Předmět Metodologie odbor. práce a zpracov. dat (CCV / T4250)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu CCV / T4250 - Metodologie odbor. práce a zpracov. dat, Pedagogická fakulta, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem (UJEP).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
1. Vymezení oblastí kinantropologie. Sport vrcholový, sport výkonnostní tělesná výchova, rekreační tělesná výchova oblasti zájmu zkoumání v kinantropologii. Potenciál výzkumné práce v oblasti kinantropologie. Příklady z praxe o pozitivních výzkumech v oblasti kinantropologie (zaměřeno pro oblast aktivní životní styl, pohyb a zdraví, pedagogický výzkum).2. Charakteristika kvalifikační práce. Struktura práce výzkumného a nevýzkumného charakteru. Práce popisná, historická. Příprava a organizace výzkumu. Etapy výzkumu. Kvantitativně a kvalitativně orientovaný výzkum.3. Stanovení výzkumného problému. Informační příprava výzkumu. Práce se zdroji, literární zdroje, odborné časopisy, elektronické zdroje, jiné zdroje. Charakteristika prostředí výzkumu a stanovení možností a podmínek pro realizaci výzkumu v rámci kvalifikační práce.4. Formulace problému, vědecké otázky, proměnné, hypotézy. Konstrukce hypotézy, zlatá pravidla hypotéz.5. Výběr souborů typy souborů, proband, respondent. Základní charakteristiky souborů.6. Vybrané metody kvantitativního výzkumu - pozorování. Problematika měření. Obsahová analýza. Experimentální metoda zkoumání. Problém experimentu. Solomonův experiment.7. Rozhovor výhody a nevýhody rozhovoru ve srovnání s dotazníkovou metodou šetření. Dotazník. Konstrukce dotazníku, základní charakteristiky této výzkumné metody. Škálování.8. Validita, reliabilita. Možnosti práce s dotazníkem a výpočty spolehlivosti dotazníku. Využití základního statistického softwaru.10. Parametrické a neparametrické statistické metody. Neparametrické statistické metody pro nezávislé výběry.11. Neparametrické statistické metody pro závislé výběry.11. Kvalitativní typ výzkumu charakteristika a používané metody kvalitativního výzkumu. Kasuistiky.12. Etické aspekty vědecké práce, etická práce se zdroji. Etické aspekty práce s účastníky výzkumu. Citace autorů. Formulování názvu a důležitých kapitol práce, závěrů. Doporučení pro psaní kvalifikační práce ve smyslu stavby a konstrukce vybraných částí práce zejména pak diskuse, důležitosti vybraných závěrů a doporučení. Upozornění na provázanost vybraných kapitol a doplnění práce o citované zdroje, dokumenty, přílohy aj.13. Panelová diskuse k projektu diplomové práce.14. Panelová diskuse k projektu diplomové práce. Zápočtový test.Studium je rozděleno do bloků. Zcela v rámci samostudia se samostatně probírá téma č. 1 a výpočty reliability. Pouze s upozorněním na vybrané pasáže se realizují témata č. 2, 3, 6, 7, 10. Ke studiu slouží množství studijních materiálů v písemné nebo elektronické podobě. Na stránkách KTVS PF UJEP a ve studovně jsou k dispozici učební texty a CD. Student absolvuje stejné zápočtové požadavky s odlišnostmi v účasti na výuce. Obsahem společných konzultací jsou vybrané problémy, které lze samostudiem řešit obtížněji. Prezentují se některé problémy praktické diagnostiky. Studijní opory k tématu jsou umístěny na https://moodle.pf.ujep.cz/. Některá témata lze studovat z veřejně dostupných zdrojů:Metody výzkumu: http://www.fsps.muni.cz/~tvodicka/data/reader/book-8/04.html. Výzkumné metody: http://is.vsfs.cz/el/6410/leto2010/EQ_B_BSe/um/Blok_4_-_Metody_vedecke_prace_pro_zpracovani_ZP__Stylizace_textu.pdf.Zpětná vazba probíhá kontrolou znalostí během konzultací, prostřednictvím vypracovaných projektů, které jsou konzultovány prostřednictvím elektronické pošty (Ladislav.Blaha@ujep.cz) a po jejich dokončení v přímém kontaktu hodnoceny. Kontakt se studenty je také zajištěn prostřednictvím webových stránek pracoviště (http://www. pf.ujep.cz/index.php?option=com_content&view=category&layout=blog&id=287&Itemid=979) a může být po dohodě upřesněn na stránkách vyučujícího (http://pf.ujep.cz/~blaha/indexos.htm). K zaznamenávání studijních výsledků je využíván informační systém školy.
