Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Jazykozpyt co celostní filologie (APH510047)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu APH510047 - Jazykozpyt co celostní filologie, Filozofická fakulta, Univerzita Karlova v Praze (UK).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

THESE. Nejdůležitější lingvistická otázka zní: Jak se v konkrétním textu proměňuje významový potenciál jazykového systému v jedinečný smysl? Tato otázka je ze své podstaty filologická (a nebojme se toho slova - hermeneutická). Od vědeckého zkoumání jazyka pak vyžaduje mnohem víc než pouze uznat, že lingvistika historicky «patří» do filologie: vyžaduje uznat, že jedinou «Objektívní skutečností» jazyka jsou konkrétní texty, zatímco jazykový systém je vůči nim vždy pouze výkladový konstrukt. Jazykozpyt nemůže přestávat na budování takového konstruktu, musí zároveň usilovat o to, aby 'uchopil konkrétnost konkrétního textu, a musí chtít oboje pojmout jako specifickou jednotu svého předmětu. Abstraktní systém jazyka co výkladový konstrukt nutně obsahuje lexikon a gramatiku. To však nestačí : lexikon i gramatiku nutno chápat jako jediné korelatívní kontinuum; a k tomu ještě vidět zvuk i písmo co alternatívní materiál jazykového výrazu. Konkrétní text je fakt sociální, a tedy jev kultúrně-historický. Texty vznikají a slouží právě kvůli tomu, že uvnitř jistého společenství umožňují shodně chápaný kontakt mezi jeho jeho příslušníky. To je zase možné jen díky tomu, že v daném společenství platí rozsáhlý a závazný soubor textových norem. Ty jsou přitom jen malou částí a zvláštním případem společenských norem vůbec - a jako všechny společenské normy jsou záležitostí kultúrně-historickou. Vše, co přispívá k interpretaci textu, je pro jazykový význam relevantní: je naivní stavět vedle sémantiky pragmatiku jako něco jiného, a přidávat společné znalosti světa jako ještě další, opět odlišnou věc.

Sylabus

1. Stupně konkrétnosti textu2. Ústřední výkladové jednotky a vztahy mezi nimi (výpověď - věta)3. Slovo, slovotvorba, větotvorba4. Výrazová × obsahová stránka jazykového znaku5. Techniky uchopení lexikálního významu6. Společenské normy a produkce a interpretace textu7. Funkční strukturalismus a interpretativní sémantika

Literatura

Trabant, Jürgen: Weltansichten, Wilhelm von Humboldts Sprachprojekt. München 2012. Bühler, Karl: Sprachtheorie. Die Darstellungsfunktion der Sprache. Stuttgart 1934. de Saussure, Ferdinand: Écrits de linguistique générale. Paris 2002. Benveniste, Émile: Problèmes de linguistique générale I, II. Paris 1966, 1974. Greimas, Algirdas Julien: Sémantique structurale. Paris 1966. Rastier, François: Sémantique interprétative. Paris 1987. Albano Leoni, Federico: Dei suoni e dei sensi. Il volto fonico delle parole. Bologna 2009.

Garant

doc. RNDr. Tomáš Hoskovec, CSc.