Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Sociální pedagogika (CCV / G4315)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu CCV / G4315 - Sociální pedagogika, Pedagogická fakulta, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem (UJEP).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Sociální pedagogika jako vědní oborSpolečenská determinace výchovy a vzdělání, sociální aspekty pedagogické profeseRodina, její funkce a vliv rodinného prostředí na rozvoj osobnosti Sociální skupiny, vztahy ve skupinách, možnosti jejich diagnostiky a ovlivňováníMasová kultura a její vliv na formování životního způsobu jednotlivců a skupinSociální komunikace, výchova a proces komunikace Multikulturalita v globalizující se společnosti, možnosti aplikace prvků interkulturního vzděláváníProblematika sociálně patologických jevů a možnosti jejich diagnostiky prevence z pohledu učiteleProblematika agresivity a šikany na školáchSociální vyloučení, jeho projevy a důsledky (se zvláštním zřetelem na oblast vzdělávání), možnosti sociálního začleňování a podpory soudržnosti ve společnostiNáročné a krizové životní situace u dětí a mládeže a možnosti jejich řešení

Získané způsobilosti

Student zná: vzájemné vztahy mezi výchovou a sociálním prostředím, důležité činitele socializace a jejich vliv na školní vzdělávání, důležité aspekty pedagogické komunikace a jejich vliv na průběh a cíle výchovně vzdělávacího procesu, sociálně patologické a rizikové jevy vyskytující se ve školním prostředí, jejich projevy a možnosti prevence. Student je schopen: diagnostikovat na základní úrovni sociální vztahy ve školní třídě a navrhnout efektivní mechanismy jejich pozitivního ovlivňování směrem k sociální kohezi a podpoře mezi žáky, diagnostikovat projevy sociálně patologických a rizikových jevů ve školním prostředí a navrhnout způsoby jejich efektivní prevence ve vztahu k věkovým specifikům žáků, navrhnout a realizovat aktivity směřující k posilování kompetencí žáků k adekvátní komunikaci v rámci různých sociálních situací a kooperativnímu řešení možných konfliktů.

Literatura

KRAUS, B., POLÁČKOVÁ, V. et al. Člověk - prostředí - výchova. Brno: Paido, 2001. ISBN 80-7315-004-2.MORVAYOVÁ, P., MOREE, D. Dvakrát měř, jednou řež. Od multikulturní výchovy ke vhledu. Praha: Člověk v tísni, 2009. ISBN 978-80-86961-86-6.KVAPILOVÁ, S. Kapitoly ze sociální pedagogiky. Olomouc: PF, 2000. ISBN 80-7067-669-8.SVOBODA, Z., MORVAYOVÁ, P. a kol. Schola Excludus. Ústí n.L.: PF UJEP, 2010. ISBN 978-80-7414-221-5.FISCHER, S., ŠKODA, J. Sociální patologie. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2781-3.KOL. AUT. Bedekr sociálním znevýhodněním pro učitele střední školy. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2011. ISBN 978-80-261-0054-6.KOLÁŘ, M. Cesta k léčbě šikany. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-871-5.PŘADKA, KNOTKOVÁ, FALTÝSKOVÁ. Kapitoly ze sociální pedagogiky. Brno: PF MU, 1998. ISBN 80-210-1946-8.ŠEĎOVÁ, K., ŠVAŘÍČEK, R., ŠALAMOUNOVÁ, Z. Komunikace ve školní třídě. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0085-7.KOL. AUT. Vybrané kapitoly ze sociální pedagogiky. Ústí nad Labem: PF UJEP, 2002.

Požadavky

Požadavky dle pokynů vyučujícího

Garant

Mgr. Zdeněk Svoboda, Ph.D.