Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Čeština pro neslyšící jako cizí jazyk (ACN500041)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu ACN500041 - Čeština pro neslyšící jako cizí jazyk, Filozofická fakulta, Univerzita Karlova v Praze (UK).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Cílem kurzu je seznámit studenty se základními otázkami pojetí českého jazyka jako jazyka cílového po stránce lingvodidaktické i aplikované a přiblížit tak v obecné i praktické rovině vybrané otázky nabývání druhého / cizího jazyka, a  to specificky u dětí a žáků se sluchovým postižením.

Sylabus

Kurz, který navazuje na většinu oborových kurzů, poskytuje úvodní vhled do problematiky češtiny jako cizího jazyka. Obecné poznatky jsou aplikovány na situaci neslyšících dětí, žáků a studentů, a to vždy v kontextu obecných specifik vzdělávání této jazykové minority. Na kurz úzce navazuje PVS/VS Didaktika češtiny pro neslyšící. Hlavní tematické okruhy (okruhy se prolínají):1. Čeština jako cizí/druhý jazyk - úvod do problematiky, historie;2. Čeština pro neslyšící jako mateřský/první vs. cizí/druhý jazyk;3. Čeština ve vzdělávání dětí a žáků se sluchovým postižením (včetně dětí a žáků neslyšících) jako vyučovaný a vyučovací jazyk; bilingvismus a bikulturalismus vs. monolingvismus a monokulturalismus;4. Učení (se) cizímu jazyku: metody, přístupy, postupy;5. Specifičnost metod výuky češtiny pro neslyšící (včetně problematiky tzv. reálií a kulturních kompetencí);6. Společný evropský referenční rámec pro jazyky - pojetí, struktura…; SEERRJ a čeština, popř. český znakový jazyk;7. Učebnice a učební materiály češtiny pro cizince vs. učebnice češtiny pro neslyšící (různé koncepce);8. Didaktická prezentace jazykových a řečových jevů - systém jazyka a jeho užívání;9. Adaptace textů pro neslyšící žáky a jejich místo ve výuce;10. Jazykové testování;11. Aktuální problémy výuky češtiny jako cizího jazyka pro neslyšící.

