Předmět PVS/VS Současné problémy učební komunikace neslyšících (ACN300320)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu ACN300320 - PVS/VS Současné problémy učební komunikace neslyšících, Filozofická fakulta, Univerzita Karlova v Praze (UK).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Cíl
Hlavním cílem předmětu je praktické osvojení různých způsobů komunikace osob se sluchovým postižením, zvl. v rámci vzdělávání, a zasazení těchto způsobů do teoretických poznatků o komunikaci a vzdělávání lidí se sluchovým postižením. Dalším cílem je seznámení s problematikou tzv. narušené komunikační schopnosti a problematikou komunikace osob s dalšími typy postižení.
Literatura
BONDY, A., FROSTL, L. Vizuální komunikační strategie v autismu. Praha: Grada, 2007.BYTEŠNÍKOVÁ, I., HORÁKOVÁ, R., KLENKOVÁ, J. Logopedie a surdopedie. Brno: Paido, 2007.HÁJKOVÁ, V., STRNADOVÁ, I. Inkluzivní vzdělávání (Teorie a praxe). Praha: Grada, 2010. HORÁKOVÁ, M. Techniky vizualizace - logopedická část. Praha: ČKTZJ, 2008.HORÁKOVÁ, R. Sluchové postižení. Úvod do surdopedie. Praha: Portál, 2012.HORÁKOVÁ, R., SOURALOVÁ, E. Problematika osob s hluchoslepotou a kontaktní tlumočení u hluchoslepých preferujících český znakový jazyk. Praha: Česká komora tlumočníků znakového jazyka, 2008.HUDÁKOVÁ, A. Čeština ve vzdělávání dětí s vadou sluchu. Praha: UK v Praze, Filozofická fakulta, Ústav českého jazyka a teorie komunikace.HUDÁKOVÁ, A. Prstová abeceda pro tlumočníky. Praha: Česká komora tlumočníků znakového jazyka, 2008.JANEBOVÁ, E. a kol: Interkulturní komunikace ve škole. Praha: Fortuna, 2010.JANN, P. K nutnosti nového pragmatismu: Výstavba řeči u neslyšících podle heidelberského spolkového kongresu 1997. Hörgeschädigten Pädagogik, duben 1998. [zpráva o Spolkovém kongresu svazu německých učitelů sluchově postižených, 8. - 10. 5. 1997; bibliografické údaje o německém originálu jsou neúplné; v knihovně Informačního centra o hluchotě FRPSP pod signaturou 3985 L 32. 82]JANOTOVÁ, N. K historii reedukace sluchu. In Sovák, M. a kol. Stati o reedukaci sluchu. Praha : SPN, 1978, s. 15-33.JANOTOVÁ, N. Odezírání u sluchově postižených. Praha: Septima, 1999.JANOTOVÁ, N. Reedukace sluchu sluchově postižených dětí v předškolním věku. Praha: Septima, 1996.JANOTOVÁ, N. Rozvíjení zrakového vnímání a odezírání sluchově postižených dětí. Praha: Septima, 1996.JANOTOVÁ, N. Výuka výslovnosti u sluchově postižených. In Janotová, N., Řeháková, K. Surdopedie. Komunikace sluchově postižených I. Praha: SPN, 1990, s. 3-71.KOLTUNENKOVÁ, I. Výučba reči nepočujúcich detí v systéme národného vzdelávania v ZSSR. In MIKLA, A. Orálna reč a vzdelávanie nepočujúcich. Bratislava: SPN, 1989, s. 123-127.KNAPCOVÁ, M. Výměnný obrázkový komunikační systém - VOKS. Praha: Institut pedagogicko-psychologického poradenství ČR, 2006.KOMORNÁ, M. Systém vzdělávání osob se SP v ČR a specifika vzdělávacích metod při výuce. Praha: Česká komora tlumočníků znakového jazyka, 2008.KOMORNÁ, M., KOTVOVÁ, M. Praktický kurz znakované češtiny. Praha: Česká komora tlumočníků znakového jazyka, 2008.KOSÍKOVÁ, V. Psychologie ve vzdělávání a její psychodidaktické aspekty. Praha: Grada, 2009.KOWALIK, S. - BAŃKA, A. Perspektivy rehabilitace hluchospelých. Praha: Wagner Press, 2000.KRACÍKOVÁ, D., POTMĚŠIL, M. Vztah schopnosti odezírat k intelektu. Výzkumná zpráva č. Z-043/A. Praha: Laboratoř elektronických smyslových náhrad, 1990.KRAHULCOVÁ, B. Komunikace sluchově postižených. 2. vyd. Praha: Karolinum, 2002.KRAHULCOVÁ-ŽAŤKOVÁ, B. Komplexní komunikační systémy těžce sluchově postižených. Praha: Karolinum, 1996.KUBOVÁ, L. Piktogramy - učebnice. Praha: Tech-market, 1997.KUBOVÁ, L. - PAVELKOVÁ, Y. - RÁDKOVÁ, I. Znak do řeči. Praha: Tech-Market, 1999.LECHTA, V. a kol. Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Praha: Portál, 20003.KLENKOVÁ, J. et al. Vzdělávání žáků s narušenou komunikační schopností, Brno: Paido, 2008.LUDÍKOVÁ, L. Kombinované vady. Olomouc: Univerzita Palackého, 2005. MALÝ, K. Hluchoněmost. Praha: Fr. Urbánek, 1907.MALÝ, K. Odezírání, most mezi ohluchlými a slyšícími. Praha: Spolek o péči o slabomyslné, 1940.MOTEJZÍKOVÁ, J. Vývoj mluveného jazyka u neslyšících a nedoslýchavých dětí - přístupy a metody. InfoZpravodaj, 2006, roč. 14, č. 1, s. 16-18.PIPEKOVÁ, J. (ed.) Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido, 2006.POTMĚŠIL, M. Návrh metodiky testování schopnosti neslyšících odezírat. Výzkumná zpráva č. Z - 006/A. Praha: ČSAV, 1986.POTMĚŠIL, M. Prstová abeceda. Praha: FRPSP, 1992.POTMĚŠIL, M. Testování schopnosti neslyšících odezírat. Výzkumná zpráva č. Z - 020/I. Praha: ČSAV, 1988.POUL, J. Nástin vývoje vyučování neslyšících. Brno: MU v Brně, 1996.PULDA, M. Sluchová výchova u sluchově postižených dětí. Brno: PedF MU, 1999.PULDA, M. Surdopedie se zaměřením na raný a předškolní věk. Brno: MU, 1992.RENOTIÉROVÁ, M. - LUDÍKOVÁ, L. a kol. Speciální pedagogika. Olomouc: Univerzita Palackého, 2006. RUPERT, J. Cued Speech. Practice Manual A. West Coast Program, 1989. [publikováno jako součást William-Scot, B., Kipila, E. L. Cued Speech. Booster Booklet (for Cued Speech instructors and/or Cued Speech workshop leaders). Washington, D. C. : Gallaudet University, nedatováno]SLOWÍK, J. Komunikace s lidmi s postižením. Praha: Portál, 2010.SOVÁK, M. a kol. Logopedie: Metodika a didaktika. Praha: SPN, 1987.SOVÁK, M. Reedukace sluchu ve světle učení I. P. Pavlova. In Sovák, M. a kol. Stati o reedukaci sluchu. Praha: SPN, 1978, s. 5-13.SVAČINA, S. Základy řečové výuky na školách pro neslyšící děti. Praha: ČSSI, Český svaz sluchově postižených, 1973.STRANADOVÁ, V. Hádej, co říkám aneb Odezírání je nejisté umění. Praha: Ministerstvo zdravotnictví, 1998. STRNADOVÁ, V. Odezírání jako schopnost. Praha: Česká komora tlumočníků znakového jazyka, 2008.SVOBODOVÁ, K. Logopedická péče o děti s kochleárním implantátem. Praha: Septima, 2005.SZEPANKOESKI, B. Chirografia - systém znakov napomáhajúci odzeranie z úst. In BALÁŽ, J. a kol. Interpersonálna komunikácia a jej poruchy. Bratislava : SPN, 1988, s. 208-212.ŠKODOVÁ, E. - JEDLIČKA, I. a kol. Klinická logopedie. 2. vyd. Portál: 2007.ŠUPÁČEK, I. Srozumitelnost řeči neslyšících a těžce nedoslýchavých. In SLANINKA, G. Zborník prác zo surdopedagogiky. Bratislava : Krajský pedagogický ústav, 1972, s. 120-137.ŠUPÁČEK, I. Zrovnateľnosť reči nepočujúcich. Porovnávacia štúdia po dvadsiatich rokoch. In MIKLA, A. Orálna reč a vzdelávanie nepočujúcich. Bratislava : SPN, 1989, s. 196-201.ŠVAŘÍČEK, R. - ŠEĎOVÁ, K. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007.UHERÍK, A. Hluchota. Reč. Poznanie. Martin: Osveta, 1990.VALIŠOVÁ, A. - KASÍKOVÁ, H. (eds): Pedagogika pro učitele. Praha: Grada, 2007.VANĚČKOVÁ, V. Výchova řeči sluchově postižených dětí v předškolním věku. Praha: Septima, 1996.VEXIAUOVÁ, A. M. Dej mi ruku, ať mohu mluvit. Vrátit slovo těm, kteří jsou odříznuti od světa. Praha: Nakladatelství ISV, 2003. VOSMIK, M. - Bělohlávková, L. Žáci s poruchou autistického spektra v běžné škole. Praha: Portál, 2010. Další články (i elektronické), bakalářské a diplomové práce, publikace a legislativní normy související s probíranými tématy.Časopisy Speciální pedagogika, Gong, Unie, InfoZpravodaj.Internetové články.Další literatura bude zadávána v průběhu semestru.
Požadavky
Aktivní účast na seminářích, min. 75% přítomnost na seminářích a na exkurzích, průběžné plnění zadávaných úkolů, referáty, seminární práce, test. Rozhovor o probrané látce nad seznamem přečtené literatury.
Garant
Mgr. Andrea Hudáková, Ph.D.Mgr. Radka Zbořilová