Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Archeologická východiska etnologie (APA550054)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu APA550054 - Archeologická východiska etnologie, Filozofická fakulta, Univerzita Karlova v Praze (UK).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Sylabus

1/ TEORETICKÁ VÝCHODISKA (Kamila Remišová)•    Pojem "kultura" v archeologii a etnologii •    Přístupy ke studiu kultury a její interpretaci z hlediska archeologie a etnologie (tradiční a moderní proudy a metody (postprocesualismus, Boas, Hodder, Gero, Mead apod.)) •    Základní zájmové okruhy a interdisciplinarita. Angažovaná archeologie•    Možnosti míry poznání každodennosti zaniklých společností. Analogie a jejich aplikace, písemné a orální prameny.•    Modelové příklady 2/ KONTEXT JAKO ZÁKLADNÍ INTERPRETAČNÍ VÝCHODISKO (Kamila Remišová)•    Kontext v archeologii (pravěké i středověké). Kontext v etnologii.•    Podíl materiální kultury na konstrukci sociální identity. •    Modelový příklad3/ ARTEFAKT JAKO "DŮKAZ"? (Kamila Remišová)•    Významy artefaktu v kontextu kultury ("image of" x "image for")•    Artefakt jako mediátor tradice a významný rituální/sociální činitel.•    Modelové příklady: artefakt v pravěku x ve středověku x v české kultuře 18. - 19. století - příklady dům, keramika)4/ VÝZKUM SÍDELNÍCH STRUKTUR A ARCHITEKTURY (Kamila Remišová, Ivo Štefan)•    Starší pravěk - neolit (Çatal Hüyük - Vinča - Bylany): srovnání a interpretace kontinuálních jevů, symbolika domu ve starším pravěku a etnologické "analogie". Architektura a adaptace na přírodní podmínky•    Středověk - Sezimovo Ústí: přínos etnologie při zkoumání zaniklého sídla, využití ikonografie a písemných pramenů•    Význam zkoumání architektury z pohledu etnologie - kontinuita jevů•    Modelové příklady: Çatal Hüyük, Vinča, Bylany, Sezimovo Ústí, Jericho, Thessaloniki, Oaxaca Valley, lidová architektura5/ DŮM NEBO DOMÁCNOST? (Kamila Remišová)•    Jak vrátit předkům tvář?•    Mikroarcheologie domácnosti preliterárních společností a etnologické paralely. •    Symbolika domu a obytného prostoru - domácí rituály a jejich kontinuita•    Strava a stravování, rituály spojené s přípravou a konzumací jídla  - kontinuita•    Životní cykly a genderové struktury ve studiu domácnosti •    Artefakt a jeho významy. Sakrální x profánní v kontextu domácnosti6/ DĚTSKÝ SVĚT A MOŽNOSTI JEHO ZKOUMÁNÍ (Kamila Remišová)•    Archeologie pravěkého a středověkého dětství - možnosti poznání života dětí z archeologického materiálu (Nikolskoje, skandinávské lokality, Vedrovice, Pražský hrad, …) •    Možnosti archeologického zkoumání přechodových rituálů•    Dětství ve středověku - archeologický materiál, písemné prameny a ikonografie (Lumbeho zahrada)•    Dítě a jeho role ve společnosti od 18. Století - zkoumání kontinuity7/ NÁBOŽENSTVÍ, KULT A RITUÁL (Kamila Remišová)•    Struktura, možnosti studia a míra rozpoznatelnosti náboženských a rituálních aktivit v archeologickém materiálu. Interdisciplinární přístupy.•    Základní směry náboženství a jejich projevy v archeologickém materiálu od starší doby kamenné po současnost. Kontinuita jevů a možnosti zkoumání•    Sakrální a profánní v archeologii náboženství ("rituální" prostor, "kultovní místo" a "kultovní artefakt") + modelové příklady •    Odraz starších forem náboženství a jejich kontinuita v lidové kultuře, pověra jako archaický relikt8/ NÁBOŽENSTVÍ, KULT A RITUÁL (Kamila Remišová)•    Mýty o pravěké společnosti. •    Pravěký matriarchát, Matka Bohyně a kult plodnosti (J. J. Bachofen).•    Figurální plastika a její možné místo v pravěkých systémech víry na základě etno-archeologického výzkumu. 9/ SMRT A POHŘBÍVÁNÍ (Kamila Remišová) •    Výpovědní potenciál hrobových dat (mezolit, eneolit, středověk, novověk)•    fenomén "milodaru" od pravěku po současnost. "Ženská" a "mužská" hrobová výbava (struktura pohřbů na několika evropských pravěkých a protohistorických pohřebištích).•    moc, indikátory sociální stratifikace a jejich odraz v hrobových datech•    pohřební/přechodové rituály, kult předků, revenanti a ochrana živých•    gender, sociální statut, identita a struktura pohřebišť od pravěku po současnost•    Změna ritu a její souvislost se změnami sociálních a ekonomických struktur 10/  EKONOMIKA A PRODUKCE (Kamila Remišová)•    Dálkový obchod a lokální distribuce (importy v archeologickém materiálu)•    Domácká výroba x manufaktura - systémy produkce ve starším pravěku•    Dělba práce "podle pohlaví" (lovecko-sběračské společnosti, usedlí zemědělci).•    Sociální identita a systémy produkce.11/  ETNICKÁ IDENTITA V KULTURNÍ ANTROPOLOGII A MATERIÁLNÍ KULTUŘE (Ivo Štefan)•    Teorie skupinových identit: Koncept etnicity v kulturní antropologii: primordialistická a instrumentalistická perspektiva. Etnicita jako kulturní konstrukt. Etnicita jako jedna z forem skupinové identity. Formování a zánik etnických skupin - příklady z kulturní antropologie. •    Etnická identita a hmotná kultura: Etnoarcheologické příkladové studie. Přístupy k intepretaci archeologických pramenů: evolucionistický koncept, kulturně-historický přístup a jeho zneužití (G. Kossinna a archeologie Třetí říše), instrumentalistický přístup, "archeologická kultura" - možnosti a limity archeologického studia etnicity.12/  ETNICKÉ IDENTITY V POZDNĚ ANTICKÉ A RANĚ STŘEDOVĚKÉ EVROPĚ (Ivo Štefan)•    Primordialistické přístupy ke studiu historických populací. Etnická identita jako situační konstrukt (příklad Hunů, Langobardů, Avarů). Kdo vlastně byli Keltové, Germáni a Slované a jak vznikli? Příkladové studie: "etnogeneze" Slovanů   

