Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět PVS/VS Didaktika českého jazyka pro neslyšící (obor Čeština v komunikaci neslyšících) (ACN300105)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu ACN300105 - PVS/VS Didaktika českého jazyka pro neslyšící (obor Čeština v komunikaci neslyšících), Filozofická fakulta, Univerzita Karlova v Praze (UK).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Sylabus

Předmět se zaměřuje na rozvíjení profesních dovedností nutných pro výkon profese učitel českého jazyka žáků se sluchovým postižením. Frekventanti kurzu budou seznámeni s různými přístupy (v synchronní i diachronní perspektivě; u nás i v zahraničí) k výuce češtiny (většinového mluveného jazyka) u žáků se sluchovým postižením, přičemž pozornost bude věnována žákům se všemi druhy a typy sluchových vad, tj. žákům se sluchovou vadou prelingvální i postlingvální, žákům nedoslýchavým i žákům neslyšícím.  Cílem je připravit studenty tak, aby mohli efektivně učit češtinu všechny žáky se sluchovou vadou vzdělávané ve školách pro sluchově postižené i ve školách hlavního vzdělávacího proudu.Hlavní tematické okruhy:• Postavení češtiny ve vzdělávání žáků se sluchovým postižením (včetně postavení v kurikulárních dokumentech)• Čeština jako první (mateřský) jazyk vs. čeština jako druhý (cizí) jazyk• Přirozené jazyky a umělé komunikační systémy ve vzdělávání žáků se sluchovým postižením (v učební komunikaci)• Přístupy, cíle, obsahy, formy, metody výuky češtiny - v závislosti na různých celkových koncepcích výchovy a vzdělávání různých žáků se sluchovým postižením; plánování výuky  • Postavení češtiny v soustavě předmětů, mezipředmětové vztahy (u vědomí RVP)• Složky předmětu český jazyk a jejich vztahy a integrace• Logicko-myšlenkové operace uplatňované v jazykovém vyučování (analýza a syntéza, srovnávání, abstrakce, generalizace a konkretizace, třídění, podřazování, indukce a dedukce); práce s chybou• Jazykové, komunikační a sociokulturní kompetence (u vědomí SERRJ)• Žáci se sluchovým postižením a gramotnost  • Využití existujících učebnic a učebních pomůcek pro výuky češtiny používaných žáky v hlavním vzdělávacím proudu, pro výuky češtiny pro žáky se sluchovým postižením, pro výuku češtiny pro cizince a vhled do metodiky a techniky tvorby nových učebnic a učebních pomůcek a materiálů   • Žáci se sluchovým postižením a testování jejich jazykových a komunikačních kompetencí (včetně Nové maturity)

Literatura

Základní literatura:ČECHOVÁ, M. , STYBLÍK, V. Čeština a její vyučování. Praha : SPN, 1998.Čeština ve výuce neslyšících - elektronický sborník (Soubor článků sebraných k příležitosti ukončení lektorského kurzu pro pedagogy.) Praha : Jazykové centrum Ulita, 2011. ISBN 978-80-87526-05-7.HAUSENBLAS, O. Vrátíme smysl hodinám češtiny? Praha : PedF UK, 1997.HRDLIČKA, M. Gramatika a výuka češtiny jako cizího jazyka (K prezentaci gramatiky českého jazyka v učebnicích češtiny pro cizince).  Praha : Karolinum, 2009.HRDLIČKA, M. Kapitoly o češtině jako cizím jazyku. Plzeň : Západočeská univerzita v Plzni, 2010.HUDÁKOVÁ, A. Čeština ve vzdělávání dětí s vadou sluchu. [disertační práce] Praha : FF UK, 2009.KOSTEČKA, J. Do světa češtiny jinak. Jinočany : H & H, 1993.KORSUNSKAJA, B.D. Metodika vyučování řeči neslyšících dětí. Praha : SPN, 1978.ŠEBESTA, K. Od jazyka ke komunikaci. Didaktika českého jazyka a komunikační výchova. Praha : Karolinum, 1999.  

Požadavky

Aktivní účast v semináři (min. 75% přítomnost), průběžné aktivní plnění úkolů. Ústní zkouška.

Garant

Mgr. Andrea Hudáková, Ph.D.