Předmět Čeština pro neslyšící jako cizí jazyk (ACN500041)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu ACN500041 - Čeština pro neslyšící jako cizí jazyk, Filozofická fakulta, Univerzita Karlova v Praze (UK).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Cíl
Cílem kurzu je seznámit studenty se základními otázkami pojetí českého jazyka jako jazyka cílového po stránce lingvodidaktické i aplikované a přiblížit tak v obecné i praktické rovině vybrané otázky nabývání druhého / cizího jazyka, a to specificky u dětí a žáků se sluchovým postižením.
Sylabus
Kurz, který navazuje na většinu oborových kurzů, poskytuje úvodní vhled do problematiky češtiny jako cizího jazyka. Obecné poznatky jsou aplikovány na situaci neslyšících dětí, žáků a studentů, a to vždy v kontextu obecných specifik vzdělávání této jazykové minority. Na kurz úzce navazuje PVS/VS Didaktika češtiny pro neslyšící. Hlavní tematické okruhy (okruhy se prolínají):1. Čeština jako cizí/druhý jazyk - úvod do problematiky, historie;2. Čeština pro neslyšící jako mateřský/první vs. cizí/druhý jazyk;3. Čeština ve vzdělávání dětí a žáků se sluchovým postižením (včetně dětí a žáků neslyšících) jako vyučovaný a vyučovací jazyk; bilingvismus a bikulturalismus vs. monolingvismus a monokulturalismus;4. Učení (se) cizímu jazyku: metody, přístupy, postupy;5. Specifičnost metod výuky češtiny pro neslyšící (včetně problematiky tzv. reálií a kulturních kompetencí);6. Společný evropský referenční rámec pro jazyky - pojetí, struktura…; SEERRJ a čeština, popř. český znakový jazyk;7. Učebnice a učební materiály češtiny pro cizince vs. učebnice češtiny pro neslyšící (různé koncepce);8. Didaktická prezentace jazykových a řečových jevů - systém jazyka a jeho užívání;9. Adaptace textů pro neslyšící žáky a jejich místo ve výuce;10. Jazykové testování;11. Aktuální problémy výuky češtiny jako cizího jazyka pro neslyšící.
Literatura
Vybraná doporučená literatura:ANDREJSEK, J.Státní maturitní zkouška z českého jazyka pro neslyšící studenty. Bakalářská práce. Praha: FF Univerzita Karlova v Praze, 2010.ANDREJSEK, J. Maturitní zkouška z českého jazyka v úpravě pro neslyšící ve světle testování češtiny jako cizího jazyka. [Diplomová práce] Praha: FF UK, 2015.BEDŘICHOVÁ, Z. Jazyk jako stigma? Analýza chybovosti textů romských žáků 9. ročníků základních škol praktických. Praha: FF UK v Praze, 2013.BENEDIKTOVÁ, D. Pracovní návody z hlediska porozumění textu. [Diplomová práce] Praha: FF UK, 2013.CARTER, R., LONG, M. N. Teaching Literature. New York. Longmann Publishing, 1991.CERMAT. Nová maturita oficiálně [online]. c2010 [cit. 2013-10-28]. Dostupné z WWW: <http://www.novamaturita.cz>.ČECHOVÁ, M., STYBLÍK, V. Čeština a její vyučování. Praha: SPN, 1998.ČECHOVÁ, M., STYBLÍK, V. Didaktika češtiny. Praha: SPN, 1989.ČERVINKOVÁ, I. Některé možnosti úprav textů pro neslyšící čtenáře. Čeština doma a ve světě, 2002, roč. 10, č. 2-3, s. 187-190.ČERVINKOVÁ, I.Předjetí hluchoty v úpravách českého učebního textu. Diplomová práce. Praha: FF Univerzita Karlova v Praze, 2001.ČERVINKOVÁ, I. Stavba slova v učebnicích českého jazyka pro ZŠ pro neslyšící a ZŠ pro žáky se zbytky sluchu. Čeština doma a ve světě, 2002, roč. 10, č. 2-3, s. 146-153.česká školní inspekce. Testování v 5. a 9. roč.[online]. [cit. 2013-12-03]. Dostupné z www: <http://www.csicr.cz/cz/Ucitele-a-skoly/Testovani-v-5-a-9-roc>.