Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Vývojová psychologie (APS100022)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu APS100022 - Vývojová psychologie, Filozofická fakulta, Univerzita Karlova v Praze (UK).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Seznámit studenty se základy obecné a speciální vývojové psychologieZískané znalosti: student zná základní vymezení, historii a základní témata vývojové psychologie; základy pohledů na vývoj jedince v dílech Freuda, behavioristů, Piageta, Vygotského, Wallona, Gesella; ovládá charakteristiky jednotlivých vývojových stadií ontogeneze; zná běžné problémy společenské praxe související se zaměřením a poznatky vývojové psychologieZískané dovednosti: student dokáže vysvětlit rozdíly v celkovém pohledu na vývoj jedince, i s ohledem na specifické problémy, umí; charakterizovat a odlišit od sebe jednotlivá vývojová stadia, umí uplatnit nabyté poznatky na aktuální problémy společenské praxe; orientuje se a umí vysvětlit základní pozice při řešení aktuálních témat společenské praxe s ohledem na poznatky vývojové psychologie (změny v circumpartální péči, rušení kojeneckých ústavů, střídavá výchova, snížení hranice trestní odpovědnosti apod.

Sylabus

Vymezení pojmu ontogenetická psychologie. Vztah ontogenetické psychologie k ostatním psychologickým disciplinám, její aplikace v jiných vědách, v praxi. Filosofické základy, směry vývojových idejí 19. stol. /zoopsychologie, psychologie národů a psychologie dítěte/.Psychologie dítěte. Hlavní směry psychologie na začátku století. Reflexologie, reaktologie, behaviorismus, psychoanalýza, gestaltismus /důraz na vývojově psychologická hlediska/.J. Piaget - základní myšlenky a přístupy, kognitivní vývojová teorie, jednotlivé etapy vývoje jedince.Přehled teorií duševního vývoje, snaha zhodnotit je a systemizovat. Determinanty psychického vývoje. Zrání x učení, kontinuita x diskontinuita, reversibilita x irreversibilita, genotyp x fenotyp.Periodizace vývoje - srovnání Freuda, Piageta, Eriksona a dalších jako ukázka diskontinuitního pojetí vývoje.Zákonitosti a principy vývoje /obecné - rozpor jako zdroj vývoje, kvantitativní a kvalitativní vztahy. i specifické - zpomalování tempa vývoje, kefalokaudální směr vývoje, diferenciace integrace./. Výzkumné, diagnostické i psychoterapeutické metody vývojové psychologie, druhy výzkumných projektů /longitudinální a transverzální /dg. metody a jejich využití, specifika dětské psychoterapie/.Přehled ontogenetického vývoje. Prenatální období, postup zrání plodu, nedonošenost - důsledky. Porod - různé přístupy k vedení porodu, působení prenatálních a perinatálních faktorů.Novorozenecké období, popis základních reflexů, vývoj analyzátorů, rané formy učení, prosociální reakce, interakce matka - dítě, potřeby novorozence, vývoj lokomotoriky.Kojenecké období. Gesellovy vývojové zákonitosti. Vývoj lokomotoriky, řečové a sociální reakce. Teorie mateřské deprivace, citové a sociální potřeby, typy interakce rodič - dítě.Období batolete. Vývoj řeči. Jemná a hrubá motorika, intelektové schopnosti, postup socializace. Různá pojetí procesu socializace, případně personalizace /individualizace/.Předškolní věk - kognitivní vývoj od symbolického k názornému myšlení, interiorizace sociálních norem, role, význam hry. Vývoj morálního cítění. Problematika školní zralosti.Školní věk. Jeho specifika, faktory vlivu na školní prospěch, autorita učitele, adaptace na školní prostředí, kooperace x soutěživost.Pubescence /prepuberta a puberta/. Časové vymezení, biologické, psychické a sociální změny, kognitivní vývoj, osobnostní zvraty, rané sexuální zkušenosti, profesionální orientace, životní orientace, sebepojetí. Vliv vrstevnické skupiny.Adolescence. Raná, střední a pozdní dospělost. Specifika, sociální role, pracovní a reprodukční podmínky. Životní styl, rodina a její vývoj. Tvůrčí činnost.Stárnutí a stáří. Involuční změny bio - psycho - sociální. SeminářeNechtěné dětiPsychická deprivace v dětstvíProblémy socializace osobnostiMorální vývoj v procesu socializaceProblematika určování školní zralostiKlady a zápory long. a trans. výzkumného přístupuNěkteré osobnosti vývojové psychologieDyslexie - vyšetřování a způsoby doučováníUkázky některých užívaných dg. metodDruhy dětské hryProblematika školní úspěšnosti Období dospívání a drogyExtrémně mladá manželství + Náhradní rodinná péčeRané sexuální zkušenostiMezigenerační konflikty v dospíváníVýznam modelů původní rodiny pro volbu partneraDnešní životní styl a mentální hygienaSpecifika stáříS respektem k časovým možnostem proběhnou diskuse a ukázky sociálně psychologických výcvikových technik.

