Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Dějiny světového filmu B (AFV100006)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu AFV100006 - Dějiny světového filmu B, Filozofická fakulta, Univerzita Karlova v Praze (UK).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Sylabus

Cyklus přednášek není vyčerpávajícím přehledem všech témat ale výběrovou nabídkou. 1. 19.2.: Hollywoodský studiový systém /Bláhová/Struktura filmového průmyslu a studiového systému, Haysův kodex, charakteristika technologických inovací a filmového stylu. Významní režiséři, převažující žánry (muzikál, crazy komedie, horor, atp.). Hollywood za 2. světové války. 2. 26.2.: Francie v období 1930-45 /Čeněk/Průmysl a filmová tvorba ve 30. letech, hlavní umělecké směry, emigranti ve Francii.Poetický realismus (Jean Renoir, aj.). Lidová fronta a její filmy. Filmy v období okupace. 3. 5.3.: Neorealismus a jeho kontext /Přádná/Historický, společenský a sociální kontext. Definice neorealismu (tematika, hlavní fáze,forma, styl; zakladatelé Roberto Rossellini a Cesare Zavattini, další tvůrci; návaznost a vlivyna další filmařské generace; polemika kolem neorealismu). 4. 12.3.: Poválečná francouzská kinematografie /Čeněk/ Poválečná francouzská filmová kultura (André Bazin, filmové kluby, atp.). Tradice kvality(charakteristika stylu, výrazná díla a hlavní autoři). Noví nezávislí režiséři, pokračování staršígenerace. Poválečná francouzská filmová teorie. 5. 19.3.: Americký poválečný film 1945-60 I /Bláhová/Socio-historický kontext. Studená válka v Hollywoodu. Konec hollywoodského studiovéhosystému. Cenzura. Klasická hollywoodská tvorba pokračující v tradici. Runaway productions. Charakteristika předních režisérů starší generace. 6. 26.3.: Umělecký film a idea autorství /Čeněk/ - Robert Bresson Teorie autorství a pojem umělecký film. Charakteristika a analýza díla režisérů (do roku1970): Luis Buñuel, Ingmar Bergman, Federico Fellini, Michelangelo Antonioni, RobertBresson, Jacques Tati, Akira Kurosawa, P. P. Pasolini, Luchino Visconti.  7. 2.4.: Americký poválečný film 1960-70 /Bláhová/Reakce oblastí výroby, distribuce a uvádění filmů na krizi studiového systému. Vzestupagentů a nezávislých producentů. Formální změny (narace) a přeměna převažujících žánrů(western, melodrama, muzikál, aj.). Charakteristika předních režisérů nejmladší generace atvůrců, kteří přicházejí z televizního průmyslu. 8. 9.4.: Kinematografie Latinské Ameriky od 30. do konce 60. letLatinská Amerika - vznik některých národních kinematografií: Argentina, Brazílie (cinema nôvo), Mexiko (populární žánrová tvorba, nezávislý film). Politický film v Latinské Americe. Kuba: revoluční film. Argentina (třetí film). Exilová tvorba. Nástup nových tendencí. Chilská nová vlna. Přehled výrazných produkcí ostatních zemí (Bolívie, Peru, Mexiko). 9. 16.4.: Německý film ve 30. a 40. letech /Dvořáková/Německá kinematografie za nacismu (propaganda, Leni Riefenstahl, mainstreamový film Třetí říše). 10. 23.4.: Poválečné evropské kinematografie /Dvořáková/  Velká Británie (literární dědictví a typické žánry), kinematografie kuchyňského dřezu. Stagnace západoněmeckého filmu - "Papas Kino". Německá demokratická republika.  11. 30.4.: Umělecký film a idea autorství /Čeněk/ - Luis Buñuel, Jacques Tati, Alfred Hitchcock - stylotvorná práce s žánry  Teorie autorství a pojem umělecký film. Charakteristika a analýza díla režisérů (do roku1970): Luis Buñuel, Ingmar Bergman, Federico Fellini, Michelangelo Antonioni, RobertBresson, Jacques Tati, Akira Kurosawa, P. P. Pasolini, Luchino Visconti 12. 7.5.: Umělecký film a idea autorství /Přádná/ - Ingmar BergmanTeorie autorství a pojem umělecký film. Charakteristika a analýza díla režisérů (do roku1970): Luis Buñuel, Ingmar Bergman, Federico Fellini, Michelangelo Antonioni, RobertBresson, Jacques Tati, Akira Kurosawa, P. P. Pasolini, Luchino Visconti. 13. 14.5.: Sovětský film 1930-1959/60 /Hála/Nástup zvuku v sovětském filmu. Socialistický realismus jako oficiální umělecký směr a jeho žánry. Kinematografie SSSR za války. Období "malokartiňje" v poválečném období.  Posstalinské uvolnění, úspěchy na mezinárodních festivalech a hlavní osobnosti filmového "tání".   

Literatura

· David Bordwell - Kristin Thompson, Dějiny filmu. AMU - NLN 2007, s. 220-577.

Požadavky

Okruhy ke zkoušce z Dějin světového filmu B budou k dispozici na moodle (heslo: godard) nejpozději v polovině března 2015.

Garant

PhDr. David Čeněkdoc. PhDr. Stanislava PřádnáMgr. Jindřiška Bláhová, Ph.D.