Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Pedagogická psychologie (APD300013)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu APD300013 - Pedagogická psychologie, Filozofická fakulta, Univerzita Karlova v Praze (UK).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Sylabus

OSNOVA PŘEDMĚTU (OKRUHY KE ZKOUŠCE) 1.     Pedagogická psychologie a její úkoly, předmět a metody pedagogické psychologie, vývoj oboru, vztah k jiným vědám.2.     Učitelská profese - pohledy na učitelství "zvnějšku" a "zevnitř", příprava na učitelské povolání, charakteristiky učitelské profese, náročnost učitelské profese, učitel jako profesionál.3.     Osobnost učitele, učitelovo pojetí výuky, vyučovací styl.4.     Percepce žáka učitelem - učitelovy postoje a očekávání vůči žákům, výzkum percepce z hlediska "zkreslování", kauzální atribuce.5.     Osobnost žáka a její struktura z pohledu školy - školní zdatnost, školní úspěšnost, žákovo pojetí školního neúspěchu.6.     Dětské pojetí světa a žákovo pojetí učiva - teoretická východiska (J. Piaget, L. S. Vygotskij, J. Bruner, D. P. Ausubel, F. J. Dochy), proměny žákova pojetí učiva, diagnostické metody, ovlivňování žákova pojetí učiva.7.     Učení ve školním kontextu: paměťní učení, senzomotorické učení, učení z textu, učení z obrazového materiálu, elektronické učení, kooperativní učení.8.     Individuální zvláštnosti učení - kognitivní styl, učební styl (učební strategie, učební přístupy), ovlivňování (neovlivňování) stylů učení.9.     Autoregulace učení - teoretické přístupy, metakognice a učení, vytváření metakognitivních dovedností ve vyučování.10.  Motivace v pedagogických situacích - vybrané teoretické přístupy, typy motivace, motivace žáků k učení, motivace a nuda, atribuční teorie a její aplikace ve školní praxi, ovlivňování učební motivace.11.  Hodnocení ve škole - podstata, funkce, formy hodnocení, sebehodnocení.12.  Komunikace ve škole.13.  Klima školní třídy - vymezení pojmu, základní dimenze klimatu, výzkumy klimatu školní třídy. Kultura školy, klima školy.14.  Sociokulturní background žáka, teorie sociokulturního handicapu (Kohn, B. Bernstein, P. Bourdieu).15.  Rodinná a/versus školní socializace - výchovné styly v rodině, charakteristika modu socializace v rodině a ve škole, role rodiče a role učitele, osvojování role žáka.16.  Vztahy mezi rodinou a školou - odlišnost pozic a vidění problémů, obtížnost komunikace a dialogu.  

