Předmět Obecná didaktika (APD100017)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu APD100017 - Obecná didaktika, Filozofická fakulta, Univerzita Karlova v Praze (UK).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Sylabus
Základní témata předmětu Obecná didaktika 1. Obecná didaktika jako vědní pedagogická disciplína, didaktiky speciální (školní a didaktika mimo školní prostor). Funkce obecné didaktiky.2. Metodologická problematika obecné didaktiky. Teoretické úrovně didaktiky.3. Pojetí výuky a jeho proměny. Výuka jako institucionalizovaná forma vzdělání4. Základní paradigmata pro výuku - transmisivní a konstruktivistické. Modely a pojetí výuky.5. Transmisivní paradigma pro výuku, transmisivní modely, realita tzv. transmisivní výuky6. Konstruktivistická výuka, její kořeny, současné pojetí, přístupy7. Základní tendence v současném pojetí výuky 7a) činnostní zkušenostní učení 7b) problémové učení 7c) komplexnost ve výuce (důraz na komplexnost v učební činnosti a celkovost učiva) 7d) svoboda ve výuce 7e) výuka z interakčního a komunikačního hlediska8. Cíle ve výuce9. Kurikulum, vzdělávací obsahy, učivo10. Individualizace ve výuce: východiska, principy11. Způsoby individualizace ve výuce12. Sociální vztahy ve výuce: kompetitivní a kooperativní uspořádání13. Kooperativní učení ve výuce14. Výukové formy15. Výukové metody16. Reproduktivní a produktivní výukové metody17. Třídní management (řízení učební činnosti a chování)18. Hodnocení ve výuce19. Hodnocení výuky20. Výzkumy v didaktice
Literatura
Základní literatura k předmětu Obecná didaktika I a II VALIŠOVÁ, A., KASÍKOVÁ, H. a kol..Pedagogika pro učitele. Praha: Grada Publishing, 2011.KYRIACOU, Ch.. Klíčové dovednosti učitele. Praha: Portál, 1996.Národní program rozvoje vzděláván v ČRí. Praha: UIV, 2001 (tzv.Bílá kniha).SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. Praha: Grada, 2007. Literatura doporučená:BELZ,H.-SIEGRIST,M.: Klíčové kompetence a jejich rozvíjení. Praha:Portál, 2001.BERTRAND, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha : Portál, 1998.CANGELOSI, J.S.: Strategie řízení třídy. Praha. Portál, 1998.FENSTERMACHER,G.T., SOLTIS J.F.: Vyučovací styly učitelů. Praha: Portál, 2008..GRECMANOVÁ,H.,URBANOVSKÁ,E.,NOVOTNÝ,P.: Podporujeme aktivní myšlení a samostatné učení žáků. Olomouc: Hanex, 2000.GFEN. Všichni na jedničku! Alternativní didaktické postupy. Praha : Karolinum, 1991.JANÍKOVÁ, M. Základy školní pedagogiky.Brno: Paido 2009.JOYCE,, B. - WEIL, M.. Models of Teaching. Boston : Allyn and Bacon, 1996.KALHOUS, Z., OBST,O et al. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002.KALHOUS, Z., OBST,O . .: Didaktika sekundární školy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2003.KASÍKOVÁ,H.: Kooperativní učení a vyučování. Teoretické a praktické problémy. Praha: Karolinum 2001, 2009.KASÍKOVÁ, H., STRAKOVÁ, J. Diverzita a diferenciace v základním vzdělha: karolinum, 2011.KOTRBA, T., LACINA, L.: Praktické využití aktivizačních metod ve výuce. Brno: Společnost pro odbornou literaturu, 2007.MAŇÁK, J: Nárys didaktiky. Brno : MU, 2003..MAREŠ, J.; KŘIVOHLAVÝ, J. Sociální a pedagogická komunikace ve škole. Praha : SPN, 1989, 2. vyd. Komunikace ve škole. Praha, 1995.MAREŠ, J.; SLAVÍK, J.; SVATOŠ, T.; ŠVEC, V. Učitelovo pojetí výuky. Brno: Masarykova univerzita, 1996.MAŇÁK, J: Nárys didaktiky. Brno : MU, 2003..MUŽÍK, J: Andragogická didaktika. Praha: CODEX Bohemia, 1998.PASCH, M. a kol. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha : Portál, 1998.PETTY, G. Moderní vyučování. Praha : Portál, 1996.Rámcové vzdělávací programy pro základní školu a gymnázium. Praha : MŠMT, 2004, 2005.ŠKODA, J., DOULÍK,P. Psychodidaktika. Praha: Grada, 2011.TOMKOVÁ, A., KAŠOVÁ, J., DVOŘÁKOVÁ, M. Učíme v projektech. Praha: Portál 2009.TONUCCI : Vyučovat nebo naučit? Praha: PedF UK, 1991.VALENTA, J. a kol.: Pohledy - projektová metoda ve škole a za školou. Praha, ARTAMA, 1993.
Garant
doc. PhDr. Hana Kasíková, CSc.
Vyučující
doc. PhDr. Hana Kasíková, CSc.