Předmět Úvod do etnomuzikologie (AHV110020)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu AHV110020 - Úvod do etnomuzikologie, Filozofická fakulta, Univerzita Karlova v Praze (UK).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Sylabus
Tematický plán (změna vyhrazena) BLOK 1 - Disciplína etnomuzikologie?NETTL, Bruno. 2005. The Study of Ethnomusicology, Thirty-one Issues and Concepts. Urbana and Chicago: University of Illinois Press.MYERS, Helen. 1992. Ethnomusicology: An Introduction. NY: W. W. Norton & Co.Carole Pegg, et al. "Ethnomusicology." Grove Music Online. Oxford Music Online. 30 Sep. 2012 <http://www.oxfordmusiconline.com/subscriber/article/grove/music/52178>.BARZ, Gregory F. a COOLEY, Timothy J. 2008 (1997). Shadows in the Field: New Perspectives for Fieldwork in Ethnomusicology. New York: Oxford University Press.SHELEMAY, Kay Kaufman. 2006. Soundscapes: Exploring Music in a Changing World. New York: W.W. Norton & Co.6. 10. Stručná historie etnomuzikologického myšlení13. 10. Diskuse nad přečtenými texty BLOK 2 - Hudba jako kultura. Mýtus primitivní kulturyKUPER, Adam. 2006 (1988). The Reinvention of Primitive Society. London & New York: Routledge, s. 3-19 a 20-36.20. 10. Ptačí mýtus lidí Kaluli a akustemologie deštného pralesa na Papuji Nové GuinejiFELD, Steven. 1990 (1982). Sound and Sentiment: Birds, Weeping, Poetics, and Song in Kaluli Expression. Philadelphia: University of Pennsylvania Press, s. 163-216.27. 10. Myší slavnost lidí Suyá/Kĩsêdjê, kulturní performance v amazonském praleseSEEGER, Anthony. 2004 (1987). Why Suya Sing: A Musical Anthropology of an Amazonian People. Urbana: University of Illinois Press, s. XIII-XVII, 65-87 a 128-140.3. 11. Diskuse nad přečtenými texty BLOK 3 - Hudební analýza v etnomuzikologii. Složité struktury, složité kultury?ELLINGSON, Ter. 1992. ‘Transcription‘ a ‘Notation’ In MYERS, Helen (ed.). Ethnomusicology: An Introduction. NY: W. W. Norton & Co, s. 110-164.BLUM, Stephen. 1992. ‘Analysis of musical style’ In MYERS, Helen (ed.). Ethnomusicology: An Introduction. NY: W. W. Norton & Co, s. 165-218.TENZER, Michael. 2006. ‘Introduction: Analysis, Categoriztion, and Theory of Musics of the World‘ In Michael Tenzer (ed.) Analytical Studies in World Music. Oxford: Oxford University Press, s. 3-38.10. 11. Analýza jihoindické kompozice Navaragamalika VarnamMORRIS, Robert. 2006. ‘Architectonic Composition in South Indian Classical Music‘ In Michael Tenzer (ed.) Analytical Studies in World Music. Oxford: Oxford University Press, s. 303-329.CAPWELL, Charles. 2004. ‘Music of India‘, In Bruno Nettl a kol. (eds) Excursions in World Music. New Jersey: Pearson Education, s. 20-47.17. 11. státní svátek24. 11. Analýza balijské skladby Oleg TumulilinganTENZER, Michael. 2006. ‘Oleg Tumulilingan: Layers of Time and Melody in Balinese Music‘ In Michael Tenzer (ed.) Analytical Studies in World Music. Oxford: Oxford University Press, s. 205-236.CAPWELL, Charles. 2004. ‘The Music of Indonesia‘ In Bruno Nettl a kol. (eds) Excursions in World Music. New Jersey: Pearson Education, s. 141-170.1. 12. Diskuse nad přečtenými texty (hodina následuje 10,50-12,25) BLOK 4 - Západ a (jeho) "jiná" hudbaSAID, Edward. 2008 (1978). Orientalismus. Západní koncepce Orientu. Praha a Litomyšl: Paseka, s. 11-40.8. 12. Evropská klasická hudba a vúdú na HaityLARGEY, Michael D. 2006. Vodou Nation: Haitian Art Music and Cultural Nationalism. University of Chicago Press, s. 97-146.SCOTT, Derek B. 1998. ‘Orientalism and Musical Style‘. The Musical Quarterly, LXXXII, 2: 309-335.OTTLOVÁ, Marta a POSPÍŠIL, Milan. 2008. ‘K repertoáru exotismů v české hudbě 19. století‘ In Kateřina Bláhová a Václav Petrbok (ed.). Cizí, jiné, exotické v české kultuře 19. století. Praha: Academia a KLP, s. 339-353.15. 12. Stará a nová "world music"MEINTJES, Louise. 1990. ‘Paul Simon’s Graceland, South Africa, and the Mediation of Musical Meaning‘. Ethnomusicology, XXXIV, 1: 37-73.ERLMANN, Veit. 1994. ‘Africa Civilized, Africa Uncivilized: Local Culture, World System and South African Music‘. Journal of Southern African Studies, XX, 2: 165-179.5. 1. Diskuse nad přečtenými texty Povinná diskuse nad následujícími teoretickými texty v prvním týdnu zkouškového období (termín bude stanoven po vzájemné dohodě)SAMSON, Jim - BIGENHO, Michelle - HOLT, Fabian. 2008. ‘Perspectives on Ethnomusicology‘ In Henry Stobart (ed.) The New (Ethno)musicologies. Lanham: The Scarecrow Press, 23-47.
