Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět PVS/VS Gesto a znak v dějinách myšlení (ACN300419)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu ACN300419 - PVS/VS Gesto a znak v dějinách myšlení, Filozofická fakulta, Univerzita Karlova v Praze (UK).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Cílem kursu bude podat historický přehled různých způsobů uvažování o hluchotě a znakovém jazyce od antiky do dvacátého století.

Sylabus

Cílem kursu, který bude mít podobu jak historického přehledu (od Augustina do současnosti), tak systematické analýzy přesahující do lingvistiky a psychologie, bude ukázat jednak předpoklady a limity fonocentrického paradigmatu v lingvistice a filosofii, a jednak předložit určitou teorii jazyka (a jazykové akvizice), v níž by genetický a strukturní aspekt netvořil neslučitelnou alternativu. Otázka gesta a jeho vztahu k verbálnímu jazyku je pro myšlení problém přinejmenším od Platónova Kratyla. Nicméně systematický zájem o otázku gesta zanamenáváme hlavně v 18. století v souvislosti s epistemologickými otázkami (Diderot, Condillac aj.), ale samozřejmě také s prvními pokusy o kodifikaci znakového jazyka (abbé l´Epée). O sémiotickou klasifikaci gest se ve století devatenáctém pokusí např. Andrea de Jorio, Garrick Mallery nebo Wilhelm Wundt. Po dlouhé pauze se gesto stane předmětem zájmu až ve století dvacátém, a to jak ve spojení s verbální komunikací (D. McNeill, A. Kendon, kromě jiného autor pozoruhodné knihy o znakových jazycích australských Aboriginců), tak s obnoveným zájmem o znakové jazyky (W. Stokoe, Klima/Bellugi, Harlan Lane a později mnoho dalších: S. Goldin-Meadow, ve Francii Chr. Cuxac atd. atd.), který zasáhne i tak odlehlé oblasti, jako je např. psychoanalýza (B. Virole, A. Meynard). Na takto vytyčeném lingvisticko-filosofickém poli potom vyvstává řada otázek, kterým zde budeme věnovat pozornost.1.    Úvod do problému2.     Gesta ve starověku: Platón, Lucretius, Quintilianus3.     Gesta ve středověku: Thierry ze Chartres a klášterní znakové jazyky4.     John Bulwer a Thomas Hobbes5.     18. století: Condillac a Rousseau6.     18. století: abbé l’Epée aj.R. Pereire7.     18. století: D. Diderot - Lettre sur les sourd-muets8.     Pokud o kodifikaci gest u G. Austina9.     Garrick Mallery a jeho studie o znakových jazycích severoamerických indiánů10.   Fenomenologie gesta: M. Merleau-Ponty11.   Současná Gesture studies: A. Kendon, D. MacNeill, J. Streeck12.   Shrnutí a závěr

Literatura

Použitá literatura (kromě primárních textů)Benvenuto, A., Qu'est-ce qu'un sourd?, unpublished doctoral thesis, Univ. Paris VIII, 2009Bruce, S. G., Silence and Sign Language in Medieval Monasticism, Cambridge UP, 2007Corballis, From Hand to Mouth, Princeton UP, 2003Curtiss, S., Genie: A Psycholinguistic Study of a Modern Day Wild Child, Academic Press 1977Cuxac, Chr., Le langage des sourds, Paris, Payot 1983La langue des signes française. Les voies de l'iconicité, Faits de langues, Ophrys 2000.Emmorey, K., Language, Cognition and the Brain. Notes From the Sign Language Research, Lawrence Erlbaum Associates 2002Emmorey, K., Reilly, J. (eds.), Language, Gesture and Space, Lawrence Erlebaum Associates 1995.Goldin-Meadow, S., The Resilience of Language, Psychology Press 2008Groce, N. E., Everybody Here Spoke Sign Language, Harvard UP 1985Kendon, A., Gesture. Visible language as Utterance, Cambridge UP 2004Sign Languages in Aboriginal Australia, Cambridge UP, 1988.Klima, E, Bellugi, U., The Signs of Language, Harvard UP, 1988Lane, H., The Wild Boy of Aveyron, Harvard UP, 1976.When the Mind Hears. A History of the Deaf, Vintage, 1989The Mask of Benevolence, Disabling the Deaf Community, Dawnsign Press 1999Lévinas, E., Otherwise than Being, Duquesne 1998McNeill, D., Hand and Mind, University of Chicago Press 1996Gesture and Thought, University of Chicago Press 2005Meynard, A., Quand les mains prennent la parole, Ed. Erès, 2002Soigner la surdité et faire taire les sourds, Éd. Eres 2010Merleau-Ponty, M., Phenomenology of Perception, Routledge 2002Polich, L., The Emergence of the Deaf Community in Nicaragua, Gallaudet UP 2005Sandler, W., Lillo-Martin, D., Sign Language and Linguistic Universals, Cambridge UP 2006Schmitt, J-Cl., La raison des gestes dans l'occident médiéval, Gallimard 1990Sedley, D., Plato's Cratylus, Cambridge UP 2003Singleton, J.J., Newport, E.L., "When Learners Surpass Their Models: The Acquisition of American Sign Language from Inconsistent Input", Cognitive Psychology 49 (2004), p. 370 - 407.Stokoe, W., Language in Hand, Gallaudet UP 2001Streeck, J. Gesturecraft, John Benjamin, 2009.Taub, S.F., Language from the Body, Cambridge UP 2001Virole, B., La psychologie de la surdité, De Boeck, Bruxelles 2006Volterra, V., Erting, C., From gesture to language in hearing and deaf children, Gallaudet UP 1994Volterra, V., et al. "Gesture and the Emergence adn Development of Language", in: Tomasello, M., Slobin, D. (eds), Beyond Nature-Nurture. Essays in Honour of Elisabeth Bates, Lawrence Erlbaum Associates 2004Yau Shun-Chiu, Création gestuelle et débuts du langage, Langages croisés, 1992

Požadavky

Podminkou atestace bude napsani kratke prace (5 stran a vice) k jednomu z probiranych temat.

Garant

doc. Mgr. Josef Fulka, Ph.D.

Vyučující

doc. Mgr. Josef Fulka, Ph.D.