Předmět Didaktika vyučování českého jazyka a komunikační výchovy I (ABO500386)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu ABO500386 - Didaktika vyučování českého jazyka a komunikační výchovy I, Filozofická fakulta, Univerzita Karlova v Praze (UK).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Sylabus
8. 10. Didaktika jako vědní disciplína; vymezení praktické didaktiky; cíle vyučování češtině15. 10. Postavení češtiny v současném školství; RVP; otázky současné maturity22. 10. Poznávací procesy rozvíjené v předmětu ČJ29. 10. Tvorba ŠVP, tematických plánů a individuálních plánů; časově tematické plány5. 11. Funkční provázanost jednotlivých složek učiva12. 11. Jak s přípravou na hodinu; systematizace učiva, struktura hodiny19. 11. Učebnice a další pomůcky26. 11. Autorita učitele; žák, partner v komunikaci; pozitivní motivace žáků3. 12. Nejčastější problémové situace a možnosti jejich řešení10. 12. Otázky časové organizace výuky; mikrovyučování17. 12. Způsoby hodnocení a klasifikace v jednotlivých složkách předmětu; mikrovyučování7. 1. Možnosti zkvalitnění čtenářské gramotnosti žáků; mikrovyučování; náslechy
Literatura
Bertrand, Y.: Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Portál, 1998. Čechová, M.: Komunikační a slohová výchova. Praha: ISV nakladatelství, 1998. Čechová, M.: Komplexní jazykové rozbory. Praha: SPN a.s., 1996. Čechová, M. - Styblík, V.: Didaktika češtiny. Praha: SPN, 1989. Čechová, M. - Styblík, V.: Čeština a její vyučování. Praha: SPN a.s., 1998. Hausenblas, O.: Vrátíme smysl hodinám češtiny? Praha: Pedagogická fakulta UK v Praze, 1997. Jelínek, J.: Úvod do teorie vyučování českému jazyku. Praha: SPN, 1980. Kalhous, Z.- Obst, O.: Školní didaktika. Praha: Portál, 2009. Maňák, J. - Švec, V.: Výukové metody. Brno: Paido, 2003. Polák, M.: Učitel českého jazyka a současná základní škola. Olomouc: Skriptum, 2002. Silberman, M.: 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování. Praha: Portál, 1998. Svoboda, K.: Didaktika českého jazyka a slohu. Praha: SPN, 1970. Svobodová, J.: Didaktika českého jazyka s komunikačními prvky: počáteční fáze výuky mateřštiny. Ostrava: Ostravská univerzita - Pedagogická fakulta, 2003. Šebesta, K.: Od jazyka ke komunikaci. Praha: Karolinum, 2005. Rámcový vzdělávací program pro SŠ Katalog požadavků ke společné části maturitní zkoušky z českého jazyka a literatury Dostupné učebnicové řady předmětu český jazyk Časopisy: Slovo a slovesnost Český jazyk a literatura
Požadavky
1. Seminární práce: a) týkající se obsahu jednoho ze seminářů, b) na základě výběru jazykového učiva a způsobu jeho didaktického zpracování (lingvistická charakteristika s odkazy na příslušnou literaturu, postavení daného učiva v kurikulu SŠ a jeho funkce v rozvoji klíčových kompetencí, didaktické zpracování, doporučované vyučovací metody a formy s důrazem na komunikační zřetel).2. Příprava ukázkové hodiny v rozsahu 20-25 minut na dané jazykové učivo.3. Plnění průběžných úkolů (práce s RVP a ŠVP, individuálním plánem učitele, časově tematickými plány…).
Garant
prof. PhDr. Karel Šebesta, CSc.Mgr. Kateřina Šormová, Ph.D.
Vyučující
Mgr. Aleš Marek, Ph.D.prof. PhDr. Karel Šebesta, CSc.