Předmět Dějiny světového filmu C (AFV100014)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu AFV100014 - Dějiny světového filmu C, Filozofická fakulta, Univerzita Karlova v Praze (UK).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Sylabus
1. 8.10. 2015doc. Přádná - Nový italský film 60. a 70. létaPostavení italské kinematografie v mezinárodním kontextu. Ekonomika a (ko)produkce; star-systém. Ideologická (marxistická) linie v italském filmu 60. let, politikum v sociálních a levicových filmech (Pasolini, Petri). Existenciální výpovědi autorského filmu (Antonioni, Fellini, Bertolucci). Klasika, literární adaptace (Visconti.) Žánrové rozpětí (od melodramatu a komedie ke spaghetti westernu - Sergio Leone). Commedia all´ italiana (De Sica, Monicelli, Comencini, Risi). 2. 15.10. 2015David Čeněk - Dokumentární a politický film po roce 1970 Technologický vývoj a novátorské postupy, sociální dokumenty, free cinema, francouzské autorské dokumentární filmy (Skupina Třiceti, Chris Marker - SLON, Alain Resnais), etnografický dokument/vizuální antropologie (Jean Rouch), direct cinema/cinéma vérité (kanadská produkce), politicky angažovaný film pod vlivem událostí konce 60. let, dokufikce, významní tvůrci stojící mimo skupinové proudy dokumentárního filmu (Claude Lanzmann). 3. 22.10. 2015Dr. Jindřiška Bláhová -Nový Hollywood I. - Nový systém a hollywoodská renesance (60. - 70. léta) Změny a restrukturalizace filmového průmyslu po 2. světové válce a po roce 1967, důsledky Paramountského dekretu, majetkové převody studií, nástup konglomerací a význam televize. Dopad ratingového systému na tvorbu i systém. Hlavní trendy a témata. Fenomén hollywoodské renesance 60. a 70. let. Generace auteurů (F. F. Coppola, Martin Scorsese, Peter Bogdanovich, Mike Nichols, Robert Altman, Stanley Kubrick, Arthur Penn...) a jejich pozice v rámci filmového průmyslu. Autorský film jako koncept i mýtus. 4. 29.10. 2015 - VÝUKA SE NEKONÁ 5. 5.11. 2015Tereza Cz Dvořáková - Britský film: Free Cinema and afterHnutí free cinema a britská společnost konce 50.-60. let; nejvýznamnější osobnosti a tvorba free cinemy, financování americkými majors; popkulturní a sociálně-kritický film 70.-90. let; Peter Greenway a jiní. 6. 12.11. 2015Kamila Dolotina - Sovětská kinematografie od 70. let po současnost Centralizované plánování filmové výroby, zostření dohledu po "Pražském jaru", mainstreamová tvorba (Michalkov, Rjazanov, Danělija) a trezoroví autoři (Tarkovskij, German, Muratova), nástup "šedých filmů" a objevování akčních žánrů. Radikální změny Gorbačovovy přestavby: VI. sjezd, tematická proměna, nové modely financování, decentralizace výroby, "družstevní filmy", záplava západní produkce, zhroucení distribuce. Konec generační kontinuity, pirátství a ustavování vztahů s hollywoodskými Majors v 90. letech. Nástup debutantů nového milénia (German ml., Zvjagincev), ideologická propaganda a legislativní proměny posledních let. 7. 19.11. 2015Tereza Cz Dvořáková - Německý film: skupina oberhausenského manifestu a generace Nového německého filmuSituace západoněmecké společnosti a filmového průmyslu v době od masového nástupu televize; skupina oberhausenského manifestu a její čelní představitelé (Alexander Kluge); generace Nového německého filmu (R. W. Fassbiner aj.) a německý filmový průmysl 60.-80. let. 8. 26.11. 2015Iwona Lyko - Polský film od 70./80. let k dnešku Tvůrci polské školy v 60. letech - Wajda, Kawalerowicz, Munk. Nástup nové generace - Polanski, Skolimowski, Zanussi. Solidarnošč a kino morálního neklidu. Politizace filmové tvorby. Aktuální tematika ve filmech. Spiritualita v díle K. Kieslowského. 9. 3.12. 2015Dr. Jindřiška Bláhová - Nový Hollywood II: americký filmový průmysl 80. letNástup multimediálních koncernů, videa a nárůst významu přidružených trhů. Přesun moci v rámci systému směrem ke kreativním agenturám (CAA, WM, ICM). Komerční úspěch nových tváří - George Lucas, Steven Spielberg, Don Simpson a Jerry Bruckheimer, Robert Zemeckis - a nových produkčních modelů (blockbustery, synergie). Proměny filmového stylu a vyprávění. Produkční diverzifikace a nejvýraznější tvůrci: David Lynch, Jim Jarmush, Woody Allen, Tim Burton... 10. 10.12.2015Alena Šlingerová - Kinematografie Maďarska, Rumunska a Bulharska od 70. let po současnost Politický a společenský kontext v 70. a 80. letech (rozdíly oproti normalizačnímu Československu), vztahy politických režimů a kinematografií. Žánrové a tematické okruhy a literární tradice. Revize minulosti vs. nacionalismus v historických filmech (Szabó, Andonov, Nicolaescu a další), zvláště filmy reflektující 2. světovou válku a období stalinismu. Obraz soudobé společnosti ("špinavé" filmy Bély Tarra atd.). Pády režimů na přelomu 80. a 90. let, jejich dopad na kinematografii a nové vyrovnávání se s minulostí a "mytologií". Nové generace, nová témata a narativní postupy od 90. let po současnost. 11. 17.12. 2015David Čeněk - Kinematografie Latinské Ameriky Politický film, kubánský revoluční film, teorie třetího filmu. Indigenistický proud (Bolívie, Mexiko). Argentina: třetí film. Nový chilský film. Politické diaspory (Chile, Kuba, Brazílie, Argentina). Film a magický realismus. 12. 7.1. 2016David Čeněk - Kinematografie afrických zemíVznik samostatných afrických kinematografií (Senegal, Mauretánie, Burkina Faso, Pobřeží slonoviny ad.), specifika filmové narace v závislosti na orální tradici. Nástin dějin kinematografií anglosaských, frankofonních a lusofonních zemí.
Garant
PhDr. David Čeněkdoc. PhDr. Stanislava PřádnáMgr. Jindřiška Bláhová, Ph.D.
Vyučující
Mgr. Jindřiška Bláhová, Ph.D.PhDr. David Čeněkdoc. PhDr. Stanislava Přádná