Literatura

•    Eliade, M. 2006: Posvátné a profánní.•    Geertz, C. 2000: Interpretace kultur: vybrané eseje.•    van Gennep, A. 1997: Přechodové rituály: systematické studium rituálů.•    Hays-Gilpin,‎ K. - D. S. Whitley 1998: Reader in Gender Archaeology.•    Hodder, I. 2004: Muži a ženy v Çatal Hűyűku. In: Scientific American leden 2004. Praha.•    Insoll, T. 2006: Reader in the Archaeology of Identities.•    Jones, S. 2003: The Archaeology of Ethnicity. Constructing identities in the past and present. •    Langhammerová, J. 2004: Lidové zvyky: výroční obyčeje z Čech a Moravy.•    Parker, Bradley J. - Catherine P. Foster (eds.) 2012: New Perspectives on Household Archaeology.•    Remišová Věšínová, K. 2009: K problematice interpretace neolitické antropomorfní plastiky. Praehistorica XXVIII. Praha, 145-175. •    Remišová Věšínová, K. 2010: Gender kdy, proč a jak? In: Fridrichová-Sýkorová, I. (ed.): Ecce Homo. In memoriam Jan Fridrich. Praha.•    Smetánka, Z. 2003: Archeologické etudy.•    Tringham, R. 1971: Hunters, fishers and farmers of Eastern Europe : 6000-3000 B.C. •    Zíbrt, Č. 1995: Seznam pověr a zvyklostí pohanských z VIII. věku = Indiculus superstitionum et paganiarum.

Garant

PhDr. Kamila Remišová Věšínová, Ph.D.PhDr. Mgr. Ivo Štefan, Ph.D.