Předmět Vývojová psychologie (KVV / D055)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KVV / D055 - Vývojová psychologie, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem (UJEP).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
1. Význam vývojového hlediska v psychologii2. Pojem vývoj, základní vývojové procesy3. Senzitivní období v ontogenezi4. Determinace vývoje lidské psychiky5. Činitelé a zákonitosti duševního a biopsychického vývoje člověka6. Základní teorie determinace vývoje lidské psychiky, jejich kritické hodnocení7. Přehled vývojových fází ontogeneze, jejich specifika8. Pubescence, adolescence (psychické změny vliv vrstevnických skupin, sexualita)9. Vývojové změny v dospělosti10. Terminální stadium člověka.11. Interiorizace sociálních (zvláště morálních) norem, vývoj morálního usuzování12. Piaget a jeho kognitivní vývojová teorie - jednotlivé etapy vývoje; vývoj myšlení13. Emoční, sociální a sexuální vývoj14. Příčiny rozdílů v psychickém vývoji chlapců a dívek.15. Rodina jako základní socializační činitel, základní typy výchovy.16. Vývoj a funkce řeči, podmínky jejího utváření v průběhu ontogeneze17. Psychická deprivace v dětství a její vliv na vývoj dítěte, interakce rodič-dítě18.Hra a její funkce ve vývoji dítěte19. Vývoj a význam dětské kresby20. Vlohy, nadání, talent; diagnostika a možnosti rozvoje různých druhů nadání.21. Talent a jeho rozvoj v jednotlivých vývojových etapách.22. Rozvoj schopností a dovedností, rozvoj fantazie a kreativity.23. Metody vývojové psychologie (včetně longitudinálního a průřezového přístupu)
Literatura
LANGMEIER, J., KREJČÍŘOVÁ,D. Vývojová psychologie. Praha: Grada Publishing, 2005. ISBN 80-247-1284-9.VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie. Dětství, dospělost, stáří. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-308-0.VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie II: dospělost a stáří. Praha: Karolinum, 2007. ISBN 978-80-246-1318-5.Macek, P. Adolescence. Praha, Portál, 2003. MATĚJČEK,Z. Co děti nejvíc potřebují. Praha, Portál, 2007. Erikson, E.H. Dětství a společnost. Praha, Argo, 2002. Pešová,I. Šamalík, M. Poradenská psychologie pro děti a mládež. Praha, Grada, 2006. Matějček, Z. Prvních 6 let ve vývoji a výchově dítěte. Praha, Grada, 2005. DRAPELA, V. Přehled teorií osobnosti. Praha : Portál, 1997. Eileen Allen, K., Marotz, L. R. Přehled vývoje dítěte od prenatálního období do 8 let. Praha: Portál, 2005. ČÍŽKOVÁ, J, BINAROVÁ, I., HLÁSKOVÁ, K. Přehled vývojové psychologie. Olomouc: UP, 2001. ATKINSON, R.L. Psychologie. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-640-3.Piaget, J. Inhelderová, B. Psychologie dítěte. Praha, Portál. Praha, Portál, 2007. ČÁP, J.; MAREŠ, J. Psychologie pro učitele - dotisk. Praha, Portál, 2008. Praha: Portál, 2001. ISBN 978-80-7367-273-7.MERTIN, V., GILLERNOVÁ, I. Psychologie pro učitelky mateřské školy. Praha: Portál,, 2003. BAŠTECKÁ, B. - GOLDMANN, P. Základy klinické psychologie. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-550-4.
Požadavky
Seznam literatury bude rozšířen podle specifikací a požadavků zkoušejícího.
Garant
doc. PhDr. Běla Hátlová, Ph.D.