Předmět Tv a sport zdravotně postižených A (KTV / 6231)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KTV / 6231 - Tv a sport zdravotně postižených A, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem (UJEP).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
Témata přednášek (zestručněno z důvodu kapacity STAGU):1. Postavení osob se zdravotním postižením ve společenském systému Zdraví a kvalita života osob se specifickými potřebami.2. Realizace pohybových aktivit osob s postižením v kontextu historického a společenského vývoje; Charta sportu pro všechny ? zdravotně postižené osoby. Problematika školství, integrace a speciálních škol.3. Typy zdravotních postižení, vada, porucha, handicap v životě a zejména v pohybových činnostech. Základní definice. Základní orientace v terminologii.4. Specifikace rizik s ohledem na postižení, nebezpečí při pohybových aktivitách. Problematika sportovní klasifikace. Typy klasifikací.5. Institucionální zabezpečení pohybových aktivit osob se zdravotním postižením. Mezinárodní federace a České asociace (svazy), ČPV, Paralympiády aj.6. Postižení osob odkázaných na vozík, problematika postižení a možnosti Tv a sportu. Úrazy a příčiny postižení. Tv a sport vozíčkářů. Kvalita života s postižením.7. Amputace a její příčiny. Progresivní svalová dystrofie, rozštěp páteře. Vysvětlení pojmů. Možnosti k provozování pohybových aktivit.8. Postižení osob neslyšících, problematika postižení a možnosti Tv a sportu neslyšících a nedoslýchavých.9. DMO ? cerebrální paréza - spasticita, problematika postižení a možnosti Tv a sportu. Vysvětlení pojmů spasticita, ataxie, atetóza, třes. Uvedení příkladů ? prezentace. Problém deformity kostí a kloubů, možnosti využití pohybových aktivit.10. Zrakové postižení, onemocnění a poškození, příčiny postižení. Vymezení ? hlavní definice, Možnosti Tv a sportu. Specifika motorického učení u osob se ZrP.11. Mentální postižení, typologie, specifikace postižení, uplatnitelnost osob s mentálním postižením na trhu práce a možnosti využití pohybových aktivit. Aktivity pro mentálně postižené.12. Sport a provozování pohybových aktivit u osob s mentálním postižením, Speciální olympiády. Světové hry.13. Problematika integrované tělesné výchovy, problematika specializované výuky. Současná legislativa.14. Diskusní část, rozbory, příklady, konzultace.Semináře a praktická cvičení1. DMO ? cerebrální paréza -spasticita ? praktická prezentace ? provoz v zařízení, testování, vybrané sportovní disciplíny, prezentace boccii.2. Vozíčkáři ? praktická prezentace ? provoz v zařízení.3. Vozíčkáři ? realizace vybraných pohybových aktivit v zimních podmínkách, prezentace monoski, podle podmínek vyzkoušení. Jízda na monoski.4. Vozíčkáři ? aktivita podle podmínek, volejbal sedících ? sittingvolejbal, curling aj. Prezentace sledghokeje. Handbike ? prezentace s cyklistou, jízda, vysvětlení kategorií, konstrukce handbiku, provozování v ČR.5. Sport a provozování pohybových aktivit u osob neslyšících. Komunikace v rámci pohybových aktivit.6. Sport osob staršího věku ? problém spojitosti se zdravotním postižením, doporučované aktivity a pohybové programy. Aplikace krokoměrů. Problematika opotřebení organismu a možnosti provozování odpovídajících pohybových aktivit. Onemocnění a rizika plynoucí z nesprávné aplikace pohybových aktivit.7. Otázky komunikace, řízení a organizování soutěží osob se zdravotním postižením. Kontrola pedometrů a jejich dlouhodobé aplikace. Sledování a hodnocení pohybového režimu v systému INDARES.8. Vybrané DPH. Hry, jednotlivé disciplíny. Upozornění na problém rizikovosti některých aktivit.9. Navigace ZrP. Atletika zrakově postižených. Jízda na tandemu ? aplikace v praxi. Použití koloběhu a problém trasování. Problém lokomoce.10. PA a ZrP ? brankové hry ? goalball, torball, koulená. Doporučované ochranné pomůcky. Parametry střelby v goalballe, zatížení organismu v goalballe.11. Kreistorball12. Pohybové aktivity pro osoby s mentálním postižením. Možnosti spojení pohybu s tvořivou činností. DPH, pohybové úkoly.13. Diskuse k problémům a seminárním pracím.14. Diskuse k vybraným problémům a seminárním pracím. Hodnocení výuky
Získané způsobilosti
Student je po absolvování předmětu schopen organizovat provoz v absolvovaném spektru aktivit, dokáže rozhodovat utkání ve vybraných hrách, umí připravovat, vést základní cvičební jednotky se zdravotně postiženým. Dokáže využívat transfer z jiných aktivit pro potřeby zdravotně postižených. Umí specifikovat dovednostní limity účastníků, stanovovat potřebné prostorové a materiální podmínky pro provoz účastníků.
Literatura
JEŠINA, O., KUDLÁČEK, M. a kol. Aplikovaná tělesná výchova. Olomouc : FTK UP, 2011. ISBN 978-80-244-2738-6.Charta sportu pro všechny: zdravotně oostižené osoby. Štrasburg: 1987. BLÁHA, L.,PYŠNÝ, L. Provozování pohybovýcg aktivit zrakově handicipovanou populací. I. vyd. Ústí nad Labem: UJEP, 2000. KÁBELE, J. Sport vozíčkářů. 1.vyd. Praha, Olympia a.s.,1992. 196 s. ISBN 80-7033-233-6. BLÁHA, L. Pohybové aktivity a zrakové postižení - problémy a možnosti. Banská Bystrica : Univerzita Mateja Bela, Pedagogická fakulta, 2010. ISBN 978-80-557-0125-7.BUCHER., W. Spiel .und Uebungsformen fuer Behinderte. 4. vyd. Schordorf: Verlag Hofmann.1997. KUDLÁČEK, M. a kol. Aplikované pohybové aktivity pro osoby s tělesným postižením. Olomouc : FTK UP, 2007. ISBN 978-80-244-1655-7.Centrum APA - zdroje umístěné na webu. MULLER, O.a kol. Dítě se speciálními vzdělávacími potřebami. Olomouc: VUP, 2001. BLÁHA, L. Goaball, hra pro zrakově handicapované.Těl. Vých. Sport. Mlad. 1996. č. 5. s .32-35. VÁLKOVÁ, H. Speciální olympiády. 1.vyd. Olomouc, UP, 1998. 60 s. ISBN 80-7064-844-5. BLÁHA, L. Vybrané studie k uplatňování pohybových aktivit u osob se zrakovým postižením. Ústí nad Labem : Univerzita Jana Evangelisty Purkyně, Pedagogická fakulta, 2011. ISBN 978-80-7414-372-4.
Požadavky
Účast na výuce 80%, zpracování seminární práce podle zadaného tématu, účast na rozhodování a organizaci výuky, zkouška z výše popsaných okruhů (zejména pravidla, technika, taktika a metodika probraných aktivit, institucionální rámec aktivit zdravotně postižených, popis základní techniky pro provozování aktivit, organizace soutěží, lékařská omezení.
Garant
doc. PaedDr. Ladislav Bláha, Ph.D.
Vyučující
doc. PaedDr. Ladislav Bláha, Ph.D.doc. PaedDr. Ladislav Bláha, Ph.D.