Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Oborová didaktika (AFSV00103)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu AFSV00103 - Oborová didaktika, Filozofická fakulta, Univerzita Karlova v Praze (UK).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Sylabus

Cíle předmětu:Po skončení kurzu by měl být účastník schopen- uvést a zdůvodnit, jaké cíle by měla naplňovat výuka filosofie na střední škole- s ohledem na stanovené cíle sestavit plán (historicky či tematicky vymezeného) vyučovacího bloku a podrobný plán jednotlivé vyučovací hodiny- užívat rozmanité metody pedagogické práce, jejichž propojování by mělo co nejlépe naplňovat potřeby žáka - připravit, uskutečnit a reflektovat vlastní pedagogický výstup - reflektovat a navrhovat konkrétní úpravy postupu jiných pedagogicky činných osobTémata jednotlivých setkání:I. Úvod1.       Očekávání účastníků a organizace kurzu2.       Cíle výuky filosofie, filosofické dovednosti, složky vyučovacího procesu s ohledem na potřeby žákaII. "Učitelova dílna"3.       Výklad, umění vysvětlovat, umění ukazovat a úvod k vizuálním pomůckám4.       Dialogická metoda a diskuse5.       Učení z textu, vyhledávání informací6.       Projekty a samostatná práce, kompozice, tvořivost, vynalézavost a psaní7.       Problémově zaměřená výuka8.       Skupinová práce9.       Procvičování pod dohledem učitele, učení pro zapamatování, vybavovací pomůcky, testy a ústní zkoušení, hodnocení a zpětná vazba10.   Další metody na základě výběru studentů (hry, simulace, rolové hry, metody aktivního učení, metody objevování, samostudium a domácí úkoly, návštěvy a exkurze, využití počítačů ve výuce, zkušenostní učení, referáty…)III. Závěrečné reflexe11.   Proč a jak učit filosofii na střední škole, postavení filosofie v rámci výuky ZSV, výuka dalších společenských věd12.   Sestavování plánu hodiny a sestavování plánu kurzu13.   Celková reflexe kursu Povinná literatura:PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Praha: Portál. 2008. Doporučená literatura:BRÜNING, Barbara. Philosophieren in der Sekundarstufe: Methoden und Medien. Weinheim/Basel/Berlin: Beltz Verlag 2003.MARTENS, Ekkehard. Didaktik der Philosophie. In: MARTENS, Ekkehard a Herbert SCHNÄDELBACH (eds.). Philosophie: Ein Grundkurs. 7. vydání. Reinbeck bei Hamburk: Rohwolt. 2003, s. 748-780.- Methodik des Ethik- und Philosophieunterrichts: Philosophieren als elementare Kulturtechnik. Hannover: Siebert Verlag. 2003.PFISTER, Jonas. Fachdidaktik Philosophie.  Stuttgart: UTB. 2010.ROHBECK, Johannes. Didaktik der Philosophie und Ethik. Dresden: Thelem. 2010.STEENBLOCK, Volker. Philosophische Bildung. Einführung in die Philosophiedidaktik und Handbuch: Praktische Philosophie. Berlin: LIT Verlag. 2011.WITTSCHIER, Michael. Textschlüssel Philosophie: 30 Erschließungsmethoden mit Beispielen. München: Bayerischer Schulbuch-Verlag. 2010.- Gesprächsschlüssel Philosophie: 30 Moderationsmodule mit Beispielen. München: Bayerischer Schulbuch-Verlag. 2012.články z časopisu Zeitschrift für Didaktik der Philosophie und Ethikčlánky z časopisu Teaching Philosophy 

Požadavky

Požadavky ke zkoušce- aktivní účast na semináři- příprava, uskutečnění a reflexe vlastního pedagogického výstupu- sestavení plánu vyučovacího bloku a jednotlivé vyučovací hodiny NEBO účast na dvoudenním semináři Problémově zaměřená výuka filosofie, vedeného M. Wittschierem, a jeho následná reflexe Na začátku kursu dostanou účastníci podrobná kritéria pro jednotlivé požadavky a popis způsobu stanovení výsledné známky. 

Garant

Mgr. Petra ŠebešováMgr. Matěj Král, Ph.D.