Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Integrativní a inkluzivní pedagogika (CCV / G4458)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu CCV / G4458 - Integrativní a inkluzivní pedagogika, Pedagogická fakulta, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem (UJEP).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

- Významové proměny pojmu integrace a jejich aktuální interpretace. Souvislost principů normalizace a inkluze.- Inkluzivní pedagogika a strategické cíle v oblasti vzdělávání, zaměstnávání a sociální politiky v České republice a Evropské unii.- Proinkluzivní myšlenky v historii. Definice inkluze - vymezení mnoha pojetí inkluze v ČR i zahraničí.- Inkluze jako společné vzdělávání pro všechny. Inkluzivní vzdělávání jako koncepční záležitost.- Možné bariéry inkluze. Příklady dobré praxe v ČR i zahraničí (USA, UK, Finsko?)- Metody a formy výuky vhodné k tvorbě proinkluzivního prostředí.- Specifika edukace z hlediska jednotlivých speciálně pedagogických disciplín v ČR a v zahraničí.- Poradenské služby. Partnerský přístup rodiny a školy, tvorba IVP.- Legislativní rámec, možnosti a omezení speciálně pedagogické inkluze. Charta základních práv občanů EU, Úmluva o právech dítěte, Evropská úmluva o lidských právech, Bílá kniha, Charta pro 3. tisíciletí, Standardní pravidla pro vyrovnávání příležitostí pro osoby se zdravotním postižením, Národní plán podpory a integrace občanů se zdravotním postižením aj.

Získané způsobilosti

Studenti jsou obeznámeni se základní problematikou integrativní a inkluzivní pedagogiky. Jsou schopni vymezit základní rozdíly mezi výukou integrativní a inkluzivní, stejně tak rozhodnout do jaké míry je současná vzdělávací politika proinkluzivní, případně naopak. Seznámí se se základními metodickými postupy pro práci v diverzitních třídních kolektivech a teoretickými zásadami inkluzivních škol v zahraničí.

Literatura

HÁJKOVÁ, V., STRNADOVÁ, I. Inkluzivní vzdělávání. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3070-7.PRŮCHA, J. Srovnávací pedagogika. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-155-7.PEŠATOVÁ, I., TOMICKÁ, V. Úvod do integrativní speciální pedagogiky. Liberec: TU, 2007. ISBN 978-80-7372-268-5.LECHTA, V. Základy inkluzivní pedagogiky: dítě s postižením, narušením a ohrožením ve škole. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-679-7.ZILCHER, L. Analýza používaných inkluzivně didaktických strategií v ČR a USA2013. Ústí nad Labem: PF UJEP, 2013. ISBN 978-80-7414-680-0.nullHAMMEKEN, P. A. nclusion: 450 strategies for success: a practical guide for all educators who teach students with disabilities. Minnetonka: Peytral Publications Inc, 2000. ISBN 1-890455-25-3.VÁGNEROVÁ, M., HADJ-MOUSSOVÁ, Z. Psychologie handicapu. Praha: Karolinum, 2004. ISBN 80-7315-071-9.KVĚTOŇOVÁ, L. PROUZOVÁ, R. Speciální pedagogika v podmínkách inkluzivního vzdělávání. Praha: UK, 2010. ISBN 978-80-7290-472-3.

Požadavky

Požadavky dle pokynů vyučujícího

Garant

doc. PhDr. PaedDr. Ilona Pešatová, Ph.D.