Předmět Lektorské a prezentační dovednosti (VS) (AISV5812)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu AISV5812 - Lektorské a prezentační dovednosti (VS), Filozofická fakulta, Univerzita Karlova v Praze (UK).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Cíl
Cílem semináře je připravit budoucí knihovníky a informační specialisty na profesní úkoly spojené s výukou, lektorováním, vedením a organizací kurzů a vzdělávacích akcí, přípravou prezentací apod. Studenti se v rámci semináře seznámí s(e):o rolí knihovníka / informačního specialisty jako lektora, příp. koordinátora a organizátora vzdělávacích aktivit o základy lektorování, zejména se zaměřením na cílové skupiny dospělých, dětí, seniorů, menšin a handicapovanýcho základy prezentačních technik a dovednostío přípravou a organizací konferencío přípravou posterů atd. V rámci předmětu budou probírána vybraná témata z oblasti didaktiky, pedagogiky, psychologie výchovy a vyučování a bude prováděn praktický nácvik dovedností, které mohou absolventi bakalářského studia Informačních studií a knihovnictví posléze uplatnit ve své praxi knihovníků a informačních pracovníků. Součástí výuky jsou základy pro ovládání multimediálních inforamčních technologií (projektor, software pro zpracování prezentace). Rozvíjeny jsou znalosti z oblasti rétoriky, didaktiky a pedagogiky, psychologie výchovy a vyučování, dovednosti spojené s písemným projhevem. Předmět kombinuje teoretické přednášky s praktickými cvičeními.
Sylabus
Tematický rozpis přednášek:
Literatura
1. Špačková, A. Moderní rétorika: Jak mluvit k druhým lidem, aby nám rozuměli a naslouchali. Grada: Praha, 2009. 144 s..ISSN 978-80-247-2965-7.2. Rohlíková, L.; Vejvodová, J. Vyučovací metody na vysoké škole: Praktický průvodce výukou v prezenční i distanční formě studia. Grada: Praha, 2012. ISBN 978-80-247-4152-9.3. Beneš, M. Andragogika. Grada: Praha 2008. 136 s. ISBN 978-80-247-2580-2.4. Braun, R. Umění rétoriky. Portál: Praha, 2009. 234 s. ISBN 978-80-7367-539-4.5. Medlíková, O. Lektorské dovednosti. Grada: Praha, 2010. 176 s. ISBN 978-80-247-3236-7.6. Kvenild, C.; Calkins, K. Embedded Librarians: Moving Beyond One-Shot Instruction. ALA: Chicago, 2011. ISBN 978-0838985878.7. ŠERÁK, M.: Zájmové vzdělávání dospělých. Portál : 2009. 208 s. ISBN 978-80-7367-551-6. 8. PLAMÍNEK, J.: Vzdělávání dospělých. Průvodce pro lektory, účastníky a zadavatele. Grada Publishing : 2010. 318 s. ISBN 978-80-247-3235-0.9. ONDRÁKOVÁ, J, TAUCHMANOVÁ, V., JANIŠ, K, PAVLÍKOVÁ, S., JEHLIČKA, V.: Vzdělávání seniorů a jeho specifika. Pavel Mervart : 2012. 168 s. ISBN 978-80-7465-038-3.10. HOLCZEROVÁ, Vladimíra; DVOŘÁČKOVÁ, Dagmar : Volnočasové aktivity pro seniory. Praha : Grada, 2013. 100 s. ISBN 978-80-247-4697-5.11. HOSPODÁŘOVÁ, Ivana : Prezentační dovednosti. Praha : Kernberg Publishing, 2007. 172 s. ISBN 978-80-903962-9-6.12. KABÁTEK, Aleš; LOŠŤÁKOVÁ, Olga : Obchodní a manažerské prezentace + DVD. Praha : Grada, 2010. 208 s, DVD. ISBN 978-80-247-3344-9. 13. Jaká je škola u mě doma. http://www.meta-os.cz/UserFiles/doc/jaka_je_skola_u_me_doma_webverze.pdf14. Žáci s odlišným mateřským jazykem v českých školách. Praha : Meta - Sdružení pro příležitosti mladých migrantů, 2011. 76 s. ISBN 978-80-254-9175-1.15. VÍZNEROVÁ, Hana : Metodika nízkoprahových kurzů pro cizince. Šance-práce-integrace! Praha : Evropská kontaktní skupina, 2011. 68 s. ISBN 978-80-904452-4-6.16. BALVÍN, Jaroslav : Metody výuky romských žáků. RADIX, 2007. 1.vyd. ISBN 978-80-86031-73-6.17. INCLUSION EUROPE: Zásady úspěšné komunikace s lidmi s mentálním postižením: doporučené přístupy k lidem s mentálním postižením v rámci jejich celoživotního vzdělávání i mimo něj. Praha, [Společnost pro podporu lidí s mentálním postižením], [2009]. ISBN 2-87460-137-3. Dostupné také z: http://www.spmpcr.cz/uploaded/PATHII/Komunikace_FINAL_web.pdf18. INCLUSION EUROPE. Informace pro všechny: evropská pravidla pro tvorbu snadno srozumitelných informací. Praha, [Společnost pro podporu lidí s mentálním postižením], [2009]. ISBN 2-87460-119-5. Dostupné také z: http://www.inclusion-europe.org/pathways2/images/Information_for_all-CZ.pdf.19. GLOZAR, Jiří et al. Přístupnost e-learningu pro studenty s postižením. Brno: Středisko pro pomoc studentům se specivickými potřebami Masarykova Univerzita, 2007. 15 s. Dostupné z: https://www.teiresias.muni.cz/download/pristupnost_e-learningu.pdf20. MASARYKOVA UNIVERZITA. Středisko pro pomoc studentům se specifickými nároky. Kurz komunikace se sluchově postiženými. Brno: Masarykova univerzita, 2010. 45 s. Dostupné z: https://www.teiresias.muni.cz/download/komunikace-sluchove-postizeni.pdf21. MASARYKOVA UNIVERZITA. Středisko pro pomoc studentům se specifi ckými nároky. Kurz komunikace se zrakově postiženými. Brno: Masarykova univerzita, 2012. 63 s. Dostupné z: https://www.teiresias.muni.cz/download/komunikace-zrakove-postizeni.pdf22. SLOWÍK, Josef. Komunikace s lidmi s postižením. Vyd. 1. Praha: Portál, 2010, 155 s. ISBN 978-80-7367-691-9.
Garant
PhDr. Helena Lipková, Ph.D.PhDr. Mgr. Hana Landová, Ph.D.