Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Komunikativní dovednosti (CCV / R4319)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu CCV / R4319 - Komunikativní dovednosti, Pedagogická fakulta, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem (UJEP).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Předmět má stanoveno 6 hod. kontaktní výuky. Témata označená ztučněným písmem budou přednášena v rámci kontaktní výuky. Ostatní témata budou předmětem samostatného studia na základě povinné a doporučené literatury:Obsah:1. Úvod do předmětu, seznámení se s cíli a obsahem předmětu, s doporučenou a rozšiřující literaturou. Zadání seminární práce. Sdělení podmínek k udělení zápočtu.2. Uvedení do problematiky sociální komunikace (základní pojmy - sociální percepce, sociální komunikace, faktory ovlivňující sociální percepci). Praktická cvičení.3. Pedagogická komunikace. Specifika pedagogické komunikace. Funkce pedagogické komunikace. Pravidla pedagogické komunikace.4. Komunikační kanály - nonverbální, verbální, činem (konáním). Praktická cvičení.5. Verbální komunikace (sociálně psychologický pohled na verbální komunikaci, rozvíjení komunikačních dovedností - naslouchání, schopnost argumentace, konstruktivnost v diskusi, sdělnost a čistota jazyka).6. Paralingvistické aspekty řeči - jejich význam a funkce ve verbální komunikaci. Praktická cvičení.7. Podoby verbální komunikace. Praktická cvičení.8. Nonverbální komunikace (způsoby sdělování prostřednictvím nonverbálních prostředků, "řeč těla")9. Význam a specifika nonverbální komunikace v pedagogické komunikaci. Praktická cvičení.10. Hlasová tvorba (hlasová hygiena, dechová, hlasová a artikulační cvičení) a rozvoj komunikativních dovedností u dětí předškolního věku.11. Praktická cvičení - hlasová, dechová, artikulační.12. Poruchy v komunikaci, vývojové vady řeči.13. Prezentace seminárních prací studentů.14. Kontrola a hodnocení průběhu seminářů, sebereflexe studentů, zápočty.

Získané způsobilosti

Student(ka) zvládne připravit pro děti aktivity rozvíjející komunikativní dovednosti. Dobře zvládá svoji řeč, dokáže navazovat nové vztahy a udržet je, předchází konfliktům, řeší konflikty konstruktivním způsobem, hodnotí svůj projev podle určených kritérií, provádí sebereflexi svého chování a jednání, sděluje své pocity, nálady, prožitky, své postoje, vhodně využívá při komunikaci neverbálních prostředků, přispívá svým přístupem k vytváření pozitivního pracovního prostředí.

Literatura

PRŮCHA, J. Dětská řeč a komunikace. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3603-7.Budínská, Hana. Hry pro šest smyslů. Praha: ARTAMA, 2002. BYTEŠNÍKOVÁ, I. Komunikace dětí předškolního věku. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3008-0.KLENKOVÁ, J. Logopedie. Praha: Grada Publishing, 2006. ISBN 80-247-1110-9.HARTLEYOVÁ, M. Řeč těla v praxi. Praha: Portál, 2003. KŘIVOHLAVÝ, J., MAREŠ, J. Komunikace ve škole. Brno: UM, 1995. ISBN 80-210-1070-3.ŠTEMBERGOVÁ - KRATOCHVÍLOVÁ, Š. Metodika mluvní výchovy dětí. Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku, 1994. Valenta, J. Metody a techniky dramatické výchovy. Praha: ISV, 2005. NELEŠOVSKÁ, A. Pedagogická komunikace v teorii a praxi. Praha: Grada, 2005. ISBN 80-247-0738-1.PEASE, A. Řeč těla. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-582-2.VALENTA, J. Učíme (se) komunikovat. Kladno: AISIS, 2005. ISBN 80-239-4514-9.

Požadavky

Zpracování seminární práce - konkrétní zadání bude stanoveno v úvodu předmětu.Písemné zpracování vybraných 3 úkolů uvedených v studijní opoře.Aktivní účast na kontaktní výuce.Studijní opora je dostupná na: https://moodle.pf.ujep.cz/course/view.php?id=509Přístup pro hosty; heslo ? host.

Garant

doc. PhDr. Renata Šikulová, Ph.D.

Vyučující

Mgr. Jarmila Nováková Hořejšídoc. PhDr. Renata Šikulová, Ph.D.