Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Problémově zaměřená výuka filosofie (AFSV00229)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu AFSV00229 - Problémově zaměřená výuka filosofie, Filozofická fakulta, Univerzita Karlova v Praze (UK).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Cílem kursu bude představení vybraných aktivizujících přístupů v rámci problémově zaměřené výuky filosofie a zejména trénink dovedností potřebných pro takto pojatou výuku oboru (formulace problému či klíčové otázky, volba aktuálních témat a jejich zasazení do odborného kontextu, možnosti rozvíjení argumentačních a komunikačních dovedností středoškolských studentů, práce s novými metodami specifickými pro filosofii). V dopoledním bloku vždy proběhne přednáška, odpolední seminární blok naváže na dopolední téma praktickými ukázkami a tréninkem vybraných dovedností.

Sylabus

1. den - M. WittschierPřednáška s diskusí - Myšlenkové experimenty ve výuce filosofieMyšlenkové experimenty jsou specificky filosofickou metodou, která rozvíjí spekulativní myšlení studentů a schopnost domýšlet důsledky různých myšlenkových pozic.Seminář - Příklady myšlenkových experimentů a způsob práce s nimiNácvik práce s myšlenkovými experimenty od jejich pouhé interpretace či promýšlení k formulování vlastních myšlenkových experimentů. 2. den - M. TiedemannPřednáška s diskusí - Problémově zaměřená didaktika filosofieM. Tiedemann nabídne zdůvodnění, proč je problémově zaměřená výuka právě pro filosofii nejvíce smysluplná a potřebná. Představí i vlastní model práce s filosofickými problémy, který vede studenty k formulování klíčových otázek.Seminář - Rozvíjení klíčových otázek a kognitivních konfliktů, práce s kontroverzními tématyNácvik volby témat a formulování problémů a otázek, cílená práce s kognitivními konflikty studentů, možnosti zařazování a využívání kontroverzních témat či dilemat. 3. den - M. TiedemannPřednáška s diskusí - Etické zaměření v moderní době - Jaký je smysl výuky etiky?V přednášce se M. Tiedemann zamyslí na očekáváními a rolí, které si spojujeme s výukou etiky. Bude hledat odpověď na otázku, jaké způsoby porozumění dnešnímu světu jsou v souladu s filosofickým poznáním a chápáním sebe sama. Seminář - Debata ve výuce filosofieKonkrétní ukázky postupů, užívaných v Německu při přípravě na debatní soutěž Jugend debattiert, včetně ukázek tréninkových cvičení a způsobů hodnocení. 

Garant

Mgr. Petra Šebešová

Vyučující

Mgr. Petra Šebešová