Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Obecná didaktika (APD100017)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu APD100017 - Obecná didaktika, Filozofická fakulta, Univerzita Karlova v Praze (UK).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Sylabus

Základní témata předmětu Obecná didaktika 1. Obecná didaktika jako vědní pedagogická disciplína, didaktiky speciální (školní a didaktika mimo školní prostor). Funkce obecné didaktiky.2. Metodologická problematika obecné didaktiky. Teoretické úrovně didaktiky.3. Pojetí výuky a jeho proměny. Výuka  jako institucionalizovaná  forma vzdělání4. Základní paradigmata pro výuku - transmisivní a konstruktivistické. Modely a pojetí výuky.5. Transmisivní paradigma pro výuku, transmisivní modely, realita tzv. transmisivní výuky6. Konstruktivistická výuka, její  kořeny,  současné pojetí, přístupy7. Základní tendence v současném pojetí výuky         7a) činnostní zkušenostní učení       7b) problémové učení       7c) komplexnost  ve výuce (důraz na komplexnost v učební činnosti a celkovost učiva)       7d) svoboda ve výuce       7e) výuka z interakčního a komunikačního hlediska8. Cíle ve výuce9. Kurikulum, vzdělávací obsahy, učivo10. Individualizace ve výuce: východiska, principy11. Způsoby individualizace ve výuce12. Sociální vztahy ve výuce: kompetitivní a kooperativní uspořádání13. Kooperativní učení ve výuce14. Výukové  formy15. Výukové metody16. Reproduktivní a produktivní výukové metody17. Třídní management (řízení učební činnosti a chování)18. Hodnocení ve výuce19. Hodnocení výuky20. Výzkumy v didaktice

Literatura

Základní  literatura k předmětu Obecná didaktika I a II VALIŠOVÁ, A., KASÍKOVÁ, H. a kol..Pedagogika pro učitele. Praha: Grada Publishing, 2011.KYRIACOU, Ch.. Klíčové dovednosti učitele. Praha: Portál, 1996.Národní program rozvoje vzděláván v ČRí.  Praha: UIV, 2001 (tzv.Bílá kniha).SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. Praha: Grada, 2007. Literatura doporučená:BELZ,H.-SIEGRIST,M.: Klíčové kompetence a jejich rozvíjení. Praha:Portál, 2001.BERTRAND, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha : Portál, 1998.CANGELOSI, J.S.: Strategie řízení třídy.  Praha. Portál, 1998.FENSTERMACHER,G.T., SOLTIS J.F.: Vyučovací styly učitelů. Praha: Portál, 2008..GRECMANOVÁ,H.,URBANOVSKÁ,E.,NOVOTNÝ,P.: Podporujeme aktivní myšlení a samostatné učení žáků. Olomouc: Hanex, 2000.GFEN. Všichni na jedničku! Alternativní didaktické postupy. Praha : Karolinum, 1991.JANÍKOVÁ, M. Základy školní pedagogiky.Brno: Paido 2009.JOYCE,, B. - WEIL, M.. Models of Teaching. Boston : Allyn and Bacon, 1996.KALHOUS, Z., OBST,O  et al.  Školní didaktika. Praha: Portál, 2002.KALHOUS, Z., OBST,O . .: Didaktika sekundární školy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2003.KASÍKOVÁ,H.: Kooperativní učení a vyučování. Teoretické a praktické problémy. Praha: Karolinum 2001, 2009.KASÍKOVÁ, H., STRAKOVÁ, J. Diverzita a diferenciace v základním vzdělha: karolinum, 2011.KOTRBA, T., LACINA, L.: Praktické využití aktivizačních metod ve výuce. Brno: Společnost pro odbornou literaturu, 2007.MAŇÁK, J: Nárys didaktiky. Brno : MU, 2003..MAREŠ, J.; KŘIVOHLAVÝ, J. Sociální a pedagogická komunikace ve škole. Praha : SPN, 1989, 2. vyd. Komunikace ve škole. Praha, 1995.MAREŠ, J.; SLAVÍK, J.; SVATOŠ, T.; ŠVEC, V. Učitelovo pojetí výuky. Brno: Masarykova univerzita, 1996.MAŇÁK, J: Nárys didaktiky. Brno : MU, 2003..MUŽÍK, J: Andragogická didaktika. Praha: CODEX Bohemia, 1998.PASCH, M.  a kol. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha : Portál, 1998.PETTY, G. Moderní vyučování. Praha : Portál, 1996.Rámcové vzdělávací programy pro základní školu a gymnázium.  Praha : MŠMT, 2004, 2005.ŠKODA, J., DOULÍK,P. Psychodidaktika. Praha: Grada, 2011.TOMKOVÁ, A., KAŠOVÁ, J., DVOŘÁKOVÁ, M. Učíme  v projektech. Praha: Portál 2009.TONUCCI : Vyučovat nebo naučit? Praha: PedF UK, 1991.VALENTA, J. a kol.: Pohledy - projektová metoda ve škole a za školou. Praha, ARTAMA,  1993. 

Garant

doc. PhDr. Hana Kasíková, CSc.

Vyučující

doc. PhDr. Hana Kasíková, CSc.