Čeština ve výuce neslyšících - elektronický sborník (Soubor článků sebraných k příležitosti ukončení lektorského kurzu pro pedagogy.) Praha: Jazykové centrum Ulita, 2011.DAŇOVÁ, M. Metodika úpravy textů. Praha: Grada, 2008. Evropské jazykové portfolio pro neslyšící a osoby se sluchovým postižením. [online]. c2008 - 2010 [cit. 2013-11-28]. Dostupné z www: <http://deafport.eu/CZ/index.html>.Evropské jazykové portfolio pro studenty ve věku 15-19 let. Praha: Scientia, 2001.Evropské jazykové portfolio pro žáky a žákyně ve věku 11-15 let. Praha: Fortuna, 2001.Evropské jazykové portfolio pro žáky do 11 let. Plzeň: Fraus, 2002.FALTÍNOVÁ, R. Upravený Čapek. Čeština doma a ve světě, 2002, roč. 10, č. 2-3, s. 196-200.FUKOVÁ, V. Výuka českého jazyka v 1.-3. ročníku základních škol pro sluchově postižené - popis současného stavu a možnosti inovace. [Diplomová práce] Praha: FF UK, 2013.GARDNER, P. S. New Directions. Reading, Writing, and Critical Thinking. Cmbridge: Cambridge University Press, 2005.GAVORA, P. Žiak a text. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladatel´stvo, 1992. GAVORA, P., KRČMÁRIKOVÁ, M. Detské predstavy o gramotnosti. Čeština doma a ve světě, 1999, roč. 7, č. 1, s. 24-29.HARMER, J. How to teach English. England: Addison Wesley Longman Limited, 1998.HAUSENBLAS, O. Vrátíme smysl hodinám češtiny? Praha: PedF UK, 1997. ISBN 80-86039-39-0.HENDRICH, J. Didaktika cizích jazyků. Praha: SPN, 1988.HERCÍKOVÁ, B. Přehled základní české gramatiky pro zahraniční studenty. Praha: Karolinum, 1999.HRDLIČKA, M. Cizí jazyk čeština. Praha: ISV, 2002.HRDLIČKA, M. Gramatika a výuka češtiny jako cizího jazyka - K prezentaci gramatiky českého jazyka v učebnicích češtiny pro cizince. Praha: Karolinum, 1999.HRDLIČKA, M. Kapitoly o češtině jako cizím jazyku. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2010.HRDLIČKA, M. Předložky ve výuce češtiny jako cizího jazyka. Praha: Karolinum, 2000.HUDÁKOVÁ, A. Čtení s porozuměním vyžaduje znalost jazyka. In Červenková, A. (ed). Co a jak číst se sluchově postiženým dítětem. Praha: FRPSP, 1999, s. 25-27.HUDÁKOVÁ, A. Moderní trendy ve vzdělávání studentů s vadami sluchu - čtení (praktické náměty). In Zikl, P. Nové trendy v oblasti sekundárního a terciálního vzdělávání sluchově postižených. Hradec Králové: Gaudeamus, 2004, s. 16-22.HUDÁKOVÁ, A. Obrázkové příběhy & čtení a psaní. In Heterogennost v komunikaci, v textu a v jazyce. Opera linguae bohemicae studentium, 1. Praha: UK FF, 1999, s. 45-53.HUDÁKOVÁ, A. Čeština ve vzdělávání dětí s vadou sluchu. [Disertační práce] Praha: UK, 2008. [obhájeno 19. 3. 2009; připraveno k tisku]Chmátalová, Z. Testy a testování dovedností ve znakovém jazyce u neslyšících dětí. Bakalářská práce. Praha: FF Univerzita Karlova v Praze, 2011.CHMÁTALOVÁ, Z. Plošné testování jazykových dovedností žáků se sluchovým postižením. [Diplomová práce] Praha: FF UK, 2015.CHODĚRA, R. Didaktika cizích jazyků. Praha: Academia, 2006.CHODĚRA, R. Didaktika cizích jazyků. Úvod do vědního oboru. Praha: Academia, 2013.CHRÁSKA, M. Didaktické testy ve školní praxi. Brno: Paido, 2002.JANÍKOVÁ, V. Osvojování cizojazyčné slovní zásoby. Brno, 2005, s. 128-129.KERN, R. Literacy and Language Teaching. New York: Oxford University Press, 2000.KUCHLER, K., VELEHRADSKÁ, O. Průzkum čtenářských dovedností na školách pro děti s vadami sluchu. InfoZpravodaj, 1998, roč. 6, č. 1, s. 22-23.KYLOUŠKOVÁ, H. Jak využít literární text ve výuce cizích jazyků. Brno: Pedagogická fakulta MU, 2007.LITTLE, D., PERCLOVÁ, R. Evropské jazykové portfolio, příručka pro učitele a školitele. Praha: MŠMT ČR, 2001.MACUROVÁ, A. Předpoklady čtení. In Šmídová, M. (ed.) Četba sluchově postižených. Praha: FRPSP, 2000, s. 35-42.MAKOVSKÁ, L. Rozumí neslyšící žáci učebním textům? [Diplomová práce] Praha: FF UK, 2013.MAŠÍN, J. Pragmalingvistika a osvojování češtiny jako cizího jazyka. Praha: FF UK v Praze, 2015.MRKVIČKOVÁ, I. Kategorie pádu jako problém aplikované lingvistiky. Disertační práce. Praha: FF Univerzita Karlova v Praze, 2006.PISA2012. Program