Předmět Ontogeneze jazyka (ABO100705)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu ABO100705 - Ontogeneze jazyka, Filozofická fakulta, Univerzita Karlova v Praze (UK).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Cíl
Seznámit účastníky se základními otázkami, které jsou předmětem zájmu při studiu osvojování mateřského jazyka, a zprostředkovat základní poznatky o této problematice.
Sylabus
V kurzu se budou ob týden střídat přednáškově zaměřené hodiny a hodiny věnované četbě a analýze textů. Přibližný rozvrh je následující:1 - Úvod. Základní otázky osvojování jazyka, historie, základní pojmy.2 - Četba: výňatky z Pinkera, Jackendoffa, Tomasella.3 - Předjazykový vývoj, vývoj vnímání řeči a zpracování jazykových a řečových informací u kojenců.4 - Četba, bude zastoupen někdo z těchto autorů: Jusczyk, Eimas, Mehler, Newport, Mandler.5 - Osvojování lexika: základní popis, referenční neurčitost, cesty k řešení.6 - Četba (Markman, Reznick).7 - Osvojování gramatiky, první kroky: MLU, první slovní kombinace, sémantický bootstrapping.8 - Četba (Brown, Rice, Pinker)9 - Osvojování gramatiky: morfologie, složitější syntax.10 - Četba (Brown, Gleitman, Cynthia Fisher).11 - Speciální témata: poruchy jazyka, bilingvismus12 - Četba k poruchám a bilingvismu.
Literatura
Altmann, G.: Výstup na babylonskou věž. Triáda 2005.Vybrané pasáže z knih:Brown, R.: First language. Cambridgge, MA: Harvard University Press, 1973.Ingram, D.: First Language Acquisition: Method, Description and Explanation. Cambridge, England: Cambridge University Press, 1989.Články pro čtení budou oznamovány postupně, budou k nim patřit například části článků:Pinker, S. & Jackendoff, R. The faculty of language: What's special about it? Cognition, 2005, 95, 201-236.Tomasello, M. Do Young Children Have Adult Syntactic Competence? Cognition, 2000, 74, 209-253.Fisher, C. The Role of Abstract Syntactic Knowledge in Language Acquisition: A Reply to Tomasello (2000) Cognition, 2002, 82, 259-278.
Požadavky
Pravidelná příprava stručných otázek k četbě (písemně), seminární práce (může mít podobu zprávy o sběru či analýze empirických dat).
Garant
PhDr. Filip Smolík, Ph.D.
Vyučující
PhDr. Filip Smolík, Ph.D.