Předmět PVP 1 - Proměny alimentární kultury v meziválečné Praze (AHS666156)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu AHS666156 - PVP 1 - Proměny alimentární kultury v meziválečné Praze, Filozofická fakulta, Univerzita Karlova v Praze (UK).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Sylabus
Proměny alimentární kultury v meziválečné Praze 1) Dopady 1. světové války na zásobování a obchod s potravinami v Praze.2) Proměny Prahy jako hlavního města nově vzniklého státu.3) Modernizace tradiční obchodní sítě v Praze.4) Rozmach tovární výroby potravin.5) Nápoje.6) Specializace pražských obchodů s potravinami.7) Nástup obchodních řetězců, rozvoj družstevních prodejen.8) Stravování ve městě. Jídelny, hostince, kavárny, automaty.9) Proměny každodenního života pražských domácností.10) Kuchařky a jídelníčky. Zdravá strava.11) Reklama v meziválečném období.12) Počátky konzumní společnosti. Proces modernizace Prahy a změny tradičních zvyklostí pražského obyvatelstva má své kořeny už na přelomu 19. a 20. století. Město zakládalo nové zásobovací instituce, zvýšil se dozor na kvalitu potravin a dodržování hygienických podmínek prodeje, prosazovaly se nové formy obchodu. Tento proces byl přerušen 1. světovou válkou. Po skončení války a vzniku nového státu se Praha snažila navázat na tradiční a relativně spolehlivé předválečné způsoby zásobování a obchodu. Teprve vznik a rozvoj Velké Prahy podnítil pokračování a zrychlení procesu modernizace a racionalizace zásobování města i obchodu s potravinami. Paralelně se snahou reagovat na zastaralost a nepružnost stávající obchodní sítě docházelo k rychlému rozvoji nových forem obchodu. Mohutný rozmach zažívá moderní reklama, která využívá řadu nových technických vymožeností.Uvedené změny ovlivnily každodenní život Pražanů. V meziválečném období se pozvolna proměňují životní zvyklosti a stereotypy, ale také spotřební vzorce pražského obyvatelstva, což se projevilo například změnou nákupních zvyklostí v rámci pražské obchodní sítě. Na tento vývojzareagovali obchodníci s potravinami a průmysloví výrobci potravin změnou svých podnikatelských strategií, s cílem oslovit větší okruh zákazníků.Uvedené hospodářské, společenské a kulturní procesy, probíhající v Praze v meziválečném období, vytvářely základnu pro formování moderních podnikatelských elit v rámci obchodníků
Garant
Mgr. Marcela Starcová, Ph.D.