Literatura

Povinná:Literatura je průběžně doplňována o aktuální prameny doporučované v rámci přednášek!!!Erikson, E. H. Osm věků člověka. Praha: KÚP, 1968.Kuric, J. Ontogenetická psychologie. Praha: SPN, 1986 /vybrané kap./.Langmeier, J. Vývojová psychologie pro dětské lékaře. Praha: Avicenum, 1983.Příhoda, V. Ontogenese lidské psychiky. Praha: SPN, 1977.Říčan, P. Cesta životem. Praha: Panorama, 1990.Schmidt, H. D. Obecná vývojová psychologie. Praha: Academia, 1978.ŠULOVÁ,L. Raný psychický vývoj dítěte, Praha, Karolinum, 2004Švancara, J. Kompendium vývojové psychologie. Praha: UK, 1967.Vágnerová, M. Vývojová psychologie I. a II. Praha: Karolinum, 1996. Doporučená:Balcar, K. Úvod do studia psychologie osobnosti. Chrudim: Mach, 1991, str. 185 - 210.Baštecký, J.; Kumpel, Q.; Vojtěchovský, M. Gerontopsychiatrie. Praha: Grada, 1994.Bronfenbrenner, J. Influence on human development - separát.David, H.; Dytrych, Z.; Schuller, V. Born unwanted. Praha: Avicenum, 1988.Dunovský, J.; Dytrych, Z.; Matějček, Z. Týrané, zneužívané a zanedbávané dítě. Praha: Grada, 1995.Dytrych, Z.; Matějček, Z.; Schuller, V. Nechtěné děti. Praha: Zprávy VÚPS, 1977.Erikson, E. H. Childhood and Society. New York: W. W. Norton, 1963. (2nd ed.)Freud, S. Vybrané spisy. Sv. 1, 2-3. Praha: Avicenum, 1991, 1993.Freudová, A. Psychoanalysa pro pedagogy. Praha: Nakl. volné myšlenky, 1937.Grof, S. Dobrodružství sebeobjevování. Praha: Gemma, 1988.Haškovcová, M. Fenomén stáří. Praha: Pyramida, 1990.Helus, Z. Psychologické problémy socializace osobnosti. Praha: SPN, 1973.Hoskovec, J.; Nakonečny, M.; Sedláková, M. Psychologie XX. stol., Praha: Karolinum, 2002.Hyhlík, F.; Nakonečný, M. Malá encyklopedie současné psychologie. Praha: SPN, 1974.Kolektiv autorů. Drogy, Mládež, Společnost. Praha: Pedagogica, 1997.Kolektiv autorů. Problémy psychického vývoje a osobnosti. Praha: Academia, 1978.Kotásková, J. Analýza dětské hry a její využití ve výzkumu. Československá psychologie, 1969, 5, s. 460-73.Kotásková, J. Socializace a morální rozvoj osobnosti. Praha: Academia, 1987.Langmeier, J.; Balcar, K.; Špitz, J. Dětská psychoterapie. Praha: Avicenum, 1989.Langmeier, J.; Matějček, Z. Psychická deprivace v dětství. Praha: Avicenum, 1974.Leont'jev, A. N. Problémy psychického vývoje. Praha: SPN, 1966.Lurija, A.R. Ludský mózog a psychické procesy. Bratislava: SPN, 1975.Manželství. Praha: Zprávy VÚPs, 1985.Matějček, Z. Co, kdy a jak ve výchově dětí. Praha: Portál, 1996.Matějček, Z. Rodiče a děti. Praha: Avicenum, 1986.Matějček, Z.; Langmeier, J. Počátky našeho duševního života. Praha: Panorama, 1986.Matoušek, O. Kontexty neuróz. Praha: Avicenum, 1986.Mečíř, J. Zneužívání alkoholu a nealkoholových drog u mládeže. Praha: Avicenum, 1990.Míček, L. Sebevýchova a duševní zdraví. Praha: SPN, 1988.Mussen, P. H. Carmichael's Manual of Child Psychology, 3rd ed. New York: J. Wiley, 1970.Odehnal, J. In; Janoušek a kol. Úvod do sociální psychologie. Praha: SPN, 1981, str. 49-119.Odehnal, J.; Severová, M. Obsah, struktura a psychické řízení lidské činnosti. Praha: UK, 1986.Oerter, R.; Montada, L. Entwicklungspsychologie, 2neu bearbeitete, Weinheim, Psychologie Verlags union, 1998.Pacovský, V. a kol. Gerontologické minimum, Praha: ILF, 1988.Piaget, J. Psychologie inteligence. Praha: SPN, 1966.Piaget, J. ; Inhelderová, B. Psychologie dítěte. Praha: SPN, 1970.Piaget, J. Psychologie inteligence. Praha: SPN, 1966.Ryšánek, V. Extrémně mladá manželství. Praha: PGS UK, 1987.Říčan, P.; Krejčířová, D. Dětská klinická psychologie. Praha: Grada, 1995.Severová, M. Hry v raném dětství. Praha: Academia, 1982.Šípová, I.; Mellan, J. Mladé manželství. Praha: Avicenum, 1970.Švancara, J. Diagnostika psychického vývoje. 3. vyd. Praha: Avicenum, 1980.Uždil, J. Čáry, klikyháky, paňáci a auta. Praha: SPN, 1984.Uždil, J. Mezi uměním a výchovou. Praha: SPN, 1988.Vojta, V. Mozkové a hybné poruchy v kojeneckém věku. Praha: Grada, 1993.Vygotskij, L. S. Vývoj vyšších psychických funkcí. Praha: SPN, 1976.Wright, L.; Schaefer, A. B.; Solomens, G. Encyklopedia of Pediatric Psychology. Baltimore: Univ. Park Press, 1979. Videoprogramy na téma:Prenatální vývojLokomotorický a neuropsychický vývoj kojenceDyslexieVyšetření neuropsychického vývojeSpecifika dětské psychoterapieMládež a drogyŘečový vývoj v batolecím obdobíRaná interakce matka dítě a další

Požadavky

Splnění jedné z následujících možností:a) referát na semináři bez odevzdání písemné formy + úspěšné složení ústní zkouškyb) seminární práce v rozsahu 8-10 stran na dohodnuté téma + úspěšné složení ústní zkouškyc) ve výjimečných případech překlad materiálů z ontog. psych. v rozhsau 10 str. + úspěšné složení ústní zkouškyd) aktivní účast na konferencích či odborných seminářích v ČR či zahraniční v oblasti ontog. psych. + úspěšné složení ústní zkoušky

Garant

prof. PhDr. Lenka Šulová, CSc.

Vyučující

prof. PhDr. Lenka Šulová, CSc.