Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Předškolní pedagogika II (CCV / R4311)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu CCV / R4311 - Předškolní pedagogika II, Pedagogická fakulta, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem (UJEP).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Předmět má stanoveno 6 hod. kontaktní výuky. Témata označená ztučněným písmem budou přednášena v rámci kontaktní výuky. Ostatní témata budou předmětem samostatného studia na základě uvedené literatury a studijní opory.Obsah:1. Úvod do předmětu, seznámení s obsahem předmětu, literaturou a požadavky k zápočtu a ke zkoušce.2. Předškolní pedagogika, její cíle a úkoly, vztah předškolní pedagogiky k ostatním vědám apedagogickým disciplínám.3. Dítě předškolního věku a faktory ovlivňující rozvoj jeho osobnosti.4. Rodina a mateřská škola. Přechod dítěte z rodiny do mateřské školy5. Mateřská škola a její role v současné době. Cíle a úkoly mateřské školy. Typy mateřských škol.6. Kurikulum předškolní výchovy a jeho proměny v současnosti. Alternativní vzdělávací programy v MŠ7. Podmínky vzdělávání dětí předškolního věku v mateřské škole. Organizace MŠ. Sociální klimamateřské školy.8. Plánování vzdělávacího procesu. Cesta od Rámcového vzdělávacího programu pro předškolnívzdělávání ke školnímu /třídnímu/ vzdělávacímu programu.8. Metody, formy a prostředky poznávání okolního světa.9. Hra jako základní činnost dítěte předškolního věku.10. Pedagogické hodnocení v mateřské škole. Autoevaluace mateřské školy.11. Příprava dítěte na vstup do základní školy ? školní připravenost a její oblasti.12. Profese učitelky mateřské školy. Klíčové kompetence učitelky MŠ. Přípravné vzdělávání učitelek MŠa trendy vzdělávání u nás i v EU.13. Hodnocení seminárních prací.

Získané způsobilosti

Student(ka) se orientuje v základní terminologii předškolní výchovy a vzdělávání, charakterizuje kvality a specifika dítěte předškolního věku, pracuje s kurikulárním dokumentem pro předškolní vzdělávání, aplikuje teoretické poznatky do tvorby školního a třídního vzdělávacího programu, teoreticky a částečně prakticky zvládá plánování činností v mateřské škole po stránce obsahové (věcné) i metodické a vedení třídní dokumentace. Specifikuje koncepci osobnostně orientované předškolní výchovy, její cíle a klíčové oblasti předškolní výchovy a vzdělávání (složky předškolní výchovy). Orientuje se v klíčových kompetencích učitelky MŠ. Popisuje změny v přípravném vzdělávání učitelů MŠ s přihlédnutím k novým trendům u nás i ve světě.

Literatura

KOŤÁTKOVÁ, S. Dítě a mateřská škola. Praha: Grada, 2008. ŠIKULOVÁ, R., ČEPIČKOVÁ, I., WEDLICHOVÁ, I a kol. Kapitoly z předškolní pedagogiky I. Ústí nad Labem: PF UJEP, 2005. ŠIKULOVÁ, R. A KOL. Kapitoly z předškolní pedagogiky II. Ústí nad Labem, PF UJEP, 2006. ISBN 80-7044-825-3.BRTNOVÁ ČEPIČKOVÁ, I. a kol. Kapitoly z předškolní pedagogiky III. Ústí nad Labem, PF UJEP, 2007. ISBN 978-80-7044-941-7.HORKÁ, H.,SYSLOVÁ, Z. Studie k předškolní pedagogice. Brno, 2011. ISBN 978-80-210-5467-7.PRŮCHA, J. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Praha: Portál, 2012. KOŤÁTKOVÁ, S. Hry v mateřské škole v teorii a praxi. Praha: Grada, 2006. HAVLÍNOVÁ, M. a kol. Kurikulum zdravé mateřské školy. Praha: Portál, 2001. ŠMELOVÁ, E. Mateřská škola a její učitelé v podmínkách společenských změn. Teorie a praxe II. Olomouc: PF UP, 2006. ŠMELOVÁ, E. Mateřská škola. Teorie a praxe I. Olomouc: PedF UP, 2004. ISBN 80-244-0945-8.OPRAVILOVÁ, E., GEBHARTOVÁ, V. Rok v mateřské škole. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-847-3.BEČVÁŘOVÁ, Z. Současná mateřská škola a její řízení. Praha: Portál, 2003. GARDOŠOVÁ, J., DUJKOVÁ, L. A KOL. Vzdělávací program Začít spolu. Praha: Portál, 2003.

Požadavky

Aktivní účast na kontaktní výuce. Zpracování a odevzdání písemné seminární práce v určeném termínu.Forma a rozsah seminární práce: práci student/ka odevzdá ve stanoveném termínu v tištěné podobě psanou na PC, min. 5 - max. 10 stran textu (práce může obsahovat přílohy, jsou číslovány zvlášť), řádkování 1,5 ? typ písma Times New Roman, velikost písma 12. Osnova práce: 1. Úvod ? vstup do problematiky. 2. Vlastní práce. 3. Závěr. 4. Seznam použité literatury.Návrh témat pro seminární práci: Kurikulum mateřské školy a jeho inovace v podmínkách konkrétní MŠ. Dítě se specifickými vzdělávacími potřebami v mateřské škole. Možnosti skupinové práce v mateřské škole. Vzdělávací projekty v mateřské škole. Připravenost dítěte na vstup do základní školy. Výchova k demokracii začíná v mateřské škole. Environmentální výchova v mateřské škole. Využití alternativních prvků výchovy a vzdělávání v mateřské škole. Škola v očích našich předškolních dětí. Výchova k toleranci v mateřské škole. Podpora emocionálního a sociálního rozvoje dítěte v mateřské škole. Téma seminární práce si může student/ka zvolit sám/sama.Studijní opora dostupná z: https://moodle.pf.ujep.cz/course/view.php?id=488 Vstup ?Přihlásit se jako host? a po vyzvání vepište heslo: host.

Garant

doc. PhDr. Renata Šikulová, Ph.D.

Vyučující

doc. PhDr. Renata Šikulová, Ph.D.