Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Dějiny filmových teorií B (AFV000025)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu AFV000025 - Dějiny filmových teorií B, Filozofická fakulta, Univerzita Karlova v Praze (UK).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Sylabus

Dějiny filmových teorií II 10. Film a realita:ontologie filmového obrazu (23.2. 2015)- Kracauer, Bazintematické okruhy:Pojem mimeze. Ontologie uměleckého díla. Fotografická povaha filmu. Objektivní aparát. Dvě koncepce realismu ve filmu (Bazin a Kracauer). Filmová řeč ve službách realismu (montáž vs. mizanscéna). Film jako extenze světa, film jako re/konstrukce světa. Film jako popis události, film jako událost sama. Teorie a kritika v neorealismu (Zavattini a Aristarco). povinné texty:André Bazin: Ontologie fotografického obrazu (1945). In: André Bazin: Co je to film? Československý filmový ústav, Praha 1979, s. 13-19.André Bazin: Mýtus totálního filmu. In: Co je to film?, str. 19-24.doporučená literatura:Kracauer, Siegfired: Teorie filmu. SPN, Praha 1968, zejm. s. 108-116. (Skripta FAMU: Studijní materiály dramaturgie II.)
Bazin, André: Co je to film? Praha: Československý filmový ústav 1979.
MacCabe, Colin: Theory and Film: Principles of Realism and Pleasure (1976). In: Philips Rosen, ed. Narrative, Apparatus, Ideology. A Film Reader. Columbia University Press, 1986,s. 179-197.
Casebier, Allan: Film and Phenomenology. Towards a Realist Theory of Cinematic Representation. Cambridge University Press, Cambridge (MA) 1991.
Merleau-Ponty , Maurice: Film a nová psychologie (1945). Iluminace 1, 1989, č. 2, s. 12-22.Stam, Robert: Film Theory. An Introduction. Blackwell 2000; kap. The Phenomenology of Realism, s. 64-83.
Aumont, Jacques- část z Aesthetics of film  11. Poststrukturalismus I. - kritika ideologie (2.3.2015)tematické okruhy: vliv nového marxismu na vývoj filmových studií, teorie filmového aparátu, co je to ideologie?, psychoanalytický model vztahů diváka a aparátu, film jako nástroj slasti, identifikace atd.povinné texty:Comolli - Narboni:  Cinéma/Ideologie/Critiqueredakce Cahiers du cinéma. Mladý Lincoln Johna Forda. Iluminace 2001, č. 1.doporučená četba:Baudry, Jean Louis: The Aparatus.Metz, Christian: Imaginární signifikant.Baudry: Ideological Effects of the basic cinematographic Apparatus.Comolli-Narboni: Technique and Ideology." 12. Poststrukturalismus II. - psychoanalýza (9.3.2015)povinné texty:Christina Metz: Imaginární signifikant (1. kapitola) SouborBaudry Ideological Effects of the Basic Cinematographic Apparatus Témata: Subjekt (objekt) - Kaja Silverman 13. Feminismus a queer studies (16.3.2015)tematické okruhy: vliv lacanovských teorií na psychoanalytické čtení filmu, genderová problematizace jejich premis, "dělba práce" ve vztahu k bytí-v-obraze i diváctví, genderový rozpor narativních pozic,  rozšíření  pojmu  "odlišnost"  mimo  genderový  rámec  -  queer  studies,  ethic studies, atd.povinné texty:Mulvey, Laura. "Vizuální slast a narativní film". In Oates-Indruchová, Libora. Dívčí válka s ideologií. Klasické texty angloamerického feministického myšlení. Praha: Slon 1999.Bell Hooks: The Oppositional Gaze: Black Female Spectatorsdoporučená četba:Hanáková, Petra:Pandořina skřínka aneb Co feministky provedly filmu?. Praha: Academia, 2007.Penley, Constance (ed.): Feminism and Film.Metz, Christian: "Imaginární signifikant". 