Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Hudební analýza I (AHV200014)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu AHV200014 - Hudební analýza I, Filozofická fakulta, Univerzita Karlova v Praze (UK).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Cílem studia je rozšířit znalosti studentů z oboru harmonie a hudebních forem formou praktického rozboru. Studenti při tom poznají řadu významných skladeb hudební literatury z analytického pohledu.U vybraných děl 20. stol. je cílem nalézat odpovídající analytické přístupy pro pro díla různých stylovýc okruhů.   

Sylabus

8.10.2012            Úvod do analýzy skladeb15.10.2012          Přehled hudebních forem, harmonický rozbor22.10.2011          Beethoven - 1. symfonie 1. věta, Sonátová forma 29.10.2012          Beethoven 7. symf. 2. věta, Variace5.11.2012            Beethoven - 3. symf. Eroica - 1. věta, Rozšířená sonátová forma  12.11.2012          Brahms - 4. symf., 1. věta, Tématická a motivická práce  19.11.2012          Liszt - Les préludes, Monotématická forma26.11.2012          Dvořák - V přírodě, Symfonická báseň 3.12.2012            Wagner - Tristan a Isolda, předehra, Harmonický rozbor   10.12.2012          Mahler -  5. symfonie, 4. Adagietto, Rozbor melodické linie 17.12.2012          Mahler -  3. Symf. 3. věta, Mahlerovy písně v symfoniích7.1.2013             Mahler - 5. symfonie, 3. Scherzo, Složitější formální útvar 

Literatura

Základní literatura:Janeček, Karel: Hudební formy. SNKLHU, Praha 1955.Janeček, Karel: Melodika. SNKLHU, Praha 1956.Janeček, Karel: Harmonie rozborem. SHV Praha l963.Janeček, Karel: Tektonika. Supraphon, Praha 1968.Risinger, Karel: Hierarchie hudebních celků v novodobé evropské  hudbě. Panton, Praha 1969.Risinger, Karel: Nauka o hudební tektonice XX. století. AMU,  Praha.Tichý, Vladimír: Úvod do studia hudební kinetiky. HAMU, Praha Další četbaHindemith, Paul: Unterweisung im Tonsatz I., theoretischer Teil.  B. Schotts Söhne, Mainz 1940. (Nové rozšířené vydání.)Janeček, Karel: Základy moderní harmonie. Nakladatelství ČSAV,  Praha 1965.Jelinek, Hans: Anleitung zur Zvölftonkomposition (český překlad  Uvedení do dodekafonické skladby, přeložil Eduard Herzog,  Supraphon, Praha-Bratislava 1967.Kofroň Petr: 13 analýz, H+H 1993Kohoutek, Ctirad: Novodobé skladebné směry v hudbě. Vyd. 2., SHV,  Praha 1965.Kohoutek, Ctirad: Projektová hudební kompozice. SPN, Praha 1969.Messiaen, Olivier: Technique de mon langage musical Mühe, Hansgeorg: Musikanalyse. Leipzig 1978.Nové cesty hudby I. SHV, Praha 1964.Nové cesty hudby II. Supraphon Praha-Bratislava 1970.Piňos, Alois: Tónové skupiny. Supraphon, Praha 1971.Risinger, Karel: Základní harmonické funkce v soudobé hudbě.  SNKLHU, knižnice Hudební rozpravy, Praha 1958.Risinger, Karel: Zahuštěné akordy a otázka konsonance a disonance  v soudobé hudbě. Hudební věda 1965, č. 4.Risinger, Karel: Intervalový mikrokosmos. Knižnice Hudební  rozpravy, Supraphon, Praha 1971.Risinger, Karel: Nauka o harmonii XX. století. Supraphon, Praha  1978.Risinger, Karel: Nauka o kontrapunktu XX. století.Risinger, Karel: K současnému pojetí tonality. In: Současná hranice tonality, str. 13-38, Panton, Praha 1974.Tichý, Vladimír: Modalita. Živá hudba VIII, SPN, Praha 1983.Tichý, Vladimír: Harmonické pole. In: Živá hudba. AMU, Praha 2003. Donald Tovey:  Essays in Musical Analysis   Hans Keller: Functional Analysis: the Unity of Contrasting ThemesRudolf Reti:  The Thematic Process in Music (1951)Schoenberg: Harmonielehre Nicolas Ruwet: Langage, musique, poésie  Heinrich Schenker: Neue Musikalische Theorien und PhantasienFelix Salzer: Structural HearingEugene Narmour: Beyond SchenkerismFred Lerdahl, Ray Jackendoff:  A Generative Theory of Tonal MusicAllen Forte:  The Structure of Atonal Music 

Požadavky

Podmínkou zkoušky je jedno vystoupení na semináři s vlastním rozborem a odevzdání kvalitně zpracované seminární práce. Zkouška bude zpočívat v samostatném formálním a harmonickém rozboru orchestrální skladby.

Garant

PhDr. Miroslav Pudlák, CSc.