Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Základy pedagogiky (APS100005)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu APS100005 - Základy pedagogiky, Filozofická fakulta, Univerzita Karlova v Praze (UK).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Seznámit studenty se základy oboru pedagogika.Získané znalosti: student se orientuje v aktuální problematice současného školství a školských dokumentech; umí vyjmenovat hlavní současné didaktické přístupy; popsat nejdůležitější aspekty pedagogické interakce a komunikace; vyjmenovat základní metody výuky a organizační formy. Získané dovednosti: student je schopen identifikovat, vysvětlit a interpretovat aktuální problémy současného školství; dokáže analyzovat, kategorizovat a charakterizovat různé didaktické přístupy k učení; umí je ocenit i kriticky srovnávat, posuzovat, hodnotit a zdůvodňovat konkrétní vznášené kritické argumenty. 

Sylabus

Aktuální problémy současného školství.Problematika alternativních škol a didaktických přístupů Otázky výchovně vzdělávacích cílů a jejich taxonomie.Pedagogická interakce a komunikace.Individualizace a diferenciace ve vyučování.Modernizace obsahu vzdělání a jejich odraz v základních školských dokumentech.Aktivizující metody výuky a organizační formy.Problematika hodnocení v pedagogické teorii i školní praxi.Osobnost učitele a jeho autorita.Celoživotní vzdělávání a trendy v informační výchově.Třídní a školský management.

Literatura

Povinná:Vališová, A., Kasíková, A. a kol. Pedagogika pro učitele. Praha: Grada, 2006.Průcha, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál. 1997.Švarcová, I. Základy pedagogiky. Praha: VŠCHT, 2005. Doporučená:České vzdělání a Evropa. Strategie rozvoje lidských zdrojů při vstupu do Evropské unie. Praha: ÚIV Tauris. 1999.Cangelosi, J. S. Strategie řízení třídy. Praha: Portál, 1994.Fisher, R. Učíme děti myslet a učit se. Praha: Portál, 1997.Kasíková, H. Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha: Portál, 1997.Národní program rozvoje vzdělávání v České republice. Bílá kniha. Praha: ÚIV Tauris, 2001.Kolář, Z., Šikulová, R. Hodnocení žáků. Praha: Grada, 2005.Petty, G. Moderní vyučování. Praha: Portál, 1996.Skalková, J. Pedagogika a výzvy nové doby. Brno: Paido, 2004. Vališová, A., Bratská, M., Sliwerski, B. a kol. Relativizace autority a její dopady na současnou mládež. Praha: ISV, 2005.Vorlíček, Ch. Úvod do pedagogiky. Jinočany: H+H, 2000.Odborný tisk - Učitelské noviny, Učitelské listy, Moderní vyučování, Pedagogika, AULA.

Požadavky

 Ke kontrole studia je nutné úspěšně složit písmený test - obsahuje otázky, vycházející z přednášek a studia základní literatury z pedagogiky a vypracovat anotaci alespoň jedné odborné pedagogické publikace. 

Garant

prof. PhDr. Alena Vališová, CSc.