Předmět Speciální pedagogika (CCV / G6128)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu CCV / G6128 - Speciální pedagogika, Pedagogická fakulta, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem (UJEP).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
1. Speciální pedagogika - vědní disciplína, propedeutiky oboru, vývoj a osobnosti oboru.2. Vývoj péče o postižené, vztah společnosti k postiženým, integrace u nás, ve světě.3. Základní pojmy oboru, terminologie ve speciální pedagogice.4. Prevence a etiologie postižení.5. Diagnostika ve speciální pedagogice podle typu a stupně postižení, specifické vzdělávací potřeby žáků.6. Integrace, inkluze ve speciální pedagogice, formy a stupně integrace.7. Poradenství a podpůrné systémy ve speciálně pedagogické praxi zaměřené na integraci.8. Komprehenzivní rehabilitační péče, jednotlivé složky ucelené péče.9. Legislativa, aktuální právní normy týkající se integrace a péče o postižené děti, žáky, dospělé.Speciální pedagogika a její subdisciplíny.10. Mentální retardace, problematika péče o mentálně retardované, vzdělávání mentálně retardovaných.11. Problematika smyslového postižení (tyflopedie, surdopedie)12. Vady řeči (logopedie).13. Problematika tělesného a zdravotního postižení (somatopedie)14. Problematika poruch chování (etopedie), soustava školských zařízení pro výkon ústavní a ochranné výchovy a preventivně výchovné péče.15. Problematika specifických vývojových poruch učení. Lehká mozková dysfunkce.16. Autismus.17. Soustava speciálních škol a zařízení pro postižené děti, žáky, mládež, dospělé, seniory.18. Osobnost speciálního pedagoga a jeho kompetence, oblasti působení v praxi.
Získané způsobilosti
Kurz je zaměřen na získání základních teoretických poznatků z oboru speciální pedagogiky. Získání informací o možnostech výchovy a vzdělávání dětí se specifickými potřebami. Studenti budou vybaveni znalostí základních metod a forem práce, které jsou potřebné pro práci s integrovanými dětmi v běžném typu výchovných zařízení. Bude jim rovněž poskytnut informativní přehled o jednotlivých subdisciplínách speciální pedagogiky
Literatura
VÍTKOVÁ, M. Integrativní speciální pedagogika. Brno: PAIDO, 2004. ISBN 80-7315-071-9.FLENEROVÁ, H. Kapitoly z tyflopedie. Praha: UK, 1982. PIPEKOVÁ, J. a kol. Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido, 1998. ISBN 80-85931-65-6.ŠVARCOVÁ, I. Mentální retardace. Praha: Portál, 2003. MATOUŠEK, O., KROFTOVÁ, A. Mládež a delikvence. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-771-X.KVĚTOVÁ - ŠVECOVÁ, L. Oftalmopedie. Brno: Paido, 1998. KUBOVÁ, L. Speciálně pedagogická centra. Praha: Septima, 1995. FISCHER,S., ŠKODA,J. Speciální pedagogika. Edukace a rozvoj osob se somatickým, psychickým a sociálním znevýhodněním. Praha: TRITON, 2007. ISBN 978-80-7387-014-0.KOCUROVÁ, M. a kol. Speciální pedagogika pro pomáhající profese. Plzeň: Západočeská univerzita, 2002. ISBN 80-7082-844-7.MICHALÍK, J. Školská integrace dětí s postižením. Olomouc, UP, 1999. FISCHER,S., ŠKODA, J. Základy speciální pedagogiky. Ústí nad Labem: UJEP, 2007. ISBN 978-80-7044-855-7.
Garant
PhDr. Slavomil Fischer, Ph.D. MBA
Vyučující
PhDr. Slavomil Fischer, Ph.D. MBAPhDr. Slavomil Fischer, Ph.D. MBAPaedDr. Ing. Michal Slavík, PhD.PhDr. Arnošt Smolík, Ph.D.