14. Naratologie (23.3.2015)tematické okruhy: narace jako podněcování mechanismů narativního porozumění prostřednictvím formálních prvků díla, diskurs x histoire, récit, enonciace, digeseis x mimesis, čas, způsob a rodve vyprávění, status vypravěče, osoba, perspektivapovinné texty:Barthes, Roland: "Úvod do strukturální analýzy vyprávění" In Znak, struktura, vyprávění s. 9 - 43Gunning, Tom: Narrative Discourse and the Narrator Systemdoporučená četba:Bal, Mieke: FokalizaceExner, Milan: Aktanty a nevědomí. Habilitační práce na katedře estetiky FFUK, 2002Greimas, Algirdas Julien: Základní prvky interpretace mýtického vyprávění. In Kyloušek, Petr (Ed.):Znak, struktura, vyprávění. Brno 2002, s. 44-85Genette, Gérard: Hranice vyprávění. In Kyloušek, Petr (Ed.): Znak, struktura, vyprávění. Brno2002, s. 240-256Genette, Gérard: Rozprava o vyprávění.In Zeman a kol.:Průvodce po světové literární teorii. Panorama Praha, l988, s. 142-149 (digest)Barthes, Roland: Úvod do strukturální analýzy vyprávění. In Kyloušek, Petr (Ed.): Znak, struktura,vyprávění. Brno 2002, s. 9- 43Todorov, Tzvetan: Kategorie literárního vyprávění. In Kyloušek, Petr (Ed.): Znak, struktura, vyprávění. Brno 2002, s. 142-179Michalovič, Peter, Minár, Pavol: Úvod do štrukturalizmu a postštrukturalizmu. Bratislava, Iris l997, s. 106-154Stanzel, Franz K.: Teorie vyprávění. Praha, Odeon 1988, s. 108-111,274-282Chatman, Seymour: Dohodnuté termíny. UP Olomouc, 2000Bordwell, David: Narration in the Fiction Film. University of Wiscnosin Press, l985, s. 1-61Browne, Nick: The Rhetoric of Filmic Narration. UMI Research Press, l982Branigan Edward: Point of View in the Cinema: A Theory of Narration and Subjectivity in ClassicalFilm. New York, Mouton, l984Branigan, Edward: Narrative Comprehension and Film.London, Routledge, l992Mišíková, Katarína: Myseĺ a príbeh vo filmovej fikcii. Disertační práce na katedře věd o umění FTF VŠMU, Bratislava 2006, rkp., s. 118-241Metz, Christian: L´enonciation impersonelle, ou le site du film. Meridianes Klinsieck, Paris 1991Enonciation et cinéma. Comunications no. 38, l983Jost, Francois, Gaudreault André: Le Récit cinématographique. Nathan, Paris l990 Témata: (vyprávěcí) perspektiva (http://www.cinepur.cz/article.php?article=2), narace (http://humanities.uchicago.edu/faculty/mitchell/glossary2004/narrativelyricdrama.htm) , story - diskurse (Chatman) 15. Neoformalismus a stylistická analýza (30.3.2015)D. Bordwell, K. Thompson, J. Staiger, B. Salt, N. Burchtematickéokruhy: zahrnutí kategorie tématiky pod formu - ruský formalismus a neoformalismus; rozlišení fabule a syžetu - neoformalismus a naratologie, neoformalismus a kognitivismus; specifičnost estetické normy - neoformalismus a filmová historie.povinné texty:Bordwell, David:  Classical Hollywood Cinema: Narrational Principles and Procedures, s. 17 - 32Thompsonová, Kristin: Estetika diskrepance: Pravidla hry.doporučená četba:Bordwell, David; Thompson, Kristin: Film Art. McGraw-Hill 1997.Bordwell, David; Staiger, Janet; Thompson, Kristin: The Classical Hollywood Cinema. ColumbiaUniversity Press 1985.Bordwell, David: Narration in the Fiction Film. University of Wisconsin Press, 1987. Erlich, Victor: Russian Formalism. History - Doctrine. Mouton 1955.Mukařovský, Jan: Estetická funkce, norma a hodnota jako sociální fakty. In: Studie z estetiky. Odeon 1966, s. 17-54.Šklovskij, Viktor: Teorie prózy. Akropolis 2003.Thompson, Kristin: Neformalistická filmová analýza: jeden přístup, mnoho metod. In: Iluminace1998, č. 1, s. 31Tomaševskij, Boris: Teorie literatury. Lidové nakladatelství 1970. Témata: prostor (http://humanities.uchicago.edu/faculty/mitchell/glossary2004/timespace.htm ) 16. Kognitivisus (13.4.2015)D. Bordwell, N. Carroll, G. Currie, M. Smith, E. Tan, C. Plantinga, T. Grodal ad.tematickéokruhy: kognitivní věda a její využití v rámci filmové vědy, pasivní vs aktivní divák, film jako divácký konstrukt a jako stroj využívající ustrojení lidské mysli, percepce, rozumění, emoce aidentifikacepovinné texty:Plantinga, Carl:  Movie Pleasures and the Spectator's Experience: Toward a Cognitive