Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět PVP 2 Práce s historiografickým textem I (AHSN00091)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu AHSN00091 - PVP 2 Práce s historiografickým textem I, Filozofická fakulta, Univerzita Karlova v Praze (UK).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Sylabus

Možná seminární četba (články-studie):Storchová, Lucie a kol. Koncepty a dějiny: proměny pojmů v současné historické vědě. Vyd. 1. V Praze: Scriptorium, 2014 - vybrané kapitolyBENEŠ, Zdeněk: Pojmy jako předmět historiografického studia (Příklad: Gollova historická škola a její zakladatel), in ČČH 1995/93, číslo 3, s. 359-397Pullmann, Michal. Konec experimentu: přestavba a pád komunismu v Československu. Vyd. 1. Praha: Scriptorium, 2011.Jan MATONOHA: "Literárněvědný text jako diskurz, velké vyprávění a výkon moci?" Česká literatura 51, 2003, č. 5, s. 580-585.Vybrané texty z: Reinhart KOSELLECK: The Practice of Conceptual History: timing history, spacing concepts, Stanford 2002R. KOSELLECK: Social history and Conceptual history(k dispozici i originálR. KOSELLECK: Begriffsgeschichte und Sozialgeschichte)R. KOSELLECK: "Progress" and "Decline". An Appendix to the History of Two Concepts.R. KOSELLECK: Linguistic Change and the History of Events (původně 1988 in Language and History, Chicago)Melvin RICHTER: Begriffsgeschichte in theory and practice: Reconstructing the History of politiacal concepts and languagesKeith Michael BAKER: Enlightenment and the institution of society. Notes for a conceptual historyHans Erich BÖDEKER, Begriffsgeschichte als Methode. In Begriffsgeschichte, Diskursgeschichte, Metapherngeschichte, HE Bödeker Hg. Göttingen 2002Jacques GUILHAUMOU: De l´Histoire des concepts a l´histoire linguistique des usages conceptuels, in Geneses 38, březen 2000, pp 105-118 (pro frankofonní k dispozici další texty) J. W. Müller: On Conceptual HistoryA. Hassing: What is Conceptual History DALŠÍ LITERATURA: Textová analýza a kritická analýza diskursu (CDA)V češtině:  Roland BARTHES, Nový stupeň rukopisu. Základy sémiologie, Praha 1967 DOMENACH, Jean-Marie. La propagande politique. Paris: Presses Universitaires deFrance, 1962 [1950].ECO, Umberto. Meze interpretace. Praha: Karolinum, 2009 [2004] (italský originál1990).Norman FAIRCLOUGH, Analysing discourse. Textual Analysis for Social Research. London - New York: Routledge, 2003.FOUCAULT, Michel. Diskurs, autor, genealogie. Praha: Svoboda, 1971.GUILHAUMOU, Jacques. Discours et evenement. L'histoire langagiere des concepts.Besancon: Presses Universitaires de Franche-Comte, 2008 [2006].GUILHAUMOU, Jacques. L'Historien du discours et la lexicometrie. In Histoire &Mesure, 1986, Vol. 1, No. 3. s. 27-46.GUILHAUMOU, Jacques et al. Langage et idéologies le Discours comme object de l'Histoire. Paris: Ouvrières, 1974.Jacques GUILHAUMOU, Sieyès et l’ordre de la langue. L’invention de la politique moderne,Paris, Kimé, 2002 HOFFMANNOVA, Jana. Stylistika a … . Současná situace stylistiky. Praha: Trizonia,1997.ISER, Wolfgang. Apelova struktura textů. Nedourčenost jako podmínka účinkuLiterární prózy. In Čtenař jako vyzva. Sestavili Miloš Sedmidubský, MiroslavČervenka, Ivana Vizdalova. Brno: Host, 2001. s. 39-61.E. LACLAU, E. - Chantal MOUFFE, Hegemony and Social Strategy. London: Verso, 1985LAKOFF, George a JOHNSON, Mark. Metafory, kterými žijeme. Brno: Host, 2002LAKOFF, George. Ženy, oheň a nebezpečné věci: co kategorie vypovídají o naší mysli. Vyd. 1. Praha: Triáda, 2006LAKOFF, George a JOHNSON, Mark. Philosophy in the flesh: the embodied mind and its challenge to Western thought. New York: Basic Books,1999LAKOFF, George. The political mind: why you can't understand 21st-century American politics with an 18th-century brain. New York: Viking, ©2008 LOHISSE, Jean. Komunikační systémy. Praha: Karolinum, 2003Zofia MITOSEKOVÁ, Teorie literatury. Brno: Host, 2010.NEKVAPIL, Jiři. Recenze na Fairclough, N.: Analysing discourse…. c. d. InSociologicky časopis, 2006, Vol. 42, č. 2, s. 435-439.NEKVAPIL, Jiři. Uvodem k monotematickemu čislu "Analyza promluv a textů,analyza diskurzu". In Sociologicky časopis, 2006, Vol. 42, č. 2, s. 263-267.ONG, Walter J. Technologizace slova. Praha: Karolinum, 2006.REISIGL, M. - WODAK, R. The Discourse-Historical Approach (DHA). InWODAK, R. - MEYER, M. (eds.). Methods of Critical Discourse Analysis. London:GBR: SAGE Publications, 2002. s. 87-121.RICOEUR, Paul. Čas a vyprávění I. Zápletka a historické vyprávění. Praha:Oikoymenh, 2000.RICŒUR, Paul. Teória interpretácie: diskurz a prebytok významu. Bratislava: Archa, 1997RICŒUR, Paul a REJCHRT, Miloš, ed. Život, pravda, symbol. 2., upr. vyd. Praha: OIKOYMENH, 1993Paul RICOEUR, La métaphore vive, Paris, Le Seuil, coll. « Points »,‎ 1997 (1re éd. 1975) SARFATI, G.-E. (1997), Eléments d’analyse du discours, Paris, Nathan/Université, 1997. SAUSSURE, Ferdinand de. Kurs obecné lingvistiky. Praha: Academia, 2007 [1967]. THOMPSON, John B. Studies in the Theory of Ideology. Berkley: University ofCalifornia Press, 1984.VAŇKOVÁ, Irena et al. Co na srdci, to na jazyku: kapitoly z kognitivní lingvistiky. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2005VAŇKOVÁ, Irena. Nádoba plná řeči: (člověk, řeč a přirozený svět). Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2007VAŇKOVÁ, Irena, ed. et al. Tělo, smysly, emoce v jazyce. 1. vyd. V Praze: Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav českého jazyka a teorie komunikace, 2012VAŇKOVÁ, Irena. Mlčení a ticho v komunikaci a v /umělecké/ reflexi. Praha: [s.n.], 1993. VAŠAT, Petr. Kriticka diskurzivni analyza: socialni konstruktivismus v praxi. InPřehledove studie, 2009, č. 4, CAAT 2009, nestránkovánoVÁVRA, Jiří. Tři přístupy k analýze diskurzu. In Miscellanea sociologica, 2006, s.49-65.- VLAŠÍN, Štěpán (red.). Slovník literární teorie. Praha: Československý spisovatel,1977 Wodak, Ruth. Methods of critical discourse analysis [online]. London: SAGE, 2001. Introducing qualitative methods Ruth WODAK, M. MEYER, M. (eds.). Methods of Critical Discourse Analysis. London: GBR:SAGE Publications, 2002 - WODAK, Ruth: What CDA is about - a summary of its history, important conceptsand its developments. In WODAK, R. - MEYER, M. (eds.). Methods of CriticalDiscourse Analysis. London: GBR: SAGE Publications, 2002. s. 1-13. Historická sémantika / dějiny pojmů/konceptuální dějiny (Begriffsgeschichte, histoire des concepts):Mark Bevir / Hans Erich Bödeker (Hrsg.): Begriffsgeschichte, Diskursgeschichte, Metapherngeschichte. Wallstein-Verlag, Göttingen 2002.Carsten Dutt: Herausforderungen der Begriffsgeschichte, Heidelberg: Winter 2003.Reinhart Koselleck (Hrsg.): Historische Semantik und Begriffsgeschichte. Klett-Cotta, Stuttgart 1979.Reinhart Koselleck: Begriffsgeschichten. Suhrkamp, Frankfurt am Main 2006.Reinhart Koselleck: Geschichtliche Grundbegriffe - https://de.wikipedia.org/wiki/Geschichtliche_Grundbegriffe Archiv für Begriffsgeschichte an der Universität Koblenz-LandauContributions to the History of Concepts am Van Leer Jerusalem InstituteInterdisziplinäre Begriffsgeschichte při Zentrum für Literatur- und Kulturforschung BerlinKathrin Kollmeier: "Begriffsgeschichte und Historische Semantik", in: Docupedia-Zeitgeschichte, (29. 12.2012) 

