Předmět PVS/VS Didaktika českého jazyka pro neslyšící (obor Čeština v komunikaci neslyšících) (ACN300105)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu ACN300105 - PVS/VS Didaktika českého jazyka pro neslyšící (obor Čeština v komunikaci neslyšících), Filozofická fakulta, Univerzita Karlova v Praze (UK).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Sylabus
Předmět se zaměřuje na rozvíjení profesních dovedností nutných pro výkon profese učitel českého jazyka žáků se sluchovým postižením. Frekventanti kurzu budou seznámeni s různými přístupy (v synchronní i diachronní perspektivě; u nás i v zahraničí) k výuce češtiny (většinového mluveného jazyka) u žáků se sluchovým postižením, přičemž pozornost bude věnována žákům se všemi druhy a typy sluchových vad, tj. žákům se sluchovou vadou prelingvální i postlingvální, žákům nedoslýchavým i žákům neslyšícím. Cílem je připravit studenty tak, aby mohli efektivně učit češtinu všechny žáky se sluchovou vadou vzdělávané ve školách pro sluchově postižené i ve školách hlavního vzdělávacího proudu.Hlavní tematické okruhy:• Postavení češtiny ve vzdělávání žáků se sluchovým postižením (včetně postavení v kurikulárních dokumentech)• Čeština jako první (mateřský) jazyk vs. čeština jako druhý (cizí) jazyk• Přirozené jazyky a umělé komunikační systémy ve vzdělávání žáků se sluchovým postižením (v učební komunikaci)• Přístupy, cíle, obsahy, formy, metody výuky češtiny - v závislosti na různých celkových koncepcích výchovy a vzdělávání různých žáků se sluchovým postižením; plánování výuky • Postavení češtiny v soustavě předmětů, mezipředmětové vztahy (u vědomí RVP)• Složky předmětu český jazyk a jejich vztahy a integrace• Logicko-myšlenkové operace uplatňované v jazykovém vyučování (analýza a syntéza, srovnávání, abstrakce, generalizace a konkretizace, třídění, podřazování, indukce a dedukce); práce s chybou• Jazykové, komunikační a sociokulturní kompetence (u vědomí SERRJ)• Žáci se sluchovým postižením a gramotnost • Využití existujících učebnic a učebních pomůcek pro výuky češtiny používaných žáky v hlavním vzdělávacím proudu, pro výuky češtiny pro žáky se sluchovým postižením, pro výuku češtiny pro cizince a vhled do metodiky a techniky tvorby nových učebnic a učebních pomůcek a materiálů • Žáci se sluchovým postižením a testování jejich jazykových a komunikačních kompetencí (včetně Nové maturity)
Literatura
Základní literatura:ČECHOVÁ, M. , STYBLÍK, V. Čeština a její vyučování. Praha : SPN, 1998.Čeština ve výuce neslyšících - elektronický sborník (Soubor článků sebraných k příležitosti ukončení lektorského kurzu pro pedagogy.) Praha : Jazykové centrum Ulita, 2011. ISBN 978-80-87526-05-7.HAUSENBLAS, O. Vrátíme smysl hodinám češtiny? Praha : PedF UK, 1997.HRDLIČKA, M. Gramatika a výuka češtiny jako cizího jazyka (K prezentaci gramatiky českého jazyka v učebnicích češtiny pro cizince). Praha : Karolinum, 2009.HRDLIČKA, M. Kapitoly o češtině jako cizím jazyku. Plzeň : Západočeská univerzita v Plzni, 2010.HUDÁKOVÁ, A. Čeština ve vzdělávání dětí s vadou sluchu. [disertační práce] Praha : FF UK, 2009.KOSTEČKA, J. Do světa češtiny jinak. Jinočany : H & H, 1993.KORSUNSKAJA, B.D. Metodika vyučování řeči neslyšících dětí. Praha : SPN, 1978.ŠEBESTA, K. Od jazyka ke komunikaci. Didaktika českého jazyka a komunikační výchova. Praha : Karolinum, 1999.
Požadavky
Aktivní účast v semináři (min. 75% přítomnost), průběžné aktivní plnění úkolů. Ústní zkouška.
Garant
Mgr. Andrea Hudáková, Ph.D.