pro mezinárodní hodnocení žáků [online]. [cit. 2013-12-03]. Dostupné z WWW: <http://www.pisa2012.cz>. [a starší ročníky]POLÁKOVÁ, M. Čtení s porozuměním a čeští neslyšící. Speciální pedagogika, 2001, roč. 11, č. 4, s. 207-219.POLÁKOVÁ, M. Čtení s porozuměním? (Čeští neslyšící a české texty). Diplomová práce. Praha: FF Univerzita Karlova v Praze, 2000.POLÁKOVÁ, M. Specifické strategie využívané neslyšícími respondenty v testech čtenářských dovedností. Čeština doma a ve světě, 2002, roč. 10, č. 2-3, s. 168-173.PTÁČKOVÁ, K. Čtenářství u neslyšících dětí a problematika upravovaných textů. Praha: UK, 2013. RÁDLOVÁ, E. Začínající čtenář se sluchovým postižením a pohádky. Čeština doma a ve světě, 2002, roč. 10, č. 2-3, s. 193-196.RÁDLOVÁ, E. Percepce psaného textu recipienty se sluchovým postižením. [Disertační práce] Olomouc: PedF UK, 2005.SCRIVENER, J. Learning Teaching. Oxford: Macmillan Publishers Limited, 2005. ISBN 1-4050-1399-0.SCHIRMER, B.B. Language and Literacy Development in Children Who are Deaf. New York: 1994. SIKOVÁ, K. Předčtenářská gramotnost u dětí se sluchovým postižením. [Bakalářská práce] Praha: FF UK, 2014.SILBERSTEIN, S. Techniques and Resources in Teaching Reading. New York: Oxford University Press, 1994.SOURALOVÁ, E. Úprav textů pro čtení s porozuměním. Čeština doma a ve světě, 2002, roč. 10, č. 2-3, s. 190-193.SOURALOVÁ, E. Čtení neslyšících. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 2002.SOVÁK, M. a kol. Logopedie: Metodika a didaktika. Praha: SPN, 1987.Společný evropský referenční rámec pro jazyky. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2002.STAŇKOVÁ, V. Rozvoj čtenářských dovedností neslyšících žáků a v souladu s referenční úrovní A2. [Bakalářská práce] Praha: ÚČJTK, 2012.STRAKOVÁ, J., TOMÁŠEK, V. Mezinárodní studie čtenářské gramotnosti a její realizace v České republice. Praha: UIV, 1995. ŠEBESTA, K. a kol. Druhý a cizí jazyk. Osvojování a vyučování. Terminologický slovník. Praha: FF UK v Praze, 2014.ŠEBESTA, K. Od jazyka ke komunikaci. Didaktika českého jazyka a komunikační výchova. Praha: Karolinum, 1999.ŠKODOVÁ, S. Domino - Český jazyk pro malé cizince 1. Praha: Wolters Kluwer ČR, 2010.ŠUSTEROVÁ, P. Logopedie na 1. stupni ZŠ pro sluchově postižené. [Bakalářská práce] Praha: FF UK, 2015.UR, P. A Course in Language Teaching. Cambridge: Cambridge University Press, 1996.VALE, D., FEUNTEUN, A. Teaching Children English. Cambridge: Cambridge University Press, 1995.VALKOVÁ, J. Komunikační přístup a učebnice češtiny pro nerodilé mluvčí. Praha: FF UK v Praze, 2014.WHITE, R., ARNDT, VALERIE. Process Writing. New York. Longmann Publishing,1991.WRIGHT, A. Pictures for Language Learning. New York: Cambridge University Press, 1989. Další zdroje informací: studentské práce (zejm. bakalářské, diplomové a disertační), publikace a legislativní normy související s probíranými tématy; časopisy a sborníky: Gong, Unie, Infozpravodaj, Speciální pedagogika, Sign Language Studies, Sign Language & Linguistics, American Annals of the Deaf, Journal of Deaf Studies and Education, Cizí jazyky (ve škole), Časopis pro moderní filologii, Český jazyk a literatura, Čeština doma a ve světě aj., učebnice a učební pomůcky, počítačové programy, webové stránky (www.rvp.cz, www.inkluzivniskola.cz, http://www.auccj.cz/ atd.) aj. Literatura zde uvedená je literaturou doporučenou. Aktuální informace a aktuální studijní texty na Moodlu (www.dl1.cuni.cz)
Požadavky
Zápočet: Aktivní účast v semináři (min. 75 %), průběžné plnění úkolů, seminární práce.Zkouška: Ústní zkoušení z probrané látky a rozhovor nad seznamem přečtené literatury (včetně cizojazyčné).
Garant
Mgr. Andrea Hudáková, Ph.D.
Vyučující
Mgr. Andrea Hudáková, Ph.D.