF UJEP, 1993, s. 43-59. ISBN 80-7044-059-7. TÁBORSKÝ, F. Sportovní hry I . II. Praha: Grada 2004. BELŠAN,P. aj. Tělesná výchova pro 5. až 8. r. ZŠ. Praha SPN,1980. 1980. SKRUŽNÝ, Z. a kol. Florbal. Praha: Grada, 2004. SUSS, V. Softball a baseball : technika, herní situace, pravidla.Praha: Grada, 2003. Praha: Grada, 2003. TÁBORSKÝ, F. Základy teorie sportovních her. Praha: UK, 2007.

Požadavky

Požadavky ke zkoušce: Úspěšné ukončení výuky všech předmětů se vztahem k pohybovým hrám - udělen zápočet. Semináře:1. - 3. se orientuje na zprostředkování informací a osvojení základních dovedností k hrám, které lze uplatnit v rámci rekreačních pohybových aktivit nebo se objevují jako důsledek modernizačních trendů v Tv a sportu.4. - 13. obsahem výuky jsou metodické výstupy se zaměřením na osvojování dovedností a řízení provozu vybrané pohybové hry. Důraz je kladen na rozhodování v jednotlivých sportovních hrách.Zápočtové požadavky:" Vedení rozcvičení podle rozpisu. " Správná aplikace rozhodování a účast na organizaci výuky." Zpracování a realizace metodického výstupu a teoretické práce na vybrané téma.

Garant

doc. PaedDr. Ladislav Bláha, Ph.D.

Vyučující

doc. PaedDr. Ladislav Bláha, Ph.D.Mgr. Jan KrestaPaedDr. Marcel Žák