Předmět Fyziologická psychologie (APS100024)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu APS100024 - Fyziologická psychologie, Filozofická fakulta, Univerzita Karlova v Praze (UK).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Cíl
Cíl předmětu tkví ve spojení poznatků a metod experimentální psychologie a experimentální fyziologie v návaznosti na předchozí získané informace z neurofyziologie a anatomie nervového systému (NS) člověka. Student by měl porozumět základním dějům na všech úrovních NS, definovat funkce jednotlivých systémů a vysvětlit součinnost periferního a centrálního NS. Kromě toho dokázat změřit některé základní parametry funkcí senzorických, motorických a dalších a interpretovat jejich případnou dysfunkci. Následně formulovat a naplánovat restituční postupy, vedoucí k dosažení eufunkce subsystémů i celku NS člověka. Samozřejmostí je odůvodnění a argumentace vzhledem k formulovaným hypotézám. Při zpochybnění vyslovených předpokladů revidovat testované metody a přeformulovat své výzkumné otázky.Získané znalosti: student umí vymezit základní pojmy fyziologické psychologie; vysvětlit rozdíl mezi psychofyziologií a fyziologickou psychologií; popsat CNS a funkce jeho jednotlivých částí vzhledem k psychologickým procesům; umí vyjmenovat metody zobrazení struktury a funkce mozku.Získané dovednosti: student analyzovat jednotlivé psychické procesy z fyziologického hlediska; umí aplikovat získané vědomosti do psychologické praxe.
Sylabus
Historie, vymezení základních pojmů, rozdíl mezi psychofyziologii a fyziologickou psychologií, základy CNS Neuron jako základní stavební jednotka nervového systému: morfologie a funkce Architektura kortexu, modularita a principy Principy funkce nervové tkáně Evoluce mozku obratlovců a principy stavby CNS Receptory, neuromodulátory a neurotransmitery Vědomí: lucidita, vigilita, retikulární formace, teorie vědomí Vědomé a nevědomé procesy z pohledu neurobiologie Vizuální a akustická percepce Učení a paměť Emoční processing v mozku Řeč a její lokalizace v mozku Psychoneuroimunologie: mysl a tělo v jednotě Kognice a myšlení Metody zobrazení struktury a funkce mozku (využití u zvířat) Spánek
Literatura
Rosenzweig, M.R., Leiman, A.L., & Breedlove, S.M. (2006). Biological Psychology. An Introduction to Behavioral, Cognitive, and Clinical Neuroscience (4th ed.). Sunderland, Massachusetts: Sinauer Associates, Inc.Carlson, N.R. (2004). Foundations of Physiological Psychology. Boston: Allyn and Bacon, Inc.Mather, G. (2006). Foundations of Perception. New York: Psychology Press.Ward, J. (2006). The Student's Guide to Cognitive Neuroscience. New York: Psychology Press.Michel, G.F., & Mooreová, C.L. (1999). Psychobiologie. Biologické základy vývoje chování. Praha: Portál.Šmarda, J., Bahbouh, R., Orel., M., Svoboda, M., & Šmahel, Z. (2004). Biologie pro psychology a pedagogy. Praha: Portál.
Požadavky
Analyzovat vybraný odborný článek dle metodiky QLMRI, samostatně vypracovat seminární práci na vybrané téma a připravit si její prezentaci, případně zorganizovat demonstraci, vztahující se k přednášeným tématům. Znalost odpřednášené látky a vybrané doporučené literatury.Test (nezvládnutí řešeno ústní zkouškou).
Garant
doc. PhDr. Petr Kulišťák, Ph.D.