Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Gerontagogika - SPAk (CCV / R0232)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu CCV / R0232 - Gerontagogika - SPAk, Pedagogická fakulta, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem (UJEP).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Úvod - seznámení s programem výuky, s doporučenou literaturou a s požadavky k ukončení kurzu.2. Gerontopedagogika a její postavení v systému pedagogických disciplín - terminologická východiska3. Stáří jako společenský fenomén - vymezení pojmu stáří, charakteristika procesu stárnutí, koncept úspěšného stárnutí4. Výchova ke stáří a ve stáří v kontextu celoživotního vzdělávání.5. Faktory ovlivňující aktivitu ve stáří. Sociálně patologické jevy u seniorů.6. Problematika sociální izolace seniorů. Senior v rodině.7. Institucionální a personální zabezpečení výchovy ke stáří a ve stáří.8. Animační programy pro seniory (příklady - příprava, tvorba, realizace).9. Vzdělávání v postproduktivním věku.10. Specifika metodických postupů při vzdělávání v pozdním produktivním věku a při vzdělávání v postproduktivním věku.11. Konkrétní příklady využití metod a forem práce se seniory.12. Prezentace a hodnocení seminárních prací studentů.13. Hodnocení výuky. Zápočet.

Získané způsobilosti

Student(ka) se orientuje v systému pedagogických disciplín, vymezuje základní terminologii spojenou s gerontopedagogikou, dokáže charakterizovat proces stárnutí a popsat koncept úspěšného stárnutí, poukazuje na faktory ovlivňující aktivitu ve stáří a výskyt sociálně patologických jevů u seniorů. Dokáže připravit nabídku animačních programů pro seniory, naplánovat a realizovat je s ohledem na specifika metodických postupů při vzdělávání v pozdním produktivním věku a při vzdělávání v postproduktivním věku.

Literatura

HAŠKOVCOVÁ, H. Fenomén stáří 1. vyd. Praha: Panorama, 1996. Praha: Panorama, 1990. WOLF, J. a kol. Umění žít a stárnout. Praha: Svoboda, 1982. JESENSKÝ, J. Andragogika a gerontagogika handicapovaných. Praha: Karolinum, 2000. ŘÍČAN, P. Cesta životem. Praha: Portál, 2000. MŰHLPACHR, P. Gerontopedagogika. Brno: PedF MU, 2004. RHCINWALDOVÁ, E. Novodobá péče o seniory. Praha: Grada, 1999. PACOVSKÝ, V. O stárnutí a stáří. Praha: Avicenum, 1990. LIVEČKA, E. Úvod do gerontopedagogiky. Praha: SPN, 1979. VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie. Dětství, dospělost, stáří. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-308-0.

Požadavky

Studenti zpracují jedno ze čtyř navržených témat dle vlastního výběru. S informací o obsahu práce vystoupí ve výuce, seminární práci odevzdají v písemné podobě (předpokládaný rozsah 5-6 stran). Př. Navrhněte a připravte k realizaci týdenní projekt nabídky výchovně vzdělávacích aktivit určených pro cílovou skupinu, se kterou pracujete.

Garant

PhDr. Jiří Šlégl, Ph.D.

Vyučující

PhDr. Yvona Jungbauerová