Literatura

Kurz je určen studujícím magisterské specializace Teorie a metodologie; na základě e-mailové domluvy je možné si jej zapsat i jako specializační přednášku.Cílem kurzu je jednak seznámit student(k)y s postupy kritického rozboru textu (pramenného či historiografického) a dalšími jazykovědnými postupy (historická sémantika, dějiny pojmů-konceptuální dějiny/Begriffsgeschichte), jednak naučit je vystavět vlastní odborný text odpovídající nárokům zvoleného žánru a typu.                        ZS: Zimní semestr bude věnován různým postupům textové analýzy, z nichž si studenti/ky následně zvolí přístup nejvhodnější pro práci s jejich vlastním pramenným či historiografickým materiálem a pokusí se o jeho aplikaci na konkrétních textech;LS: V letním semestru se budou studenti/ky věnovat vypracování vlastního rozboru - kritické analýzy zvoleného (pramenného či historiografického) textu.Předpoklady k atestaci: velmi dobrá schopnost číst alespoň v jednom světovém jazyce (angličtina, němčina, francouzština); vzhledem k terminologické obtížnosti čtených textů je výhodou lingvistické nebo filozofické formování (dvouobor s jazykem nebo filozofií) Požadavky k atestaci: aktivní účast na seminářích nebo individuální konzultace a samostatná domácí práce: příprava referátu z odborné literatury v ZS + vypracování písemné práce v LS)

Garant

doc. Mgr. Daniela Tinková, Ph.D.