Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Did. předškolního vzděl. - MŠk (CCV / R0087)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu CCV / R0087 - Did. předškolního vzděl. - MŠk, Pedagogická fakulta, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem (UJEP).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Seznámení s obsahem předmětu, s doporučenou a rozšířenou studijní literaturou a spožadavky ke zkoušce.2. Předškolní vzdělávání, jeho transformace a současné pojetí v RVP PV3. Cesta od školního vzdělávacího programu ke třídnímu vzdělávacímu programu,zpracování třídního programu.4. Sociální klima v mateřské škole a faktory ovlivňující školní klima. Profesníkompetence učitelky MŠ při vytváření pozitivního klima. Ovlivňování klimatu třídy vMŠ.5. Pedagogická komunikace jako prostředek interakce mezi učitelkou a dítětem.6. Rozvíjení komunikativních dovedností u dětí předškolního věku (jejich místo vkurikulárních dokumentech).7. Organizační formy předškolního vyučování. Podrobnější charakteristika organizačníchforem z hlediska řízení vzdělávacích činnosti dětí.8. Vycházka a pobyt na zahradě z hlediska organizace vzdělávacích činností avýchovného využití.9. Vyučovací metody jako prostředky dosahování výchovně vzdělávacích cílů10. Pedagogická diagnostika dítěte v MŠ. Podstata a cíl diagnostiky dítěte v předškolnímvěku, oblasti diagnostiky dítěte.11. Hodnocení dítěte v MŠ. Portfolio dítěte.12. Osobnost učitelky v MŠ. Povinnosti a kompetence předškolního pedagoga. Přípravaučitelky MŠ na výchovné a vzdělávací činnosti.13. Hodnocení a evaluace v MŠ. Význam sebereflexe pro práci učitelky.14. Kontrola předložených studentských portfolií, hodnocení seminárních zadaných úkolůa prací.15. Hodnocení výuky, zápočet.

Získané způsobilosti

Výuka předmětu je zaměřena na získání klíčových kompetencí pedagogů a na zvládnutí požadavků současného předškolního vzdělávání formulovaných v RVP PV. Cílem předmětu je připravit studenty po stránce teoretické i praktické na organizování a vedení výchovně vzdělávacího procesu v mateřské škole. Rozvíjet dovednosti plánovat, analyzovat a hodnotit a navozovat různé pedagogicko-didaktické aktivity zaměřené na komplexní rozvoj osobnosti dítěte, na rozvíjení kompetencí dítěte a řešit standardní pedagogické situace.

Literatura

OPRAVILOVÁ, E. Dítě si hraje a poznává svět. Praha: SPN, 1988. SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1821-7.OPRAVILOVÁ, E., GEBHARTOVÁ, V. Rok v mateřské škole. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-847-3.HAVLÍNOVÁ, M. A KOL. Kurikulum podpory zdraví v MŠ. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7178-383-8.SYSLOVÁ Z. Autoevaluace v mateřské škole. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0183-0.KOŤÁTKOVÁ, S. Dítě a mateřská škola. Praha: Grada, 2008. ŠMELOVÁ, E. Mateřská škola. Teorie a praxe I. Olomouc: PedF UP, 2004. ISBN 80-244-0945-8.KOLLÁRIKOVÁ, Z., PUPALA, B. A KOL. Předškolní a primární pedagogika. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-585-7.Tomanová, D. Úvod do pedagogické diagnostiky v mateřské škole. Olomouc, 2006. Svobodová E. Vzdělávání v mateřské škole. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-774-9.

Požadavky

Studenti zpracují 2 typy úkolů:1. termínovaná samostatná práce hodnocená vyučujícím obsahuje úkoly, které studenti zpracují písemně. (příkladem může být úvaha na vybrané téma zpracovaná na základě studia doporučené literatury, náměty - viz příloha)2. Portfolio studenta - studenti připraví úkoly, které zařadí do svého portfolia a předloží u zkoušky. Úkoly pro zpracování viz příloha.Příloha:Náměty pro seminární práci:1. Kurikulum mateřské školy a jeho proměny.2. Možnosti skupinové práce v mateřské škole. 3. Vzdělávací projekty v mateřské škole. 4. Hra ve výchovně vzdělávacím procesu v MŠ. 5. Zdravá mateřská škola.6. Standardy předškolního vzdělávání v MŠ.7. Demonstrační metody a jejich využití v praktických činnostech v MŠ.8. Rámcové cíle předškolního vzdělávání a jejich konkretizace v MŠ.9. Zdravý životní styl a jeho implementace do denního režimu MŠ.10. Organizační formy předškolního vzdělávání. 11. Tvůrčí činnost v mateřské škole.12. Plánování vzdělávací činnosti v MŠ.13. Hodnotící a evaluační činnost v MŠ.14. Individualizace dítěte v MŠ.15. Integrované vzdělávání v MŠ.16. Klíčové kompetence v předškolním vzdělávání.Příloha ke zpracování portfolia ? obsah portfolia:1. Pracovní složka - materiály ze seminářů didaktiky předškolního vzdělávání ? prezentace a úkoly, které si studenti průběžně připravují a které zpracovávají v seminářích2. Odborná složka ? alespoň 3 články s didaktickou tématikou (týkající se práce učitelky s přesnou bibliografickou citací (platnou podle současné normy) - zajímavé myšlenky, názory, důležité odborné teze - otázky, které ve vás četba článků a myšlenek vyvolala.3. Samostatné zpracování plánu: - individuální vzdělávací plán pro dítě s odkladem školní docházky - plán evaluace ? kritéria, otázky, časové období (výběr konkrétních podmínek či oblasti dle výběru studenta) - sebereflexe učitelky ? otázky k zamyšlení se nad svou vlastní prací učitelky MŠ

Garant

doc. PhDr. Renata Šikulová, Ph.D.

Vyučující

Mgr. Jarmila Nováková Hořejšídoc. PhDr. Renata Šikulová, Ph.D.Mgr. Jarmila Nováková Hořejšídoc. PhDr. Renata Šikulová, Ph.D.