Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Edukce a roz. os. se som. post. a zdr. (CCV / G6134)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu CCV / G6134 - Edukce a roz. os. se som. post. a zdr., Pedagogická fakulta, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem (UJEP).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Vznik, vývoj a předmět somatopedie, výchova a vzdělávání jako součást komprehenzivní péče o osoby s tělesným postižením a zdravotním znevýhodněním.2. Onemocnění nervové soustavy - přehled. Dětská mozková obrna - spastické formy, diparetický, hemiparetický a kvadruparetický vývoj dítěte. Nespastické formy. Další zdravotní postižení doprovázející dětské mozkové obrny. Příčiny vzniku dětské mozkové obrny, rizikové faktory. Rehabilitace a terapie při dětské mozkové obrně. Lehká mozková dysfunkce.3. Epilepsie. Záněty a nádory mozku, mozková traumata. Míšní obrny, periferní obrny. Dystrofie a myopatie kosterního svalstva. Deformace a amputace. Degenerativní onemocnění mozku.4. Psychologické aspekty doprovázející postižení a nemoc. Poruchy řeči, komunikace a socializace osob s tělesným postižením a zdravotním znevýhodněním. Raná péče o děti tělesně a zdravotně postižené.5. Specifika vzdělávání tělesně a zdravotně postižených dětí a mládeže. Speciální didaktické metody při vzdělávání tělesně postižených a zdravotně znevýhodněných. Volba povolání a příprava na profesní kariéru.6. Institucionální péče a podpora tělesně postižených a zdravotně znevýhodněných v České republice. Rehabilitace, kompenzační pomůcky. Sociálně-právní ochrana. Geriagogické a geriatrické problémy osob s tělesným postižením a zdravotním znevýhodněním.

Získané způsobilosti

Studenti získají přehled, jakým způsobem přistupovat k edukaci osob se somatickým postižením a zdravotním znevýhodněním.

Literatura

VÍTKOVÁ, M. ET AL. Integrativní speciální pedagogika. Brno: Paido, 2004. VÍTKOVÁ, M. Paradigma somatopedie. Brno: Paido, 1998. VÍTKOVÁ, M. Somatopedické aspekty. Brno: Paido, 1999. ISBN 80-85931-69-9.KÁBELE, F. ET AL. Somatopedie. Praha: SPN, 1993. RENOTIÉROVÁ, M., LUDÍKOVÁ. L., ET AL. Speciální pedagogika. Olomouc: UP, 2005. FISCHER, S., ŠKODA, J. Speciální pedagogika. Edukace a rozvoj osob se somatickým, psychickým a sociálním znevýhodněním. Praha: TRITON, 2007. ISBN 978-80-7387-014-0.FISCHER, S., ŠKODA, J. Základy speciální pedagogiky. Ústí nad Labem: UJEP, 2007. ISBN 978-80-7044-855-7.TROJAN, S., DRUGA, R., PFEIFFER, J. Centrální mechanismy řízení motoriky - teorie, poruchy a léčebná rehabilitace. Praha: Avicenum, 1990. PFEIFFER, J., VOTAVA, J., TROJAN, S., DRUGA, R. Fyziologie a léčebná rehabilitace motoriky člověka. Praha: Grada, 1996. RENOTIÉROVÁ, M. Integrace handicapovaných dětí do podmínek školy. Olomouc: UP, 2001. SOVÁK, M. Nárys speciální pedagogiky. Praha: SPN, 1984. TICHÝ, J. ET AL. Neurologie. Praha: Karolinum, 1998. ŠLAPAL, R. Neurologie pro speciální pedagogy. Brno : Paido, 1995. SVOBODOVÁ, J. Předškolní příprava dítěte s postižením hybnosti v SPC. Brno: MU, 1997. MYDLIL, V. Příčiny mozkových postižení dětí. Praha: Victoria Publishing, 1995. PIPEKOVÁ, J., VÍTKOVÁ, M. Tělesně postižené dítě v mateřské a základní škole. Brno: MU, 1994.

Garant

doc. PhDr. Jiří Škoda, Ph.D.