Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Pedagogická problematika nových náboženských hnutí (APDV10029)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu APDV10029 - Pedagogická problematika nových náboženských hnutí, Filozofická fakulta, Univerzita Karlova v Praze (UK).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Sylabus

Základní souvislosti NNH a oblasti výchovy: individualizovaná společnost jako půda pro rozmanitá světonázorová a náboženská stanoviska; role náboženského přesvědčení v pojetí výchovného stylu - konkrétní příklady (literatura: Bauman, Berger, Giddens, Vojtíšek, Roučková, Fárek, Jenkinsová) Terminologie : náboženství, nové náboženské hnutí, náboženská sekta (sociologické, psychologické, religionistické hledisko), destruktivní kult (literatura: Štampach, Heller, Barker, Mrázek, Lužný,Vojtíšek, Sokol, Zbíral) Důvody vznikání NNH a jejich základní charakteristika; problematika náboženského sektářství a jeho základní charakteristiky; základní srovnání NNH a tradičních náboženských směrů (literatura: Štampach, Lužný, Vojtíšek, Zbíral) Základní klasifikace a popis NNH: podle Dušana Lužného NNH v České republice, nejdůležitější směry, přehled, popis (literatura: Vojtíšek, Novotný, Nešpor, Lužný) Významné české kauzy a kontroverze související s problematikou výchovy (komunita J.D. Dvorského, Triumfální centrum víry, Hnutí Haré Kršna, Svědkové Jehovovi); využití video-ukázek, diskuse Dítě a dospívající v novém náboženském hnutí: přínosy a rizika (smysluplný rámec existence X pocit marginality); specifika výchovy v prostředí nového náboženského hnutí (literatura: Bridges, Moore, Vágnerová, Říčan, Holm, Vojtíšek, Misauerová) Pedagogická témata psychologie náboženství: teorie spirituálního vývoje, zdravá X nezdravá víra, problematika „božích vnoučat“, kognitivní disonance a další (literatura: Holm, Říčan, Socha, Emmons, Stříženec, Smékal) Možnosti pedagogické intervence v souvislosti s NNH: seznámení s příslušnou legislativou, způsob vedení rozhovoru s dítětem / mladistvým, který vyrůstá nebo se zajímá o NNH, přehled specializovaných pracovišť (literatura: Vojtíšek, Škodová, Opatrný, Rogers, Frankl) Prevence v oblasti náboženského sektářství: primární, sekundární a terciární prevence (literatura: Vágnerová, Vojtíšek, Rogers, Frankl, Svoboda)Vybrané výchovné a vzdělávací koncepce vycházející z nových náboženských hnutí, diskuse: Waldorfská pedagogika, Ruská rodová škola, Bahá’í výchova, výchova inspirovaná hnutím New Age, Gurukula hnutí Haré Kršna, výchovné koncepce alternativních křesťanských církví (literatura: Steiner, Rýdl, Jenkinsová, Fárek, Roučková)

Garant

PhDr. Anežka Šubrová, DiS.