Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Hudebně-etnografické psaní (AHV110154)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu AHV110154 - Hudebně-etnografické psaní, Filozofická fakulta, Univerzita Karlova v Praze (UK).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Sylabus

Tematický plán je pouze přibližný. Čas věnovaný jednotlivým tématům a krokům budeme podle potřeby upravovat. Četba uvedená na prvním místě je na dannou hodinu povinná. V závorce pod ní najdete pokročilejší volitelnou literaturu. 6. 10. Náplň a organizace kurzu.Eriksen, s. 39-56úkoly na příště: promýšlet téma a prostředí výzkumu 13. 10. Terénní výzkum. Insiderství a outsiderství. Vlastní a jiné. Reflexe vlastní pozice.Krüger, s. 9-48(Eriksen, s. 39-56; Nettl, s. 149-160; Stock&Chiener in Barz&Cooley, s. 108-124)úkoly na příště: promýšlet téma a prostředí výzkumu, napsat reflexi vlastní pozice ve vztahu k zamýšlenému tématu a prostředí a rozeslat ji všem do neděle 18. 10. 20. 10. Reflexe vlastní pozice. Volba tématu a prostředí výzkumu. Všemi smysly.Krüger, s. 49-71(Nettl, s. 184-196; Fabian, s. 105-141; Howes, s. 3-58, Erlmann, s. 1-20)úkol na příště: uskutečnit první zúčastněné pozorování s všeobecným zaměřením, udělat terénní zápisky a rozeslat je všem do neděle 25. 10. 27. 10. Zkušenost s terénem. Terénní zápisky. Nahrávání/Natáčení.Krüger, s. 73-102(Nettl, s. 135-148, 161-171; Kisliuk in Barz&Cooley, s. 183-205; Barz in Barz&Cooley, s. 206-223)úkol na příště: uskutečnit druhé zúčastněné pozorování se zaměřením na hudební performanci, udělat terénní zápisky a rozeslat je všem do neděle 1. 11. 3. 11. Zkušenost s terénem. Etnografický popis.Krüger, s. 103-122(Geertz, s. 3-30; Titon in Barz&Cooley, s. 3-41)úkol na příště: napsat etnografický popis zažité události a rozeslat jej všem do neděle 8. 11. 10. 11. Hudební transkripce. Popis hudební performance.Krüger, s. 103-122(Ellingson in Myers, s. 110-152; Wong in Barz&Cooley, s. 76-89)úkol na příště: provést relevantní hudební transkripci a slovně popsat hudební performanci a rozeslat obojí všem do neděle 22. 11. 17. 11. státní svátek 24. 11. Rozhovor.Kaufmann, s. 41-83(Nettl, s. 172-183)úkol na příště: vytipovat a dohodnout člověka na rozhovor, připravit si otázky rozhovoru a rozeslat je všem do neděle 29. 11. 1. 12. Diskuse - Rozhovor. Formulování otázek.Kaufmann, s. 41-83úkol na příště: udělat rozhovor, přepsat jej a rozeslat všem do neděle 6. 12. 8. 12. Diskuse - Rozhovor. Analýza a interpretace rozhovoru. Kaufmann, s. 87-117úkol na příště: v kontextu poznatku z předchozího zúčastněného pozorování provést analýzu rozhovoru a interpretovat jej, rozeslat všem do neděle 13. 12. 15. 12. Diskuse - Psaní etnografie. Krok k teorii.Kaufmann, s. 121-138; Krüger, s. 103-122úkol na příště: sjednotit dosavadní texty (reflexe vlastní pozice v terénu, etnografický popis terénní situace a hudební performance, analýza a interpretace rozhovoru) do krátké studie s úvodem a závěrem, rozeslat všem do neděle 3. 1. 15. 1. Diskuse nad odevzdanými textyposlední úkol: před konečným odevzdáním zapracovat komentáře a připomínky  Závěrečná diskuse v první týdnu zkouškového období. Termín bude po dohodě upřesněn.

Literatura

Kromě zde uvedené literatury bude doporučována další literatura průběžně. Terénní výzkum, rozhovor - návodyKRÜGER, Simone. 2008. Ethnography in the Performing Arts: A Student Guide. Liverpool John Moores University, online.KAUFMANN, Jean-Claude. 2010. Chápající rozhovor. Praha: SLON. Terenní výzkum v etnomuzikologiiBARZ, Gregory F. a COOLEY, Timothy J. 2008 (1997). Shadows in the Field: New Perspectives for Fieldwork in Ethnomusicology. New York: Oxford University Press, pdf SIS.NETTL, Bruno. 2005. ‘Part 2: In the Field’, In: The Study of Ethnomusicology, Thirty-one Issues and Concepts. Urbana and Chicago: University of Illinois Press, s. 133-212, pdf SIS.MYERS, Helen. 1992. ‘Fieldwork’, In: Helen Myers (ed.) Ethnomusicology: An Introduction. NY: W. W. Norton & Co, s. 21-50, pdf SIS.ELLINGSON, Ter. 1991. ‘Transcription‘, In: Helen Myers (ed.) Ethnomusicology: An Introduction. NY: W. W. Norton & Co, s. 110-152, pdf SIS. Terenní výzkum v kulturní antropologii, smysly, performanceCLIFFORD, James. 1986. ‘Introduction: Partial Truths’, In: Writing Culture. The Poetics and Politics of Ethnography. Berkeley a Los Angeles: University of California Press, s 1-26, online google books.ERIKSEN, Thomas H. 2008. ‘Terénní výzkum a jeho interpretace’, In: Sociální a kulturní antropologie. Praha: Portál, s. 39-56, pdf SIS.ERLMANN, Veit. 2004. ‘But What of the Ethnographic Ear? Anthropology, Sound, and the Senses’, In: Hearing Cultures: Essays on Sound, Listening and Modernity. Oxford a New York: BERG, s. 1-20.FABIAN, Johannes. 1983. ‘The Other and the Eye: Time and the Rhetoric of Vision’, In: Time and the Other. New York: Columbia University Press, s. 105-141, pdf SIS.FABIAN, Johannes. 2008. ‘Closing House-A Late Ethnography’, In: Ethnography as Commentary: Writing from the Virtual Archive. Durham a London: Duke University Press, s. 1-19, pdf SIS.GEERTZ, Clifford. 1973. ‘Thick Description: Toward an Interpretive Theory of Culture’, In: The Interpretation of Cultures. Selected Essays. New York: Basic Books, s. 3-30 (česky Interpretace kultur. Vybrané eseje. Praha: SLON 2000), originál online.HOWES, David. 2003. ‘Making Sense in Anthropology’, In: Sensual Relations: Engaging the Senses in Culture and Social Theory. Ann Arbor: University of Michigan Press, s. 3-58, pdf SIS.TURNER, Victor. 1986. ‘The Anthropology of Performance’, In: The Anthropology of Performance. New York: PAJ Publications, s. 177-204, pdf SIS. Předmluvy a úvodní kapitoly hudebních etnografií

Garant

Mgr. Vít Zdrálek, Ph.D.

Vyučující

Mgr. Vít Zdrálek, Ph.D.