Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Management knihoven (AIS510304)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu AIS510304 - Management knihoven, Filozofická fakulta, Univerzita Karlova v Praze (UK).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Sylabus

Osnova: 1. Management obecně 1.1 Význam a charakteristika moderního managementu 1.2 Procesní přístupy 1.3 Psychologicko-sociální přístupy 1.4 Systémové přístupy a další 1.5 Uplatňování marketingu v řízení 2. Organizace a řízení knihovnictví 2.1 Vliv legislativy na činnost knihoven 2.1.1 Obecné právní normy české a mezinárodní. 2.1.2 Knihovnická legislativa do 90.let a v současné době 2.1.3 Knihovní zákon z roku 2001 a návazné prováděcí předpisy 2.2 Strategický plán českého knihovnictví - poslání a cíle veřejných knihoven, vnější podmínky, současný stav a předpokládaný vývoj 2.3 Knihovnické a informační soustavy u nás 2.3.1 Stručný nástin historického vývoje. 2.3.2 Úloha knihoven při budování národního informačního systému - národní, regionální a lokální úrovně 2.3.3 Regionální funkce veřejných knihoven 2.3.4 Krajský knihovnický systém 2.3.5 Knihovnická sdružení, spolky a konsorcia v ČR 2.4 Úloha mezinárodních knihovnických a informačních organizací při spolupráci a kooperaci knihoven /UNESCO, IFLA, FID,IBBY a další/ 3. Organizace a řízení knihovny 3.1 Marketingová strategie knihovny - její vliv na organizaci a řízení. Základní východiska a charakteristika. Marketingový program knihovny. 3.2 Plánování - kategorie cílů, druhy plánů, plánovací proces 3.3 Organizování 3.3.1 Organizační a funkční struktura knihovny, 3.3.2 Organizování práce, pracovní proces a pracovní postup. 3.3.3 Knihovna a její základní dokumenty-zřizovací listina, statut, organizační řád, knihovní řád, výpůjční řád, pracovní, spisový a archívní řád 3.4 Rozhodovací procesy v managementu knihovny - vymezení problému, jeho formulace, varianty řešení, realizace rozhodnutí 3.5 Kontrola - funkce kontroly, kontrolní proces, prostředky kontroly, zpětná vazba kontroly , typy kontrol 3.6 Personální a sociální procesy v managementu knihovny 3.6.1 nábor, výběr a přijímání pracovníků 3.6.2 posuzování pracovní kompetence 3.6.3 řízení adaptačních procesů 3.6.4 příprava pracovníků 3.6.5 hodnocení práce 3.6.6 profesionální kariéra knihovníků 3.6.7 uvolňování pracovníků 3.7 Řídící pracovník - osobnost a styly řízení, delegování v řízení, motivování pracovníků a vzájemná komunikace, týmová práce v knihovně. 3.8 Financování knihoven 3.8.1 Zdroje a možnosti 3.8.2 Programy a projekty na podporu knihoven 3.8.3 Hospodářská agenda knihovny - zejména rozpočet Výuku doplňuje průběžná stáž ve vybrané knihovně

Literatura

LITERATURA:ARMSTRONG, Michael. Řízení lidských zdrojů: nejnovější trendy a postupy : 10. vydání. 1. vyd. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1407-3.DROBÍKOVÁ, Barbora. Základy managementu pro informační pracovníky. Ústav infromačních studií a knihovnictví Univerzity Karlovy v Praze. Informační věda [online]. Praha, 2009 [cit. 2014-02-04]. Dostupné z: http://www.informacniveda.cz/article.do?articleId=1135 ČERNÁ, Milena. Organizace a řízení knihoven. In Informační studia a knihovnictví v elektronických textech I. Praha : Ústav informačních studií a knihovnictví FF UK, 2001, s. 1-29. GOLDRATT, Eliyahu M. Cíl: proces trvalého zlepšování. 2. přeprac. vyd. Praha: InterQuality, 2001, 335 s. ISBN 80-902-7702-0.Koncepce rozvoje knihoven ČR na léta 2011 - 2015 včetně internetizace knihoven: knihovny pro EVROPU 2020 [online]. 2012 [cit. 2014-02-04]. Dostupné z: http://knihovnam.nkp.cz/docs/koncepce2011-14/Koncepce_PIK_Rozp.doc?PHPSESSID=8fcd68d89e10591025f1fee72f129f2b.Knihovny současnosti ...: sborník z ... konference, konané ve dnech ... v ... Brno: Sdružení knihoven ČR, [1993]- . ISSN 1805-6962.KOTTER, John P, David VYKYDAL a Petra HALFAROVÁ. Srdce změny: mýty a skutečnost : model efektivního učení se a zlepšování. Vyd. 1. Praha: Management Press, 2003, 200 s. ISBN 80-726-1095-3.Národní knihovna České republiky. Informace pro knihovny : legislativní dokumenty. [online]. Praha : Národní knihovna České republiky, 17.1. 2006. Dostupný z www: <<http://knihovnam.nkp.cz/sekce.php3?page=01_Legislativni_dokumenty.htm&PHPSESSID=6ce54cd491fb8d24d0bec76ea012ac72>>. KOONTZ, Christie, ed., GUBBIN, Barbara, ed. a RESSLER, Miroslav, ed. Služby veřejných knihoven: směrnice IFLA. 2. zcela přeprac. vyd., v tomto překl. 1. vyd. Praha: Národní knihovna České republiky, 2012. 203 s. ISBN 978-80-7050-612-7.Standard pro dobrou knihovnu: metodický pokyn Ministerstva kultury k vymezení standardu veřejných knihovnických a informačních služeb poskytovaných knihovnami zřizovanými a/nebo provozovanými obcemi a kraji na území České republiky. 1. vyd. Praha: Národní knihovna České republiky, 2012. 11 s. ISBN 978-80-7050-616-5. Dostupné také z: http://knihovnam.nkp.cz/docs/bench/Standard_pro_dobrou.pdf.NENADÁL, Jaroslav, David VYKYDAL a Petra HALFAROVÁ. Benchmarking: mýty a skutečnost : model efektivního učení se a zlepšování. Vyd. 1. Praha: Management Press, 265 s. ISBN 978-80-7261-224-6.STEJSKAL, Jan. Měření hodnoty veřejných služeb: (na příkladu veřejných knihoven). Vyd. 1. Praha: Wolters Kluwer ČR, 2013, 206 s. ISBN 978-80-7478-412-5.VEBER, Jaromír. Management: základy, prosperita, globalizace. Vyd. 1. Praha: Management Press, 2000, 700 s. ISBN 80-726-1029-5.VODÁČEK, L., VODÁČKOVÁ, O. Management : teorie a praxe v informační společnosti. Praha : Management Press, 2005. 314 s.Využití metody controllingu ve veřejných knihovnách : příručka efektivního řízení. Praha : Národní knihovna ČR - odbor knihovnictví, 1996. 104 s.  Pro přípravu využijí studenti i aktuální články uveřeňované v odborném tisku a diskusní konferenci Knihovna Další studijní materiály v prezentaci předmětu v Moodle!  

Garant

PhDr. Radka Římanová, Ph.D.