Získané způsobilosti
Student je po absolvování předmětu - schopen orientovat se v základních otázkách výzkumu v kinantropologii, - dokáže charakterizovat základy struktury vědecké práce,- dokáže definovat klíčové charakteristiky jednotlivých částí kvalifikační práce. - Umí se orientovat v použití základních výzkumných metod uplatňovaných v kvantitativním i kvalitativním výzkumu,- dokáže vyhledávat odborné zdroje ke zvolenému tématu a najít takový zdroj, který lze považovat pro jím zvolené téma za klíčový,- uplatňuje kritické myšlení při práci se zdroji. Umí se soustředit na klíčové informace a orientuje se v používání klíčových slov. - Orientuje se v základních problémech při použití některých metod zkoumání (zejména experimentu, dotazníku, rozhovoru). - Umí rozpoznat nedostatky ve formulovaných hypotézách, dokáže kriticky zhodnotit způsoby výběru respondentů nebo probandů v rámci předem definovaných podmínek zkoumání jevů v kinantropologii. - Umí využít nabytých kompetencí pro další případné rozšíření znalostí a dovedností v problematice. - Používá odborné zdroje v souladu s etickými aspekty vědecké práce.- Je schopen analyzovat příklady výzkumu a kriticky zhodnotit jejich úskalí, slabiny nebo problémová místa.- Dokáže vyvodit potřené závěry ze studia odborných zdrojů. - Dokáže citovat podle normy ČSN ISO 690, popř. podle normy APA.- Dokáže využít základní software pro potřeby výzkumné práce.- Orientuje se v problému validity a reliability výzkumných nástrojů a najde řešení pro jejich zpřesnění nebo zlepšení.- Umí stylisticky správně formulovat stěžejní formulace v rámci zpracování částí projektu výzkumu.
Literatura
Petrů, D., Cihlář, D., Novotný, F., & Pyšný, L. (2012). Jak psát závěrečné práce na KTVS PF UJEP. Ústí nad Labem: KTVS PF UJEP. Hendl, J. (2005). Kvalitativní výzkum. Praha: Portál. Hendl, J. (2004). Přehled statistických metod zpracování dat. Praha: Portál. Hendl, J. (1997). Úvod do kvalitativního výzkumu. Praha: Karolinum. Ferjenčík, J. (2000). Úvod do metodologie psychologického výzkumu. Praha: Portál. Gavora, P. (2000). Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido. Havel, Z., Cihlář, D. (2011). Vybrané neparametrické statistické postupy v antropomotorice. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně, Pedagogická fakulta. Maňák, J., & Švec, V. (2004). Cesty pedagogického výzkumu. Brno: Paido. Boldis, P. (2004). ČSN ISO 690 Bibliografické citace. Boldis, P. (2004). ČSN ISO 690-2 Bibliografické citace - Část 2: Elektronické dokumenty nebo jejich části. Disman, M. (1993). Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Karolinum. Blahuš, P. (1996). K systémovému pojetí statistických metod v metodologii empirického výzkumu chování. Praha: Karolinum. Blahuš, P. (1997). K úloze tzv. kvantitativních metod v kinantropologii. Česká kinantropologie. Miovský, M. (2006). Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada. Chráska, M. (2007). Metody pedagogického výzkumu. Praha: Grada. Thomas, J. R., & Nelson, J. K. (1996). Research methods in physical activity. Champaing, IL: Human Kinetics. Thomas, J. R., Nelson, J. K., & Silverman, S. J. (2011). Research methods in physical activity. Champaing, IL: Human Kinetics. Spousta, V. et al. (2003). Vádemékum autora odborné a vědecké práce. Brno: Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta. Pelikán, J. (2004). Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha: Karolinum. Kerlinger, F. N. (1972). Základy výzkumu chování. Praha: Academia.
Požadavky
Aktivní účast ve výuce, pozitivní hodnocení seminární práce, která je tematicky orientovaná na zpracování projektu kvalifikační diplomové práce. Obsahem této práce je formulace problému, stanovení cíle, výzkumných metod a okruhy možného řešení výběrových souborů. Oporou jsou do hloubky přednášená témata. V rámci prezentace projektu se předpokládá aktivní účast při jeho zkvalitňování i spoluprací s vedoucím práce. Dílčí problémy jsou prezentovány formou přednášek, žádoucí je diskutování problémů a předložení výchozích odborných zdrojů a prokázání ovládání základního statistického softwaru s ohledem na vybrané metody šetření. Zkouška zahrnuje orientaci v tématech metodologie výzkumu, výzkumných metod, konstrukce výzkumu, hypotéz, reliability a validity, vymezování souborů, základy statistického ošetření, etiku výzkumu a koncipování výzkumného projektu a závěrečné zprávy.
Garant
doc. PaedDr. Ladislav Bláha, Ph.D.
Vyučující
doc. PaedDr. Ladislav Bláha, Ph.D.Mgr. David Cihlář