Approach.Grodal, Torben: Lidé, roboti, monstra, psychopati a klauni.doporučená četba:Bordwell, David: Narration in the fiction film. University of Wisconsin Press, 1987.Bordwell, David, Carroll, Noel (eds.): Post-theory. Reconstructing Film Studies. University ofWisconsin Press, 1996.Carroll, Noel: Mystifying Movies: Fads and Fallacies in Contemporary Film Theory. New York: Columbia University Press, 1988.Currie, Gregory: Image and Mind: Philosophy, Film and Cognitive Science. New York, CambridgeUniversity Press 1995.Grodal, Torben: Moving Pictures: A New Theory of Film Genres, Feelings, and Cognition. OxfordUniversity Press, 1999.Jullier, Laurent: Cinéma et cognition. L´Harmattan, 2001.Smith, Murray: Engaging Characters: Fiction, Emotion, and the Cinema. Oxford University Press,1995. Témata: percepce, aktivita vs. pasivita (moving images, cultre and the mind) 17. Studium recepceS. Kracauer, W. Iser, H. R. Jauss, J. Staigerová, M. Hansenová…tematické kruhy: teorie interpretace a práce čtenáře, recepční estetika (kostnická škola) v literární vědě a její aplikace na film, teorie implikovaného čtenáře. Sociologie filmu, textuální vs empirické studium historické recepce a jeho ovlivnění ideologicko-kritickým způsobem čtení filmu a novou historií.povinné texty:Staiger, Janet:  Mody recepce. In: Petr Szczepanik (ed.): Nová filmová historie. Praha 2004.Česálková, Lucie: Kino na vícero použití.Jancovich, Mark: Kulturní geografie filmové konzumpce. Iluminace, 20, 2008, č. 1, s. 15-37.doporučená četba:Čtenář jako výzva. Výbor z prací kostnické školy recepční estetiky. Brno 2003.Eco, Umberto: The Role of the Reader: Explorations in the Semiotics of Texts. Bloomington: Indiana University Press, 1979.Esquenazi, Jean-Pierre: Sociologie des publics. 2003.Hansen, Miriam: Babel and Babylon. Spectatorship in American Silent Film. Harvard UniversityPress 1991.Iser, Wolfgang: The Implied Reader: patterns of Communictaion in Prose Fiction from Bunyan toBeckett. Baltimore: The John Hopkins University Press, 1974.Jauss, Hans Robert: Toward an Aesthetics of Reception. Minneapolis Univesity of MinnesotaPress, 1982.Kracauer, Siegfried: From Caligari to Hitler: A Psychological History of the German Film. PrincetonUniversity Press, 2004.Odin, Roger; Esquenazi, Jean-Pierre (eds.): Cinéma et réception. Réseaux 2000. Sorlin, Pierre: Sociologie du cinéma. Paris 1977.Sorlin, Pierre: European Cinemas, European Societies 1939-1990. London 1991.Staiger, Janet: Interpreting Films: Studies in the Historical Reception of American Cinema. 1992. Staiger, Janet: Perverse Spectators. The Practices of Film Reception. New York University Press,New York and London, 2000.Williams, Linda: Viewing Positions. Ways of Seeing Film. Rutgers University Press, New Jersey,1994. Témata: recepce, interpretace 18. Nová filmová historie a archeologie médií (27.4.2015)tematické okruhy: nové  metody  historiografie,  "jiné"  kontinuity  vývoje  filmu,  raný  film  jako výzkumná plocha pro teorii a reflexi pozdního filmu, atd. Archeologie médií.povinné texty:Gunning, Tom: "Estetika úžasu a (ne)důvěřivý divák.". In: Petr Szczepanik (ed.). Nová filmová historie. Praha 2004.Gunning, Tom: Film atrakcí: raný film, jeho diváci a avantgardaSiegfried Zielinksi: Šťastný nález místo marného hledání. Metodické výpůjčky a odkazy k anarcheologii médiádoporučená četba:Szczepanik, Petr (ed.). Nová filmová historieZielinski, Siegfried: Audiovisions: Cinema and television as entr'actes in history. Amsterdam University Press 1999.Zielinski, Siegfried: Deep Time of the Media. Toward an Archaeology of Hearing and Seeing by Technical Means. Cambridge/London: MIT Press, autumn 2005. Témata: historie, čas (Ricoeur; http://humanities.uchicago.edu/faculty/mitchell/glossary2004/timespace.htm) 19. Kulturální studia (20.4.2015)tematické okruhy: britská elitistická kritika jako kontrastní pozadí kulturálních studií (MathewArnold,  F.R.  