Literatura
Základní literatura (abecední seznam literatury uvedené výše)VšeobecnáBARZ, Gregory F. a COOLEY, Timothy J. 2008 (1997). Shadows in the Field: New Perspectives for Fieldwork in Ethnomusicology. New York: Oxford University Press.BOHLMAN, Philip V. 2002. World Music: A Very Short Introduction. Oxford: Oxford University Press.Garland Encyclopedia of World Music, online přístupná přes Music & Performing Arts.MYERS, Helen. 1991. Ethnomusicology: An Introduction. NY: W. W. Norton & Co.NETTL, Bruno a kol. 2004. Excursions in World Music. New Jersey: Pearson Education.NETTL, Bruno. 2005. The Study of Ethnomusicology, Thirty-one Issues and Concepts. Urbana and Chicago: University of Illinois Press.Carole Pegg, et al. "Ethnomusicology." Grove Music Online. Oxford Music Online. Oxford University Press. Web. 30 Sep. 2015. <http://www.oxfordmusiconline.com.ezproxy.nkp.cz/subscriber/article/grove/music/52178>.SHELEMAY, Kay Kaufman. 2006. Soundscapes: Exploring Music in a Changing World. New York: W.W. Norton & Co.TENZER, Michael (ed.). 2006. Analytical Studies in World Music (+CD). Oxford: Oxford University Press.SpeciálníBLUM, Stephen. 1992. ‘Analysis of musical style’ In MYERS, Helen (ed.). Ethnomusicology: An Introduction. NY: W. W. Norton & Co, s. 165-218.CAPWELL, Charles. 2004. ‘Music of India‘, In Bruno Nettl a kol. (eds) Excursions in World Music. New Jersey: Pearson Education, s. 20-47.CAPWELL, Charles. 2004. ‘The Music of Indonesia‘ In Bruno Nettl a kol. (eds) Excursions in World Music. New Jersey: Pearson Education, s. 141-170.ELLINGSON, Ter. 1992. ‘Transcription‘ a ‘Notation’ In MYERS, Helen (ed.). Ethnomusicology: An Introduction. NY: W. W. Norton & Co, s. 110-164.ERLMANN, Veit. 1994. ‘Africa Civilized, Africa Uncivilized: Local Culture, World System and South African Music‘. Journal of Southern African Studies, XX, 2: 165-179.FELD, Steven. 1990 (1982). Sound and Sentiment: Birds, Weeping, Poetics, and Song in Kaluli Expression. Philadelphia: University of Pennsylvania Press, s. 163-216.KUPER, Adam. 2006 (1988). The Reinvention of Primitive Society. London & New York: Routledge, s. 3-19 a 20-36.LARGEY, Michael D. 2006. Vodou Nation: Haitian Art Music and Cultural Nationalism. University of Chicago Press, s. 97-146.MEINTJES, Louise. 1990. 'Paul Simon’s Graceland, South Africa, and the Mediation of Musical Meaning'. Ethnomusicology, XXXIV, 1: 37-73.MORRIS, Robert. 2006. ‘Architectonic Composition in South Indian Classical Music‘ In Michael Tenzer (ed.) Analytical Studies in World Music. Oxford: Oxford University Press, s. 303-329.OTTLOVÁ, Marta a POSPÍŠIL, Milan. 2008. 'K repertoáru exotismů v české hudbě 19. století' In Kateřina Bláhová a Václav Petrbok (editoři). Cizí, jiné, exotické v české kultuře 19. století. Praha: Academia a KLP, s. 339-353.SAID, Edward. 2008 (1978). Orientalismus. Západní koncepce Orientu. Praha a Litomyšl: Paseka, s. 11-40.SCOTT, Derek B. 1998. 'Orientalism and Musical Style'. The Musical Quarterly, LXXXII, 2: 309-335.SEEGER, Anthony. 2004 (1987). Why Suya Sing: A Musical Anthropology of an Amazonian People. Urbana: University of Illinois Press, s. XIII-XVII, 65-87 a 128-140.SAMSON, Jim - BIGENHO, Michelle - HOLT, Fabian. 2008. ‘Perspectives on Ethnomusicology‘ In Henry Stobart (ed.) The New (Ethno)musicologies. Lanham: The Scarecrow Press, 23-47.TENZER, Michael. 2006. ‘Introduction: Analysis, Categoriztion, and Theory of Musics of the World‘ In Michael Tenzer (ed.) Analytical Studies in World Music. Oxford: Oxford University Press, s. 3-38.TENZER, Michael. 