Literatura

Doporučená literatura základní:Čáp, J., Mareš, J. Psychologie pro učitele. Vyd. 2. Praha: Portál, 2007.Fontana, D. Psychologie ve školní praxi: Příručka pro učitele. Praha: Portál, 2010.Mareš, J. Pedagogická psychologie. Praha: Portál, 2013. Doporučená literatura dle jednotlivých okruhů:(1)Mareš, J. Pedagogická psychologie. Praha: Portál, 2013.Štech, S. O pedagogické psychologii jako součásti věd o výchově In Pešková, J., Lipertová, P.(eds.): Hledání učitele. Škola a vzdělání v proměnách času. Praha: UK-PedF, 1996. (2) a (3)Havlík, R. a kol. Učitelské povolání z pohledu společenských věd. Praha: UK-PedF, 1998.Helus, Z. Učitelství - rozporuplné povolání pod tlakem nových společenských nároků. Pedagogika, 2007, vol. 57, č. 4.Hrabal, V. ml., Pavelková, I. Jaký jsem učitel? Praha: Portál, 2010Krykorková, H., Váňová, R. a kol. Učitel v současné škole. Praha: Karolinum, 2010.Mareš, J. Pedagogická psychologie. Praha: Portál, 2013.Štech, S. Co je to učitelství a lze se mu naučit? Pedagogika, 1994, vol. 44, no. 4, s. 310-320.Štech, S. (Ed.) Stát se učitelem. Praha: UK-PedF, 1995.Vališová, A., Kasíková, H. a kol: Pedagogika pro učitele. 2. vydání. Praha: Grada, 2011.Povolání: učitel. Pedagogika, 1994, vol. 44, no. 4. Monotématické číslo.Psychoanalytické inspirace pro výchovu. Pedagogika, 1999, vol. 49, no. 4. Monotématické číslo. (4)Helus, Z. Pojetí žáka a perspektivy jeho osobnosti. Praha: SPN, 1982.Helus, Z. Sociální psychologie pro pedagogy. Praha: Grada, 2007.Mareš, J. Pedagogická psychologie. Praha: Portál, 2013.Pelikán, J., Helus, Z. Preferenční postoje učitelů k žákům. Praha: NUOV, 1984.Výrost, J., Slaměník, I. Sociální psychologie. Praha: Grada, 2008. (5) a (6)Čáp, J., Mareš, J. Psychologie pro učitele. Vyd. 2. Praha: Portál, 2007.Helus, Z. Dítě v osobnostním pojetí. Praha: Portál, 2004.Holt, J. Jak se děti učí. Praha: Agentura Strom, 1995.Kučera, M. a kol. Typy žáků. Praha: UK-PedF, 1995.Kučera, M. a kol. Psychický vývoj dítěte od 1. do 5. třídy. Praha: Karolinum, 2005.Mareš, J. Pedagogická psychologie. Praha: Portál, 2013. (7), (8), (9)Čáp, J., Mareš, J. Psychologie pro učitele. Vyd. 2. Praha: Portál, 2007.Fischer, R. Učíme děti myslet a učit se. Praha: Portál, 1997.Helus, Z., Pavelková, I. Vedení žáků ke vzdělávací autoregulaci a humanizace školy. Pedagogika, 1992, vol. 42, no. 2, s. 197-208.Kasíková, H. Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha: Portál, 1997.Krykorková, H., Chvál, M. Rozvoj metakognice - cesta k hodnotnějšímu poznání. Pedagogika, 2001, vol. 51, no. 2., s. 185-196.Krykorková, H. a kol. Metakognice a autoregulace. Praha: FF UK, 2008.Kulič, V. Psychologie řízeného učení. Praha: Academia, 1992.Lojová, G., Vlčková, K. Styly a strategie učení ve výuce cizích jazyků. Praha: Portál, 2011.Mareš, J. Pedagogická psychologie. Praha: Portál, 2013.Mareš, J. Styly učení žáků a studentů. Praha: Portál, 1998.Mareš, J. Učení z obrazového materiálu. Pedagogika, 1995, vol. 45, no. 4, s. 318-327.Mareš, J. Elektronické učení a individuální styly učení. Československá psychologie, 2004, vol. 48, no. 3, s. 247-262.Sternberg, R. J. Kognitivní psychologie. Praha: Portál, 2002.Zounek, J. E-learning - jedna z podob učení v moderní společnosti. Brno: MU, 2009. (10)Hrabal, V., Man, F., Pavelková, I. Psychologické otázky motivace ve škole. Praha: SPN, 1989.   Man, F., Mareš, J. Výkonová motivace a prožitek typu flow. Pedagogika, 2005, vol. 55, no. 2, s. 151-171.Man F., Mareš J., Stuchlíková I. Paradoxní účinky učitelových motivačních postupů. Pedagogika, 2000, vol. 50, s. 224-235.Mareš, J. Pedagogická psychologie. Praha: Portál, 2013.Pavelková, I. Perspektivní orientace jako činitel rozvoje osobnosti. Praha: Academia, 1990.Pavelková, I. Motivace žáků k učení. Perspektivní orientace žáků a časový faktor v žákovské motivaci. Praha: UK, 2002. Pavelková, I. Nuda ve škole In Krykorková, H., Váňová, R. a kol.: Učitel v současné škole.Praha: Karolinum, 2010.Výrost, J., Slaměník, I. Sociální psychologie. Praha: Grada, 2008. (11)Číhalová, E., Mayer, I.: Klasifikace a slovní hodnocení. Praha: Agentura Strom, 1997.Dvořáková, M. Hodnocení ve vyučování in Vališová, A., Kasíková, H. a kol: Pedagogika pro učitele. 