Leavis);  počátky  kulturálních  studií  (Raymond  Williams),  od  ideologického  textu k sémiotické demokracii (Stuart Hall, John Fiske), televizní mýdlové opery v hledáčku kulturálních studií (Ien Angová, Tamara Liebesová, Elihu Katz)povinné texty:Hall, Stuart: Kódování/Dekódování.Ang, Ien: Watching Dallas. Methuen, London, 1985.doporučená četba:Berger, A. A. (1995). Cultural Criticism. A Primer of Key Concepts. Thousand Oaks: Sage. Fiske, J. (1987). Television Culture. London: Routledge.Fiske, J., Hartley, J. (1978). Reading Television. London: Routledge.Kellner, D. (ed.) (2000). Media and Communication Studies. Oxford: Blackwell.Storey, J. (1998). Introduction into Cultural Theory and Popular Culture. London, New York: Prentice Hall.Storey, J. (ed.) (1998). Cultural Theory and Popular Culture. London, New York: Prentice Hall. Turner, G. (1990). British Cultural Studies. London: Unwin Hyman. Témata: masmédia (McLuhan, Marshall: Jak rozumět médiím, Praha, Odeon 1991.; De Fleur, M., Ball-Rokeach, S.: Teorie masové komunikace, Praha, Karolinum 1996.; Šmíd, M.: Úvod a texty ke studiu masových médií, Praha, Katolinum 1992) povinné texty:Jarrett, Michael: Zvuková doktrína. Rozhovor s Walterem Murchem. Iluminace 15, 2003, č. 3, s.81-96.Altman, Rick: Material Heterogeneity of Recorded Sound. In: R. Altman (ed.): Sound Theory, Sound Practice. New York: Routledge 1992, s. 15-31. 20. Vizuální studia (11.5.2015)Crary, Jonathan: Modernizace vidění.Mitchel. W. J. T.: Showing Seeing: A Critique of Visual Culture.doporučená literatura:Filipová, L. - Rampley, M. (ed.): Možnosti vizuálních studií.Elkins, James: Ten Ways to Make Visual Studies More DifficultMirzoeff, Nicholas: Introduction of visual culture.Belting, Hans. Konec dějin umění. Praha: Mladá fronta 2000.Crary, Jonathan. Techniques of the Observer. Cambridge: MIT Press 1992.Francastel, Pierre. Malířství a společnost. Praha: Barrister & Principal 2003.Kesner, Ladislav. Muzeum umění v digitální době. Vnímání obrazu a prožitek umění v soudobé společnosti. Praha: Argo 2000Lovejoy, Margot. Digital Currents. Art in the Electronic Age. NY: Routledge 2004.Dalle Vacche, Angela. The Visual Turn. Classical Film Theory and Art History. NY: Rutgers UP 2003.Silverman, Kaja. Threshold of the Visible World. Routledge 1996. Témata: obraz (http://humanities.uchicago.edu/faculty/mitchell/glossary2004/image.htm)  

Literatura

povinná literatura:Casetti, Francesco: Theories of Cinema, 1945-1995. University of Texas Press 1999. (část týkající se látky přednášené v rámci tohoto semestru)Aitken, Ian: European Film Theory and Cinema: A Critical Introduction. Indiana University Press2002.+ jednotlivé eseje zadané k četbě  na seminář ke každému tématu doporučená literatura:Andrew, Dudley: The Major Film Theories: An Introduction. Oxford University Press 1976.Aumont, Jacques - Marie, Michel: Dictionnaire théorique et critique du cinéma. Armand Colin2005.Braudy, Leo - Cohen, Marshall (eds.): Film Theory and Criticism: Introductory Readings. OxfordUniversity Press 1998.Nicholls, Bill (ed.): Movies and Methods, Vol. I. University of California Press 1976. Nicholls, Bill (ed.): Movies and Methods, Vol. II. University of California Press 1985.Rosen, Philip (ed.): Narrative, Apparatus, Ideology. Columbia University Press 1986.Silverman, Kaja: The Subject of Semiotics. Oxford University Press 1983.Gledhill, Christine - Williams, Linda: Reinventing Film Studies. Edward Arnold 2000. Stam, Robert: Film Theory: An Introduction. Blackwell Publishers 2000. 

Garant

PhDr. Kateřina Svatoňová, Ph.D.