Předmět Psaná čeština českých neslyšících (ACN100131)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu ACN100131 - Psaná čeština českých neslyšících, Filozofická fakulta, Univerzita Karlova v Praze (UK).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Cíl
Cílem kursu je seznámit studenty se základními aspekty problematiky psané češtiny neslyšících.
Sylabus
Kurz se zaměřuje na specifické rysy jednoho typu komunikace českých neslyšících, na produkci a recepci česky psaných textů. Východiskem je jazyková situace neslyšící populace (znakový jazyk, resp. čeština jako první jazyk vs. rané bezjazyčí), vztahy českého znakového jazyka, češtiny a tzv. znakované češtiny a pozice češtiny jako druhého jazyka (problematika interjazyka, jazyková chyba a jazyková správnost, typy transferů, zvl. interference). Na základě analýzy produkce a recepce konkrétních textů je budována představa o komunikační kompetenci neslyšících v psané češtině (gramatická kompetence, sociologická kompetence, strategická kompetence). Specifika komunikace českých neslyšících v psané češtině jsou usouvztažněna s širšími specifiky kulturními (slyšící většina vs. neslyšící menšina) a vztažena k rámci etnografie komunikace.
Literatura
Povinná literatura:MACUROVÁ, A. ... protože já bavím spolu vypravovat (Komunikace v dopisech českých neslyšících). Slovo a slovesnost, 1995, vol. 56, no. 1, s. 23-33. ISSN 0037-7031. MACUROVÁ, A. Naše řeč? Naše řeč, 1998, vol. 81, no. 4, 179-188. ISSN 0027-8203.MACUROVÁ, A. Lingvistika a cesty ke gramotnosti neslyšících. Speciální pedagogika, 2007, vol. 17, no. 1-2, s. 49-61. ISSN 1211-2720.MACUROVÁ, A.; HÁNKOVÁ, D.: Chyby v psané češtině českých neslyšících. Speciální pedagogika, 2011, vol 21, no. 3, s. 178-190. ISSN 1211-2720. POLÁKOVÁ, M. Čtení s porozuměním a čeští neslyšící. Speciální pedagogika, 2001, vol. 11, no. 4, s. 207-219. ISSN 1211-2720. ŠEBESTA, K. Od jazyka ke komunikaci. Didaktika českého jazyka a komunikační výchova. Praha: Karolinum, 1999, s. 59-112. ISBN 80-7184-711-9. ZÝKOVÁ, M. Sloveso v psané češtině neslyšící mládeže. Speciální pedagogika 1997, vol. 7, no. 3, s. 16-25. ISSN 1211-2720.Další doporučená literatura:ANDERSON, J. Deaf Student Mis-Writing, Teacher Mis-Reading English Education and the Deaf College Student.Burtonsville, MD : Linstok Press, 1993.CORDER, S. P. The significance of learner’s errors. International Review of Applied Linguistics. Harmondsworth : Penguin, 1967, s. 161-170.GROSJEAN, F. Bilingualism, biculturalism, and deafness. International Journal of Bilingual Education and Bilingualism, 13, 2010, n. 2, 133-145.HRUBÝ, J.; NOUZOVÁ, M. Testování vědomostí sluchově postižených žáků v USA. Speciální pedagogika, roč. 7, 1997, č. 4, s. 36-43.POLÁKOVÁ, M. Čtení s porozuměním? (Čeští neslyšící a české texty). [Diplomová práce] Praha : FF UK, 2000.QUIGLEY, S. P.; PAUL, P. V. Language and Deafness. San Diego, CA : College-Hill Press : 1984.RACKOVÁ, M. České sloveso v psaných projevech českých neslyšících. DP. Praha : FF UK, 1996.SALZMANN, Z. Jazyk, kultura a společnost. Úvod do lingvistické antropologie. Praha : ÚEF AV ČR 1997, s. 125-139, 173-185.ŠEBESTA, K.; ŠKODOVÁ, S. a kol.: Čeština - cílový jazyk a korpusy. Liberec : TU, 2012. YULE, G. The Study of Language. Cambridge : Cambridge Univ. Press, 1996 (2. vyd.).+ další literatura bude doporučena v průběhu kurzu
Požadavky
Aktivní práce v semináři, průběžná četba zadávané literatury, plnění zadávaných úkolů, sběr materiálu psané češtiny neslyšících, jeho přepis a analýza, závěrečný písemný test (úspěšnost min. 70%).
Garant
PhDr. Klára Richterová