2006. ‘Oleg Tumulilingan: Layers of Time and Melody in Balinese Music‘ In Michael Tenzer (ed.) Analytical Studies in World Music. Oxford: Oxford University Press, s. 205-236.VAIL, Leroy - WHITE, Landeg. 1991. 'The Invention of "Oral Man"' In Power and the Praise Poem: Southern African Voices in History. Charlottesville: University Press of Virginia and London: James Currey, s. 1-39.Další doporučená literaturaAUBERT, Laurent. 2007. The Music of the Other: New Challenges for Ethnomusicology in a Global Age. Aldershot: Ashgate Publishing.BECKER, Judith. 2004. Deep Listeners: Music, Emotion, and Trancing. Bloomington: Indiana University Press.BLACKING, John. 1995 (1973). How musical is man?. Seattle, London: University of Washington Press.BLUM, Stephen; BOHLMAN, Philip V. a NEUMAN, Daniel M. 1991. Ethnomusicology and Modern Music History. Urbana and Chicago: University of Illinois Press.HAHN, Tomie. 2007. Sensational knowledge: Embodying culture through Japanese dance (+DVD). Middletown: Wesleyan University Press.HOOD, Mantle. 1971. The Ethnomusicologist. New York: McGraw-Hill.KARTOMI, Margaret J. 1990. On Concepts and Classifications of Musical Instruments. Chicago: The University of Chicago Press.KUNST, Jaap. 1959 (3. vydání). Ethnomusicology. The Hague: Nijhoff.MARRIAM, Alan P. 1964. The Anthropology of Music. Evanston: Northwestern University Press.McLEAN, Mervyn. 2006. Pioneers of Ethnomusicology. Coral Springs: Llumina Press.MYERS, Helen. 1993. Ethnomusicology: Historical and Regional Studies. NY: W. W. Norton & Co.NETTL, Bruno. 1995. Heartland Excursions. Ethnomusicological Reflections on Schools of Music. Urbana and Chicago: University of Illinois Press.NETTL, Bruno a BOHLMAN, Philip V. (eds.). 1991. Comparative Musicology and Anthropology of Music. Chicago: The University of Chicago Press.NETTL, Bruno a RUSSELL, Melinda. 1998. In the Course of Performance: Studies in the World of Musical Improvisation. Chicago: The University fo Chicago Press.POST, Jennifer C. 2006. Ethnomusicology: A Contemporary Reader. Oxon: Routledge.RADANO, Ronald M. a BOHLMAN, Philip V. 2001. Music and the Racial Imagination. Chicago: The University of Chicago Press.STOKES. Martin. 1997 (1994). Ethnicity, identity and music: the musical construction of place. New York: Berg.STOKES, Martin. 2010. The Republic of Love: Cultural Intimacy in Turkish Popular Music. Chicago: Chicago University Press.STONE, Ruth. 2007. Theory in Ethnomusicology. Upper Saddle River: Pearson Prentice Hall.ZIEGLER, Susanne. 2006. Die Wachszylinder des Berliner Phonogramm-Archivs. Berlin: Staatliche Museen zu Berlin - Preussischer Kulturbesitz.Zdroje audio a videoMusic & Performing Arts- Music Online: Garland Encyclopedia of World Music- Music Online: Smithsonian Global Sound for Libraries- Music Online: American Song- Music Online: Contemporary World Music- Music Online: ListeningEVIA Digital Archive - Ethnographic Video for Instruction and AnalysisNaxos Music LibraryČasopisyEthnomusicology (Society for Ethnomusicology) - online od 1953 do současnostiEthnomusicology Forum (British Forum for Ethnomusicology) - online od 1992 do současnostiYearbook for Traditional Music (International Council for Traditonal Music) - online 1981-2010- dříve Journal of the International Folk Music Council - online 1948-1968
Požadavky
Podmínky udělení atestacePravidelná docházka: maximálně 3 absence za semestrVčasné odevzdání všech kritických shrnutí v odpovídající kvalitě a jejich prezentace při diskusích: 50% (minimálně 40%)Aktivní účast v závěrečné diskusi: 10%Ústní zkouška: 40% (minimálně 30%)Pro úspěšné absolvování kurzu je nutné celkem získat nejméně 70%.
Garant
Mgr. Vít Zdrálek, Ph.D.
Vyučující
Mgr. Vít Zdrálek, Ph.D.