Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Rozvoj matematického myšlení I (CCV / R4316)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu CCV / R4316 - Rozvoj matematického myšlení I, Pedagogická fakulta, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem (UJEP).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Matematické myšlení, matematická logika, výrok, práce s podmínkou, negace výroku, složený výrok.2. Výroková forma, proměnná.3. Vyjadřování kvantity, kvantifikovaný výrok, jeho negace.4. Pojmotvorný proces, cesta od separovaných modelů přes univerzální model k pojmu, rozsah a obsah pojmu, pojmy rodové a druhové.5. Relace v matematice, vztah mezi dvěma prvky.6. Třídění - proces indukovaný relací ekvivalence.7. Uspořádání, ostré lineární uspořádání, první a poslední prvek.8. Přiřazení, zobrazení, zobrazení prosté.9. Porovnávání, porovnávání počtu prvků dvou množin bez použití čísel.10. Propedeutika pojmu přirozené číslo, modely čísla.11. Operace v matematice, binární operace v množině, základní vlastnosti binárních operací.12. Slovní úlohy, výběr informací, role otázky.13. Specifika výuky matematiky v mladším školním věku, přímá manipulace s předměty jako významný aspekt rozvoje matematických dovedností.14. Hodnocení výuky a uložených úkolů, zápočtový test.

Získané způsobilosti

Student umí správně formulovat instrukce pro dítě (vymezení základního souboru, práce s podmínkou, aj.). Hodnotí běžné činnosti dítěte z pohledu rozvoje matematického myšlení. Umí popsat základní přístupy v propedeutice přirozeného čísla na konkrétních příkladech činností. Uvede příklady zadání úloh pro rozvoj dané konkrétní matematické dovednosti (dovednost třídit, porovnat, aj.), rozezná chybné instrukce. Vysvětlí typy matematického myšlení, tj. logického myšlení založeného na pojmu výroku a funkčního myšlení založeného na pojmu proměnné. Umí využít matematické logiky pro rozvoj matematického myšlení. Vysvětlí na příkladech souvislost mateřského jazyka a matematického myšlení, zná různé způsoby vyjádření kvantity, vyjádření vztahů mezi prvky souboru.

Literatura

VÚP Praha. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha, 2006. ISBN 80-87000-00-5.Melichar J., Svoboda J. Rozvoj matematického myšlení I pro studium učitelství pro mateřské školy, UJEP, Ústí nad Labem. Ústí nad Labem, 2003. Gardner,H. Dimenze myšlení.Teorie rozmanitých inteligencí. Praha: Portál, 1999. HEJNÝ, M., KUŘINA, F. Dítě, škola a matematika, Portál, Praha, 2001. Kopka J. Kapitoly o přirozených číslech, UJEP, Ústí nad Labem. Ústí nad Labem, 2003. Opava Z. Matematika kolem nás, Albatros Praha. 1989. Divíšek J. Metodika-Rozvíjení matematických představ v mateřské škole, SPN Praha. Praha, 1989. Kaslová, M. Předmatematické činnosti v předškolním vzdělávání. Praha, 2010. ISBN 978-80-86307-96-1.Křížová, J., Mruškovičová, L. Rozvíjení základních matematických představ v mateřské škole. Praha, 1988. Drábek J. a kol. Základy elementární aritmetiky pro studium učitelství 1. st. ZŠ, SPN Praha. 1985.

Požadavky

Aktivní účast na semináři. Seminární práce.

Garant

Mgr. Dagmar Malinová

Vyučující

Mgr. Dagmar Malinováprof. RNDr. Jan Melichar, CSc.Mgr. Dagmar Malinováprof. RNDr. Jan Melichar, CSc.