Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Přístupy orientované na člověka (RP102)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu RP102 - Přístupy orientované na člověka, Evangelická teologická fakulta, Univerzita Karlova v Praze (UK).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Cílem výuky tohoto předmětu je přiblížit studentům teologie i pastorační a sociální práce problematiku stárnutí populace, jak se projevuje v konkrétním životě sboru, komunity, rodin i v sociálnch službách. Prostřednictvím přednášek, cvičení a jejich reflexí se studenti budou učit vnímat diferencované potřeby starých lidí, navazovat s nimi kontakt, začleňovat je do života komunity, těžit z jejich životních zkušeností a užívat vhodných postupů k podpoře důstojnosti seniorů a pomoci rodinám poskytujícím podporu a péči o stárnoucí rodinné příslušníky. Seznámení se základy validace, pre-terapie, reminiscence, s prvky videotréninku i bazální stimulace pomohou absolventům tohoto kurzu při práci se seniory se specifickými potřebami (nemocnými, s demencí ap.)a jejich roinami.

Sylabus

1) Demografické stárnutí, jeho příčiny a důsledky, zisky a ztráty, naděje a obavy spojené s dlouhověkostí, úspěšné a neúspěšné stárnutí, sociální a zdravotní problémy vyššího věku2) Tom Kitwood a maligní sociální psychologie. Péče o křehké seniory, dlouhodobá péče. 3) Přístupy orientované na člověka a jejich uplatnění v sociální práci a pastoraci. G.Prouty - preterapie. 4) E. Erikson, problematika životního cyklu, koncept validace podle Naomi Feilové 5) Další přístupy podporující komunikaci a práci se starými lidmi se specifickými potřebami (s problémy v komunikaci)6) Využití reminiscence v práci se starými lidmi - nácvik dovedností v práci se vzpomínkami7) Cvičení v reminicsenci8) Videotrénink interakcí (VTI) a jeho využití při řešení obtížných situací v komuniaci.9) VTI - cvičení10)Závěrečné prezentace vybraných případových studií.

Literatura

Brooker D.: Person-Centred Dementia Care, Making Services Better, Jessica Kingsley Publisher, London 2007Čevela R., Kalvach Z., Čeledová L., Sociální gerontologie. Úvod do problematiky. Praha: Grada 2012. 264 s., ISBN 978-890-247-3901-4Erikson, E.H. Životní cyklus rozšířený a dokončený - Doplněné vydání o devátém stupni vývoje od Joan M. Eriksonové. Přel. J. Šimek. Praha: Lidové noviny, 1999Fail, N., Klerk-Rubin V., The Validation Breakthrough: Simple Techniques for Communicating with People with Alzheimer's and Other Dementias, Health Professions Predss, 2012, 294 s. ISBN 978-193-252-9937Gibson, F (2004): The Past in the Present: Using Reminiscence in Health and Social Care. Baltimore, MD:Health Professions Press.Janečková H., Vacková M: Reminiscence. Využití vzpomínek při práci se seniory. Praha: Portál 2010, 151 s. , ISBN 80-736-75-811, 978-807-367-581-3Pörtner M., Na osobu zaměřený přístup v práci s lidmi s mentálním postižením a s klienty vyžadujícími trvalou péči. Praha: Portál 2009, 175 s., 978-80-7367-582-0Prouty G., Van Werde D., Portner M: Preterapie, Praha, Portál 2005, 197 s., ISBN 80-7178-949-6Schweitzer P, Bruce E. Remembering Yesterday, Caring Today, Reminiscence in Dementia Care. A Guide to Good Practice. London: Jessica Kingsley Publishers 2008, 224 s.,ISBN 978-1-84310-649-4

Garant

PhDr. Hana Janečková, Ph.D.