Literatura

Vybraná doporučená literatura:ANDREJSEK, J.Státní maturitní zkouška z českého jazyka pro neslyšící studenty. Bakalářská práce. Praha: FF Univerzita Karlova v Praze, 2010.ANDREJSEK, J. Maturitní zkouška z českého jazyka v úpravě pro neslyšící ve světle testování češtiny jako cizího jazyka. [Diplomová práce] Praha: FF UK, 2015.BEDŘICHOVÁ, Z. Jazyk jako stigma? Analýza chybovosti textů romských žáků 9. ročníků základních škol praktických. Praha: FF UK v Praze, 2013.BENEDIKTOVÁ, D. Pracovní návody z hlediska porozumění textu. [Diplomová práce] Praha: FF UK, 2013.CARTER, R., LONG, M. N. Teaching Literature. New York. Longmann Publishing, 1991.CERMAT. Nová maturita oficiálně [online]. c2010 [cit. 2013-10-28]. Dostupné z WWW: <http://www.novamaturita.cz>.ČECHOVÁ, M., STYBLÍK, V. Čeština a její vyučování. Praha: SPN, 1998.ČECHOVÁ, M., STYBLÍK, V. Didaktika češtiny. Praha: SPN, 1989.ČERVINKOVÁ, I. Některé možnosti úprav textů pro neslyšící čtenáře. Čeština doma a ve světě, 2002, roč. 10, č. 2-3, s. 187-190.ČERVINKOVÁ, I.Předjetí hluchoty v úpravách českého učebního textu. Diplomová práce. Praha: FF Univerzita Karlova v Praze, 2001.ČERVINKOVÁ, I. Stavba slova v učebnicích českého jazyka pro ZŠ pro neslyšící a ZŠ pro žáky se zbytky sluchu. Čeština doma a ve světě, 2002, roč. 10, č. 2-3, s. 146-153.česká školní inspekce. Testování v 5. a 9. roč.[online]. [cit. 2013-12-03]. Dostupné z www: <http://www.csicr.cz/cz/Ucitele-a-skoly/Testovani-v-5-a-9-roc>.Čeština ve výuce neslyšících - elektronický sborník (Soubor článků sebraných k příležitosti ukončení lektorského kurzu pro pedagogy.) Praha: Jazykové centrum Ulita, 2011.DAŇOVÁ, M. Metodika úpravy textů. Praha: Grada, 2008. Evropské jazykové portfolio pro neslyšící a osoby se sluchovým postižením. [online]. c2008 - 2010 [cit. 2013-11-28]. Dostupné z www: <http://deafport.eu/CZ/index.html>.Evropské jazykové portfolio pro studenty ve věku 15-19 let. Praha: Scientia, 2001.Evropské jazykové portfolio pro žáky a žákyně ve věku 11-15 let. Praha: Fortuna, 2001.Evropské jazykové portfolio pro žáky do 11 let. Plzeň: Fraus, 2002.FALTÍNOVÁ, R. Upravený Čapek. Čeština doma a ve světě, 2002, roč. 10, č. 2-3, s. 196-200.FUKOVÁ, V. Výuka českého jazyka v 1.-3. ročníku základních škol pro sluchově postižené - popis současného stavu a možnosti inovace. [Diplomová práce] Praha: FF UK, 2013.GARDNER, P. S. New Directions. Reading, Writing, and Critical Thinking. Cmbridge: Cambridge University Press, 2005.GAVORA, P. Žiak a text. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladatel´stvo, 1992. GAVORA, P., KRČMÁRIKOVÁ, M. Detské predstavy o gramotnosti. Čeština doma a ve světě, 1999, roč. 7, č. 1, s. 24-29.HARMER, J. How to teach English. England: Addison Wesley Longman Limited, 1998.HAUSENBLAS, O. Vrátíme smysl hodinám češtiny? Praha: PedF UK, 1997. ISBN 80-86039-39-0.HENDRICH, J. Didaktika cizích jazyků. Praha: SPN, 1988.HERCÍKOVÁ, B. Přehled základní české gramatiky pro zahraniční studenty. Praha: Karolinum, 1999.HRDLIČKA, M. Cizí jazyk čeština. Praha: ISV, 2002.HRDLIČKA, M. Gramatika a výuka češtiny jako cizího jazyka - K prezentaci gramatiky českého jazyka v učebnicích češtiny pro cizince. Praha: Karolinum, 1999.HRDLIČKA, M. Kapitoly o češtině jako cizím jazyku. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2010.HRDLIČKA, M. Předložky ve výuce češtiny jako cizího jazyka. Praha: Karolinum, 2000.HUDÁKOVÁ, A. Čtení s porozuměním vyžaduje znalost jazyka. In Červenková, A. (ed). Co a jak číst se sluchově postiženým dítětem. Praha: FRPSP, 1999, s. 25-27.HUDÁKOVÁ, A. Moderní trendy ve vzdělávání studentů s vadami sluchu - čtení (praktické náměty). In Zikl, P. Nové trendy v oblasti sekundárního a terciálního vzdělávání sluchově postižených. Hradec Králové: Gaudeamus, 2004, s. 16-22.HUDÁKOVÁ, A. Obrázkové příběhy & čtení a psaní. In Heterogennost v komunikaci, v textu a v jazyce. Opera linguae bohemicae studentium, 1. Praha: UK FF, 1999, s. 45-53.HUDÁKOVÁ, A. Čeština ve vzdělávání dětí s vadou sluchu. [Disertační práce] Praha: UK, 2008. [obhájeno 19. 3. 