Předmět Fylogeneze a systém strunatců (KBI / K302)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KBI / K302 - Fylogeneze a systém strunatců, Přírodovědecká fakulta, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem (UJEP).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
1. blok (4 hodiny SK + 2 hodiny PS):a) Fylogeneze versus systém. Taxonomie - základní pojmy. Fylogenetika - základní pojmy. Postavení strunatců v živočišné říši. Příbuzenské vztahy strunatců k ostatním deuterostomiím, původ (hypotézy) a vývoj strunatců.b) Podkmen Urochordata (pláštěnci): fylogeneze, charakteristika tříd Ascidiacea (sumky), Thaliacea (salpy), Appendicularia (vršenky). Rozmnožování, morfologie, ekologie. Rozdíly v morfologii a anatomii larev a dospělců, metemorfóza.c) Podkmen Cephalochordata (Acrania, bezlebeční). Fylogeneze. Stavba těla kopinatce, znaky pláštěnců i obratlovců, specifické znaky bezlebečních.d) Podkmen Vertebrata (obratlovci). Fylogeneze. Charakteristika, evoluční morfologie orgánových soustav.e) Agnatha (bezčelistnatci): Cyclostomata (kruhoústí), mihule a sliznatky, minoha, srovnání s kopinatcem. Conodonta a Ostracodermi.f) Gnathostomata (čelistnatci): vznik čelistí, vliv na evoluci obratlovců. Placodermi (pancířnatci),g) Chondrichtyes (paryby): chiméry a příčnoústí. Fylogeneze, evoluční morfologie, ekologie, etologie, systém, způsob života. Taxonomie.2. blok (4 hodiny SK + 2 hodiny PS):a) Actinopterygii (paprskoploutvé ryby): bichiři, chrupavčití, kostíni, kaprouni, kostnaté ryby (Teleostei). Evoluční morfologie, ekologie, etologie, systém, způsob života, taxonomie.b) Sarcopterygii (svaloploutví): Actinista a Dipnoi: Fylogeneze, evoluční morfologie, ekologie, etologie, systém, způsob života, taxonomie.c) Tetrapoda: z vody na souš a adaptace. Lissamphibia (obojživelníci): červoři, ocasatí, žáby. Fyogeneze, evoluční morfologie, ekologie, etologie, systém, způsob života, taxonomie.3. blok (4 hodiny SK + 2 hodiny PS):a) Amniota: adaptace. Reptilia (plazi): želvy, hatérie, šupinatí (Sauria, Serpentes), krokodýlové. Evoluční morfologie, ekologie, etologie, systém, způsob života, taxonomie a zástupci skupin. Vývojové linie podle typu lebky.b) Aves (ptáci): Paleognathae a Neognathae: řády Paleognathae a vybrané řády Neognathae. Evoluční morfologie, ekologie, etologie, systém, způsob života, taxonomie,.c) Synapsida: Mammalia (savci): Prototheria a Theria (Metatheria a Placentalia) a jejich řády. Evoluční morfologie, ekologie, etologie, systém, způsob života, taxonomie.Samostatně doma (podle studijních materialů) se studenti seznámí se zástupci jednotlivých skupin.Náplň pracovních seminářů (laboratorní cvičení):Anatomie: práce s kosterním materiálem (kostra ryby, žáby, savce, lebka paryby, lebky savců (typ chrupu), práce s jiným typem materiálu (svlečky apod.), dermoplastické preparáty, histologické preparáty.Ochrana a praxe, reintrodukce. Mezioborová spojení: welfare, ekozahrady, mezidruhová komunikace.Samostatně doma podle webových stránek:Náslechy - hlasové projevy našich žab, sov a pěvců, hlasové projevy vybraných savců.Virtuální pitva (mihule, ryba, žába, had, prase, kočka).Samostatně doma podle studijních materiálů:Vývoj strunatců v historickém období. Určovací znaky jednotlivých skupin (vzhled, lebky, stopy). Problematika ochrany obojživelníků, netopýrů, ježků. Domácí zvířata.
Literatura
Adresář kurzu na Moodle. Aktualizované fylogenetické rodokmeny. Dungel J., Hudec. Atlas ptáků České a Slovenské republiky. Academia Praha, 2005. Dungel J., Řehák Z. Atlas ryb, obojživelníků a plazů České a Slovenské republiky. Academia Praha, 2005. Gaisler J. Atlas savců České a Slovenské republiky. Academia. 2002. Zrzavý J. Fylogeneze živočišné říše. Scientia 2006. Gaisler J., Zima J. Zoologie obratlovců. Academia Praha, 2007. Ridley M. Červená královna. Sexualita a vývoj lidské přirozenosti. Praha, Mladá Fronta 1999. Obrazový atlas druhů:. dvanáctidílný Svět zvířat, Albatros. Veselovský, Z. Etologie. Biologie chování zvířat. Academia, Praha, 2005. Flegr J. Evoluční biologie. Academia Praha, 2005. Roček Z. Historie obratlovců. Academia, 2002. http://www.bucknell.edu/msw3/browse.aspFeldhamer G.A., Drickamer L.C., Vessey S.H., Merrit J.F., Krajewski C. Mammalogy. 3rd edition. The Johns Hopkins University Press, Baltimore 2007. http://rocek.gli.cas.cz/Courses/courses.htmVeselovský Z. Obecná ornitologie. Academia, Praha 2001. Shubin N. Ryba v nás. Paseka, Praha 2009. Dawkins R. Slepý hodinář. Zázrak života očima evoluční biologie. Paseka, Praha 2002. (kapitola 10). Hajer J. Stručný přehled zoologie obratlovců (skriptum). UJEP Ústí nad Labem, l993. Pough F.H., Janis C.M., Heiser J.B. Vertebrate Life. 8th edition. Pearson Benjamin Cummings, USA, 2008. Flegr J. Zamrzlá evoluce. Academia Praha, 2006.
Požadavky
Obsah přednášek: samostatně doma (podle studijních materialů) se studenti seznámí se zástupci jednotlivých skupin. Obsah cvičení: samostatně doma podle webových stránek: náslechy - hlasové projevy našich žab, sov a pěvců, hlasové projevy vybraných savců, virtuální pitva. Zápočet bude udělen za splněný test poznávání živočichů. Získání zápočtu je podmínkou ke zkoušce.
Garant
doc. RNDr. Eva Jozífková, Ph.D.
Vyučující
doc. RNDr. Eva Jozífková, Ph.D.doc. RNDr. Eva Jozífková, Ph.D.