Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět PVS/VS Exkurze do škol hlavního vzdělávacího proudu (ACN300418)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu ACN300418 - PVS/VS Exkurze do škol hlavního vzdělávacího proudu, Filozofická fakulta, Univerzita Karlova v Praze (UK).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Cílem předmětu je zprostředkovat studentům oboru ČNES vhled do oblasti výchovy a vzdělávání dětí a žáků bez postižení sluchu - na konkrétních příkladech navštívených škol - a v následných diskusích vést studenty k reflexi těchto návštěv a zamyšlení nad vztahem k výchovně-vzdělávací situaci dětí a žáků se sluchovým postižením.

Sylabus

Seminář probíhá formou praktických exkurzí do škol hlavního vzdělávacího proudu (tj. pro děti a žáky bez postižení sluchu) a následných diskusních setkání s reflexí těchto návštěv.Seminář doplňuje oborové předměty pedagogického zaměření, zejména předměty Výchova a vzdělávání neslyšících a Modul komunikační/pedagogický 1-3, (resp. Komunikační systémy neslyšících ve vzdělávání, Didaktika výchovy a vzdělávání neslyšících, Praktické aspekty vzdělávání neslyšících).V průběhu semináře studenti navštíví různé stupně a typy škol, formou exkurzí a náhledů se seznámí s různými pedagogickými směry, přístupy, metodami. Budou mít možnost usouvztažnit poznatky z exkurzí jednak z teoretickými obecně pedagogickými poznatky, jednak s poznatky o výchově a vzdělávání neslyšících.

Literatura

CARLGREN, F. Výchova ke svobodě: Pedagogika Rudolfa Steinera. Praha: Baltazar, 1991.ČÁP, J. Psychologie výchovy a vyučování. Praha: Karolinum, 1993.ČÁP, J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2001, 2007.FENSTERMACHER, G. D. - SOLTIS, J. F. Vyučovací styly učitelů. Praha: Portál, 2008.FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál, 1997. (nebo některá novější vydání - neupravováno)GARDOŠOVÁ, J. - DUJKOVÁ, L. Vzdělávací program Začít spolu: metodický průvodce pro předškolní vzdělávání. Praha: Portál, 2003, 2012.HAVLÍNOVÁ, M. Zdravá mateřská škola. Praha: Portál, 1995, 1997.KASPER, T. Reformní a alternativní aspekty vzdělávání - historické kontexty a současné příklady. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2012.KAŠOVÁ, J. Škola trochu jinak: projektové vyučování v teorii i praxi. Kroměříž: IUVENTA, 1995.KOPŘIVA, P. - NOVÁČKOVÁ, J. - NEVOLOVÁ, D. - KOPŘIVOVÁ, T. Respektovat a být respektován. Kroměříž: Spirála, 2005, 2008.KOŠŤÁLOVÁ, H. - MIKOVÁ, Š. - STANG, J. Školní hodnocení žáků se zaměřením na slovní hodnocení. Praha: Portál, 2008, 2012.KREJČOVÁ, V. - KARGEROVÁ, J. Vzdělávací program Začít spolu: metodický průvodce pro I. stupeň základní školy. Vydání druhé, aktualizované. Praha: Portál, 2011. (případně starší vydání: 2003)MONTESSORI, M. Tajuplné dětství. Vyd. 2., V Tritonu 1. Praha: Triton, 2012. (starší vydání - Praha: Nakladatelství světových pedagogických směrů - SPS, 1998.; a/nebo další knihy od M. M.)PETTY, G. Moderní vyučování. 6., rozš. a přeprac. vyd. Praha: Portál, 2013. (případně starší vydání)POL, M. Waldorfské školy: izolovaná alternativa, nebo zajímavý podnět pro jiné školy? Brno: Masarykova univerzita, 1995.PRŮCHA, J. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Třetí, aktualizované vydání. Praha: Portál, 2012. (případně starší vydání)PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. 5., aktualiz. a dopl. vyd. Praha: Portál, 2013. (případně starší vydání)PRŮCHA, J. Přehled pedagogiky: úvod do studia oboru. 4., aktualizované vydání. Praha: Portál, 2015. (případně starší vydání)SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. 2., rozš. a aktualiz. vyd., 1. v Gradě Publishing. Praha: Grada Publishing, 2007. (případně starší vydání - Praha: ISV, 1999)TONUCCI, F. Vyučovat nebo naučit?. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 1991, 1994.Učím s radostí: zkušenosti, lekce, projekty. Praha: Kritické myšlení, o. s., a Step by Step v Agentuře Strom, 2003.VALIŠOVÁ, A. - KASÍKOVÁ, H. a kol. Pedagogika pro učitele. 2., rozšířené a aktualizované vydání. Praha: Grada, 2011. (případně starší vydání: 2007)VOŠAHLÍKOVÁ, T. Ekoškolky a lesní mateřské školy: praktický manuál pro aktivní rodiče, pedagogy a zřizovatele mateřských škol. 2., aktualiz. vyd. Praha: Ministerstvo životního prostředí, 2012. (případně starší vydání: 2010)Všichni na jedničku!: alternativní didaktické postupy. Praha: Karolinum, 1991.ZELINKOVÁ, O. Pomoz mi, abych to dokázal: pedagogika Marie Montessoriové a její metody dnes. Praha: Portál, 1997. * Rámcové vzdělávací programy* Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon) a jeho novelizace (82/2015)http://www.rvp.czhttp://www.eduin.czhttp://www.ctenarska-gramotnost.cz/kategorie/projektove-vyucovanihttp://www.alternativniskoly.cz/http://www.kritickemysleni.cz/http://www.ekopsychologie.cz/* webové stránky navštěvovaných škol; webové stránky týkající se různých pedagogických směrů aj.* další literatura a zdroje informací budou doporučovány v průběhu semináře

Garant

Mgr. Radka Zbořilová

Vyučující

Mgr. Radka Zbořilová