2009; připraveno k tisku]Chmátalová, Z. Testy a testování dovedností ve znakovém jazyce u neslyšících dětí. Bakalářská práce. Praha: FF Univerzita Karlova v Praze, 2011.CHMÁTALOVÁ, Z. Plošné testování jazykových dovedností žáků se sluchovým postižením. [Diplomová práce] Praha: FF UK, 2015.CHODĚRA, R. Didaktika cizích jazyků. Praha: Academia, 2006.CHODĚRA, R. Didaktika cizích jazyků. Úvod do vědního oboru. Praha: Academia, 2013.CHRÁSKA, M. Didaktické testy ve školní praxi. Brno: Paido, 2002.JANÍKOVÁ, V. Osvojování cizojazyčné slovní zásoby. Brno, 2005, s. 128-129.KERN, R. Literacy and Language Teaching. New York: Oxford University Press, 2000.KUCHLER, K., VELEHRADSKÁ, O. Průzkum čtenářských dovedností na školách pro děti s vadami sluchu. InfoZpravodaj, 1998, roč. 6, č. 1, s. 22-23.KYLOUŠKOVÁ, H. Jak využít literární text ve výuce cizích jazyků. Brno: Pedagogická fakulta MU, 2007.LITTLE, D., PERCLOVÁ, R. Evropské jazykové portfolio, příručka pro učitele a školitele. Praha: MŠMT ČR, 2001.MACUROVÁ, A. Předpoklady čtení. In Šmídová, M. (ed.) Četba sluchově postižených. Praha: FRPSP, 2000, s. 35-42.MAKOVSKÁ, L. Rozumí neslyšící žáci učebním textům? [Diplomová práce] Praha: FF UK, 2013.MAŠÍN, J. Pragmalingvistika a osvojování češtiny jako cizího jazyka. Praha: FF UK v Praze, 2015.MRKVIČKOVÁ, I. Kategorie pádu jako problém aplikované lingvistiky. Disertační práce. Praha: FF Univerzita Karlova v Praze, 2006.PISA2012. Program pro mezinárodní hodnocení žáků [online]. [cit. 2013-12-03]. Dostupné z WWW: <http://www.pisa2012.cz>. [a starší ročníky]POLÁKOVÁ, M. Čtení s porozuměním a čeští neslyšící. Speciální pedagogika, 2001, roč. 11, č. 4, s. 207-219.POLÁKOVÁ, M. Čtení s porozuměním? (Čeští neslyšící a české texty). Diplomová práce. Praha: FF Univerzita Karlova v Praze, 2000.POLÁKOVÁ, M. Specifické strategie využívané neslyšícími respondenty v testech čtenářských dovedností. Čeština doma a ve světě, 2002, roč. 10, č. 2-3, s. 168-173.PTÁČKOVÁ, K. Čtenářství u neslyšících dětí a problematika upravovaných textů. Praha: UK, 2013. RÁDLOVÁ, E. Začínající čtenář se sluchovým postižením a pohádky. Čeština doma a ve světě, 2002, roč. 10, č. 2-3, s. 193-196.RÁDLOVÁ, E. Percepce psaného textu recipienty se sluchovým postižením. [Disertační práce] Olomouc: PedF UK, 2005.SCRIVENER, J. Learning Teaching. Oxford: Macmillan Publishers Limited, 2005. ISBN 1-4050-1399-0.SCHIRMER, B.B. Language and Literacy Development in Children Who are Deaf. New York: 1994. SIKOVÁ, K. Předčtenářská gramotnost u dětí se sluchovým postižením. [Bakalářská práce] Praha: FF UK, 2014.SILBERSTEIN, S. Techniques and Resources in Teaching Reading. New York: Oxford University Press, 1994.SOURALOVÁ, E. Úprav textů pro čtení s porozuměním. Čeština doma a ve světě, 2002, roč. 10, č. 2-3, s. 190-193.SOURALOVÁ, E. Čtení neslyšících. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 2002.SOVÁK, M. a kol. Logopedie: Metodika a didaktika. Praha: SPN, 1987.Společný evropský referenční rámec pro jazyky. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2002.STAŇKOVÁ, V. Rozvoj čtenářských dovedností neslyšících žáků a v souladu s referenční úrovní A2. [Bakalářská práce] Praha: ÚČJTK, 2012.STRAKOVÁ, J., TOMÁŠEK, V. Mezinárodní studie čtenářské gramotnosti a její realizace v České republice. Praha: UIV, 1995. ŠEBESTA, K. a kol. Druhý a cizí jazyk. Osvojování a vyučování. Terminologický slovník. Praha: FF UK v Praze, 2014.ŠEBESTA, K. Od jazyka ke komunikaci. Didaktika českého jazyka a komunikační výchova. Praha: Karolinum, 1999.ŠKODOVÁ, S. Domino - Český jazyk pro malé cizince 1. Praha: Wolters Kluwer ČR, 2010.ŠUSTEROVÁ, P. Logopedie na 1. stupni ZŠ pro sluchově postižené. [Bakalářská práce] Praha: FF UK, 2015.UR, P. A Course in Language Teaching. Cambridge: Cambridge University Press, 1996.VALE, D., FEUNTEUN, A. Teaching Children English. Cambridge: Cambridge  University Press, 1995.VALKOVÁ, J. Komunikační přístup a učebnice češtiny pro nerodilé mluvčí. Praha: FF UK v Praze, 2014.WHITE, R., ARNDT, VALERIE. Process Writing. New York. Longmann Publishing,1991.WRIGHT, A. Pictures for Language Learning. New York: Cambridge University Press, 1989. Další zdroje informací: studentské práce (zejm. bakalářské, diplomové a disertační), publikace a legislativní normy související s probíranými tématy; časopisy a sborníky: Gong, Unie, Infozpravodaj, Speciální pedagogika, Sign Language Studies, Sign Language & Linguistics, American Annals of the Deaf, Journal of Deaf Studies and Education, Cizí jazyky (ve škole), Časopis pro moderní filologii, Český jazyk a literatura, Čeština doma a ve světě aj., učebnice a učební pomůcky, počítačové programy, webové stránky (www.rvp.cz, www.inkluzivniskola.cz, http://www.auccj.cz/ atd.) aj. Literatura zde uvedená je literaturou doporučenou. Aktuální informace a aktuální studijní texty na Moodlu (www.dl1.cuni.cz)  

Požadavky

Zápočet: Aktivní účast v semináři (min. 75 %), průběžné plnění úkolů, seminární práce.Zkouška: Ústní zkoušení z probrané látky a rozhovor nad seznamem přečtené literatury (včetně cizojazyčné).

Garant

Mgr. Andrea Hudáková, Ph.D.

Vyučující

Mgr. Andrea Hudáková, Ph.D.