2. vydání. Praha: Grada, 2011.Kolář, Z., Šikulová, R. Hodnocení žáků. Praha: Grada, 2005.Košťálová, H., Miková, Š., Stang, J. Školní hodnocení žáků a studentů se zaměřením na slovní hodnocení. Praha: Portál, 2008.Slavík, J. Hodnocení v současné škole. Praha: Portál, 1999. (12)Gavora, P. Učitel a žáci v komunikaci. Brno: Paido, 2005.Mareš, J., Křivohlavý, J. Komunikace ve škole. Brno: MU, 1995Nelešovská, Alena. Pedagogická komunikace v teorii a praxi. Vyd. 1. Praha: Grada, 2005.Šeďová, K., Švaříček, R., Šalamounová, Z. Komunikace ve školní třídě. Praha: Portál, 2012.Vybíral, Z. Psychologie komunikace. Praha: Portál, 2005. (13)Čapek, R. Třídní klima a školní klima. Vyd. 1. Praha: Grada, 2010.Čáp, J., Mareš, J. Psychologie pro učitele. Vyd. 2. Praha: Portál, 2007.Grecmanová, H. Klima školy. Vyd. 1. Olomouc: Hanex, 2008.Ježek, S. (Ed.) Psychosociální klima školy I. Brno: MSD, 2003.Ježek, S. (Ed.) Psychosociální klima školy II. Brno: MSD, 2004.Ježek, S. (Ed.) Psychosociální klima školy III. Brno: MSD, 2005.Klusák, M. Vědět, jak zacházet s klimatem ve třídě. Pedagogika, 1994, vol. 44, no. 1, s. 61-67.Mareš, J. Sociální klima školní třídy. Přehledová studie a manuál české verze dotazníku CES - Classroom Environment Scale. Praha: IPPP, 1998.Mareš, J., Ježek, S. Kvalitativní metody pro diagnostiku psychosociálního klimatu školy. Pedagogická revue, 2006, vol. 58, no. 1, s. 30-45.Mareš, J., Křivohlavý, J. Komunikace ve škole. Brno: MU, 1995.Mareš, J. Pedagogická psychologie. Praha: Portál, 2013. (14)Bourdieu, P. Teorie jednání. Praha: Karolinum, 1998.De Singly, F. Sociologie současné rodiny. Praha: Portál, 1999.Dopita, M. Pierre Bourdieu - o umění, výchově a společnosti: reflexe sociologie praxe Pierra Bourdieua v české sociologii. Olomouc: Univerzita Palackého, 2007.Katrňák, T. Odsouzeni k manuální práci. Praha: SLON, 2004.Knausová, I. Ověření platnosti Bernsteinovy teorie jazykové socializace v českém prostředí. Pedagogická orientace, 2002, vol. 2, s. 99-107.Knausová, I. Problémy jazykové socializace: Ověření platnosti Bernsteinovy teorie jazykové socializace v českém prostředí. 1. vydání. Olomouc: Votobia, 2006.Matějů, P., Straková, J., a kol. Nerovné šance na vzdělávání: Vzdělanostní nerovnosti v České republice. Praha: Academia, 2006.Matějů, P., Straková, J., Veselý, A. (Eds.) Nerovnosti ve vzdělávání: Od měření k řešení. Praha: SLON, 2010.Prokop, J. Sociolog výchovy Pierre Bourdieu (1930-2002) a jeho teorie reprodukce. Pedagogická orientace, 2003, vol. 3, s. 96-107. (15) a (16)Havlík, R., Koťa, J. Sociologie výchovy a školy. Praha: Portál, 2002.Možný, I. Sociologie rodiny. Praha: SLON, 1999.Možný, I. Česká rodina pozdní modernity. Nová podoba starého partnera a rivala školy. Pedagogika, 2004, vol. 54, no. 4, s. 309-325.Rabušicová, M., Čiháček, V., Emmerová, K., Šeďová, K. Role rodičů ve vztahu ke škole - empirická zjištění. Pedagogika, 2003, vol. 53, no. 3, s. 309-319.Rabušicová, M., Šeďová, K., Trnková, K., Čiháček, V. Škola a (versus) rodina. Brno: MU, 2004.Šeďová, K. Tiché partnerství: vztahy mezi rodiči a učitelkami na prvním stupni základní školy. Studia paedagogica, 2009, vol. 14, no. 1, s. 27-52.Štech, S. Škola, nebo domácí vzdělávání? Teoretická komplikace jedné praktické otázky. Pedagogika, 2003, vol. 53, no. 4, s. 418-436.Štech, S., Viktorová, I. Vztahy rodiny a školy - hledání dialogu. In Kolláriková, Z., Pupala, B. Předškolní a primární pedagogika. Praha: Portál, 2001, s. 57-94.Vojtíšková, K. Interakce rodiny a školy pohledem matek. Pedagogika, 2010, vol. 60, no. 2, s. 115-116. 

Garant

Mgr. Tereza Bariekzahyová, Ph.D.