Předmět Sociální pedagogika I (CCV / G4051)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu CCV / G4051 - Sociální pedagogika I, Pedagogická fakulta, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem (UJEP).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
1.Sociální pedagogika jako vědní disciplína a její vývoj2.Filozofická, sociologická a pedagogická východiska sociální pedagogiky3.Prostředí a výchova, sociální determinace výchovy, socializace4.Rodina jako výchovné prostředí a socializační činitel5.Problematika náhradní rodinné péče6.Sociální skupiny, skupinové prostředí, diagnostika vztahů ve skupině7.Lokální prostředí a jejich specifika8.Sociální a pedagogická komunikace9.Média a masová komunikace10.Kultura, subkultury11.Multikulturalismus, migrace a střetávání kultur, multikulturní výchova
Získané způsobilosti
Student umí charakterizovat sociální pedagogiku jako vědní disciplínu, je schopen vymezit její předmět, cíle a metody; umí charakterizovat základní mezníky vývoje zkoumání vztahů mezi výchovou a prostředím, je schopen vymezit základní filosofická, sociologická a pedagogická východiska oboru a významné osobnosti, jejichž učení formovalo vývoj sociální pedagogiky. Student umí charakterizovat proces socializace jedince a jeho etapy, je schopen vymezit důležité aspekty sociální determinace výchovy, podobně jako důležité aspekty přirozených prostředí výchovy (rodina, sociální skupiny, lokální prostředí), je schopen vymezit jejich funkce a popsat možné důsledky nedostatečného naplnění uvedených funkcí; je schopen charakterizovat procesy sociální a pedagogické komunikace a jejich složky, zná a dokáže aplikovat zásady adekvátní komunikace v různých sociálních a výchovných situacích. Student zná důležitá východiska a aspekty ovlivňující život v sociokulturně diverzifikované společnosti a dokáže navrhnout adekvátní postupy přípravy dětí na život v sociokulturně diverzifikované společnosti.
Literatura
KRAUS, B., POLÁČKOVÁ, V. et al. Člověk - prostředí - výchova. Brno: Paido, 2001. ISBN 80-7315-004-2.PŘADKA, M., KNOTOVÁ, D., FALTÝSKOVÁ, J. Kapitoly ze sociální pedagogiky. Brno: PF MU, 2004. ISBN 80-210-3469-6.PROCHÁZKA, M. Sociální pedagogika. Praha: Grada Publishing, 2012. ISBN 978-80-247-3470-5.MORVAYOVÁ, P., MOREE, D. Dvakrát měř, jednou řež. Od multikulturní výchovy ke vhledu. Praha: Člověk v tísni, 2009. ISBN 978-80-86961-86-6.NĚMEC, J. a kol. Kapitoly ze sociální pedagogiky a pedagogiky volného času pro doplňující pedagogické studium. Brno: Paido, 2002. ISBN 80-7315-012-3.MAREŠ, J., KŘIVOHLAVÝ, J. Komunikace ve škole. Brno: Masarykova univerzita, 1995. ISBN 80-210-1070-3.JIRÁK, J., KÖPPLOVÁ, B. Masová média. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-466-3.MATĚJČEK, Z. Náhradní rodinná péče : průvodce pro odborníky, osvojitele a pěstouny. PRAHA: Portál, 1999. ISBN 80-7178-304-8.VALIŠOVÁ, A., KASÍKOVÁ, H. Pedagogika pro učitele. Prha: Grada Publishing, 2011. ISBN 978-80-247-3357-9.SARTORI, G. Pluralismus, multikulturalismus a přistěhovalci. Praha: Dokořán, 2005. ISBN 80-7363-022-2.MATOUŠEK, O. Rodina jako instituce a vztahová síť. Praha: SLON, 2003. ISBN 80-86429-1-9.SVOBODA, Z., MORVAYOVÁ, P. a kol. Schola Excludus. Ústí n.L.: PF UJEP, 2010. ISBN 978-80-7414-221-5.HAVLÍK, R., KOŤA, J. Sociologie výchovy a školy. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-635-7.GAVORA, P. Učitel a žáci v komunikaci. Brno: Paido, 2005. ISBN 80-7315-104-9.KRAUS, B. Základy sociální pedagogiky. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-7367-383-3.
Požadavky
Požadavky dle pokynů vyučujícího
Garant
doc. PhDr. PaedDr. Ilona Pešatová, Ph.D.