Předmět Ontogeneze jedince (CCV / S6062)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu CCV / S6062 - Ontogeneze jedince, Pedagogická fakulta, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem (UJEP).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
1. Význam vývojového hlediska v psychologii2. Pojem vývoj, základní vývojové procesy3. Senzitivní období v ontogenezi jedince4. Determinace vývoje lidské psychiky5. Činitelé a zákonitosti duševního a biopsychického vývoje člověka6. Teorie vývoje člověka a jejich kritické hodnocení7. Interiorizace sociálních (zvláště morálních) norem, vývoj morálního usuzování8. Piaget a jeho kognitivní vývojová teorie - jednotlivé etapy vývoje; vývoj myšlení9. Emoční , sociální a sexuální vývoj10. Prenatální období11. Novorozenec, kojenec, batole12. Předškolní věk13. Mladší školní věk (vývoj kognitivních procesů, emoční a sociální vývoj)14. Charakteristika změn mezi 11 - 13 rokem věku (prepubescence, pubescence)15. Adolescence16. Vývojové změny v dospělosti a stáří
Získané způsobilosti
Těžiště výuky spočívá v pochopení vývoje a jeho zákonitostí v závislosti na podmínkách, věkových zvláštnostech, dále poznání možností vzdělávání, výchovného a terapeutického působení.Posluchači získají přehled o vývoji osobnosti jako celku i o konkrétních specifickýchobdobích ontogeneze včetně jejich diagnostiky.
Literatura
Macek, P. Adolescence. Praha, Portál, 2003. ŘÍČAN, P. Cesta životem. Praha: Portál, 2000. Erikson, E.H. Dětství a společnost. Praha, Argo, 2002. ALLAN, J. Etapy života očima sociologie. Praha: Panorama, 1989. Wedlichová, I. Heřmanová, V. Kapitoly z vývojové psychologie. Ústí nad Labem, 2008. Hill, G. Moderní psychologie, Portál, Praha, 2003. PŘÍHODA V. Ontogeneze lidské psychiky.Praha : SPN, 1.vydání, 461 s. 1963. Gruss, P. Perspektivy stárnutí. Praha, Portál, 2009. Portál, Praha, 2009. Pešová,I. Šamalík, M. Poradenská psychologie pro děti a mládež. Praha, Grada, 2006. Praha, Grada, 2006. Matějček, Z. Prvních 6 let ve vývoji a výchově dítěte. Praha, Grada, 2005. Eileen Allen, K., Marotz, L. R. Přehled vývoje dítěte od prenatálního období do 8 let. Praha: Portál, 2005. Piaget, J. Inhelderová, B. Psychologie dítěte. Praha, Portál. Praha, Portál, 2007. ČÁP, J.; MAREŠ, J. Psychologie pro učitele - dotisk. Praha, Portál, 2008. Praha: Portál, 2001. ISBN 978-80-7367-273-7.Wedlichová, I. Sebepojetí dospívajících a způsob výchovy v rodině. Ústí nad Labem, 2008. Vágnerová, M. Vývojová psychologie , Portál, Praha 2000. Portál, 2000. ISBN 80-7178-308-0.VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie. Dětství, dospělost, stáří. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-308-0.Vágnerová, M. Vývojová psychologie I. , Karolinum, Praha 2005. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80-246-0956-8.Vágnerová, M. Vývojová psychologie II. ,Karolinum, Praha 2007. Karolinum, 2007. ISBN 978-80-246-1318-5.LANGMEIER, J., KREJČÍŘOVÁ,D. Vývojová psychologie, 2 vyd. Praha: Grada Publishing, 2006. 2006. ISBN 80-247-1284-9.
Garant
doc. PhDr. Běla Hátlová, Ph.D.
Vyučující
PhDr. Otakar Fleischmann, Ph.D.PhDr. Vladislava Heřmanová, Ph.D.PhDr. Otakar Fleischmann, Ph.D.doc. PhDr. Lenka Hříbková, CSc.