Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Pedagogická propedeutika (CCV / G4047)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu CCV / G4047 - Pedagogická propedeutika, Pedagogická fakulta, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem (UJEP).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Okruhy přednášek:1.Pedagogika jako věda - dělení, vývoj a současné postavení2.Výchova, vychovatel a vychovávaný - základní činitelé výchovného procesu3.Základní pedagogické kategorie - složky, podmínky, cíle a metody výchovy a převýchovy4.Základy zkoumání v pedagogice I - obecné postupy5.Základy zkoumání v pedagogice II - nejdůležitější metody6.Vzdělávací systém v České republice7.Alternativní a reformní školství ve světě a v ČR I8.Alternativní a reformní školství ve světě a v ČR II9.Alternativní a reformní školství ve světě a v ČR III10.Alternativní a reformní školství ve světě a v ČR IV11.Soudobé vzdělávací teorie, konstruktivismus12.Základy učitelské profese (pedeutologie)Okruhy cvičení:1.Historický vývoj výchovných tendencí2.J. A. Komenský - osobnost a dílo3.J. Locke, J. J. Rousseau4.J. Piaget, L. S. Vygotskij5.J. J. Pestalozzi, A. S. Makarenko6.J. F. Herbart, základy alternativních škol, antipedagogika, černá pedagogika7.Metoda dotazníku, Metoda rozhovoru8.Metoda pedagogického experimentu, Metoda pozorování9.Vzdělávací systém SRN, Rakousko, Francie, Skandinávie (Švédsko)10.Vzdělávací systém Slovensko, USA11.Transmisivně instruktivní (tradiční) vzdělávání, Konstruktivistická pedagogika12.Reforma vysokoškolského vzdělávání v ČR

Získané způsobilosti

Student vysvětluje rozdíl mezi pedagogikou u nás a ve světě; popisuje specifikum pedagogiky vůči jiným vědám; zdůvodňuje vznik pedagogiky a rozlišuje různé školy a směry; diskutuje o existenci sociální nerovnosti ve společnosti; analyzuje znaky a funkce vzdělávacích organizací ve společnosti; aplikuje pedagogické teorie na nejdiskutovanější problémy dnešní společnosti; komentuje společenské problémy z pedagogického úhlu; rozlišuje kvalitativní a kvantitativní metody pedagogického výzkumu; definuje základní pedagogické pojmy; chápe vliv prostředí na člověka a dokáže stručně charakterizovat vzájemné působení společnosti a výchovy na člověka.

Literatura

KRAUS, B., POLÁČKOVÁ, V. et al. Člověk - prostředí - výchova. Brno: Paido, 2001. ISBN 80-7315-004-2.Průcha, J. Moderní pedagogika. Praha, 2002. Průcha, J., Mareš, J., Walterová , E. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-772-8.VALIŠOVÁ, A., KASÍKOVÁ, H. a kol. Pedagogika pro učitele. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1734-0.PRŮCHA, J. Srovnávací pedagogika. Praha:Portál, 2006. DYTRYCHOVÁ, R., KRHUTOVÁ, M. Učitel příprava na profesi. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2863-6.Průcha, J. Učitel: současné poznatky o profesi. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-621-7.GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-185-0.VÁŇOVÁ, M. Teoretické a metodologické otázky srovnávací pedagogiky. Praha: Podfuk, 1998. JŮVA, V.,LIŠKAŘ, Č. Úvod do srovnávací pedagogiky. Praha:SPN, 1982. JEŽKOVÁ, V. A KOL. Vzdělávací systémy v zahraničí. Praha, Karolinum, 1996.

Požadavky

Požadavky dle pokynů vyučujícího

Garant

doc. PaedDr. Pavel Doulík, Ph.D.