Předmět Oborová didaktika (AFSV00103)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu AFSV00103 - Oborová didaktika, Filozofická fakulta, Univerzita Karlova v Praze (UK).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Sylabus
Cíle předmětu:Po skončení kurzu by měl být účastník schopen- uvést a zdůvodnit, jaké cíle by měla naplňovat výuka filosofie na střední škole- s ohledem na stanovené cíle sestavit plán (historicky či tematicky vymezeného) vyučovacího bloku a podrobný plán jednotlivé vyučovací hodiny- užívat rozmanité metody pedagogické práce, jejichž propojování by mělo co nejlépe naplňovat potřeby žáka - připravit, uskutečnit a reflektovat vlastní pedagogický výstup - reflektovat a navrhovat konkrétní úpravy postupu jiných pedagogicky činných osobTémata jednotlivých setkání:I. Úvod1. Očekávání účastníků a organizace kurzu2. Cíle výuky filosofie, filosofické dovednosti, složky vyučovacího procesu s ohledem na potřeby žákaII. "Učitelova dílna"3. Výklad, umění vysvětlovat, umění ukazovat a úvod k vizuálním pomůckám4. Dialogická metoda a diskuse5. Učení z textu, vyhledávání informací6. Projekty a samostatná práce, kompozice, tvořivost, vynalézavost a psaní7. Problémově zaměřená výuka8. Skupinová práce9. Procvičování pod dohledem učitele, učení pro zapamatování, vybavovací pomůcky, testy a ústní zkoušení, hodnocení a zpětná vazba10. Další metody na základě výběru studentů (hry, simulace, rolové hry, metody aktivního učení, metody objevování, samostudium a domácí úkoly, návštěvy a exkurze, využití počítačů ve výuce, zkušenostní učení, referáty…)III. Závěrečné reflexe11. Proč a jak učit filosofii na střední škole, postavení filosofie v rámci výuky ZSV, výuka dalších společenských věd12. Sestavování plánu hodiny a sestavování plánu kurzu13. Celková reflexe kursu Povinná literatura:PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Praha: Portál. 2008. Doporučená literatura:BRÜNING, Barbara. Philosophieren in der Sekundarstufe: Methoden und Medien. Weinheim/Basel/Berlin: Beltz Verlag 2003.MARTENS, Ekkehard. Didaktik der Philosophie. In: MARTENS, Ekkehard a Herbert SCHNÄDELBACH (eds.). Philosophie: Ein Grundkurs. 7. vydání. Reinbeck bei Hamburk: Rohwolt. 2003, s. 748-780.- Methodik des Ethik- und Philosophieunterrichts: Philosophieren als elementare Kulturtechnik. Hannover: Siebert Verlag. 2003.PFISTER, Jonas. Fachdidaktik Philosophie. Stuttgart: UTB. 2010.ROHBECK, Johannes. Didaktik der Philosophie und Ethik. Dresden: Thelem. 2010.STEENBLOCK, Volker. Philosophische Bildung. Einführung in die Philosophiedidaktik und Handbuch: Praktische Philosophie. Berlin: LIT Verlag. 2011.WITTSCHIER, Michael. Textschlüssel Philosophie: 30 Erschließungsmethoden mit Beispielen. München: Bayerischer Schulbuch-Verlag. 2010.- Gesprächsschlüssel Philosophie: 30 Moderationsmodule mit Beispielen. München: Bayerischer Schulbuch-Verlag. 2012.články z časopisu Zeitschrift für Didaktik der Philosophie und Ethikčlánky z časopisu Teaching Philosophy
Požadavky
Požadavky ke zkoušce- aktivní účast na semináři- příprava, uskutečnění a reflexe vlastního pedagogického výstupu- sestavení plánu vyučovacího bloku a jednotlivé vyučovací hodiny NEBO účast na dvoudenním semináři Problémově zaměřená výuka filosofie, vedeného M. Wittschierem, a jeho následná reflexe Na začátku kursu dostanou účastníci podrobná kritéria pro jednotlivé požadavky a popis způsobu stanovení výsledné známky.
Garant
Mgr. Petra ŠebešováMgr. Matěj Král, Ph.D.