Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Srovnávací psychologie (APS100042)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu APS100042 - Srovnávací psychologie, Filozofická fakulta, Univerzita Karlova v Praze (UK).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Seznámit posluchače s evolučními mechanismy proměn chování a psychiky ve fylogenezi. Ozřejmit posluchačům biologický pohled na ontogenezi psychiky. Pomocí srovnávacího pohledu, tedy na příkladech významných psychických a behaviorálních fenoménů napříč živočišnými taxony, ukázat společné a jedinečné rysy chování u modelových druhů živočichů. Tím položit základ pro pochopení biologických kořenů lidské psychiky v dalších psychologických oborech, zejména v evoluční, kognitivní, vývojové a sociální psychologii.Získané znalosti: student rozumí základním principům biologické evoluce a fylogeneze včetně pojmů přírodní výběr, adaptace, evoluční zdatnost (fitness), mikroevoluce a makroevoluce, fylogenetická příbuznost a znaky homologické a analogické; student dokáže vztáhnout tyto pojmy k fenoménům v chování živočichů včetně člověka; chápe roli genetických vloh a prostředí v ontogenetickém formování behaviorálního a psychického fenotypu; zná principy smyslového vnímání a komunikace u živočichů a zejména savců; rozumí tomu, jak je chování spoluurčováno psychickým stavem jedince a vnějšími podněty, a rozlišuje typy učení u zvířat; rozlišuje složky fenotypové variability v chování od okamžitých změn v motivaci přes procesy učení k trvalým interindividuálním rozdílům (personalitě) na příklad různých živočišných druhů; ví o metodách zkoumání subjektivity, emocí a prožívání u neverbálních živočichů; student si je vědom existence skupinového chování u sociálních živočichů a příčin jeho vzniku; zná příklady kontinuity a diskontinuity v chování a psychice primátů a lidoopů včetně člověka.Získané dovednosti: student dokáže rozlišit otázky, zkoumající chování a psychiku z hlediska mechanismů, z hlediska evoluční funkce/adaptivity, z hlediska ontogeneze a z hlediska fylogeneze. Na příkladech z chování a psychiky různých druhů živočichů včetně člověka dovede předvést, jak se tyto otázky doplňují; dovede převést verbálně formulovanou otázkou zaměřenou na chování na testovatelnou hypotézu a navrhnout principy pokusného a statistického ověření hypotézy; dokáže použít princip ko-determinace dědičností a prostředím k myšlenkové analýze ontogenetických příčin variability v chování; dokáže vytvořit vlastní, na smysluplných argumentech založený, úsudek o etických aspektech chování člověka vůči jiným živočichům. 

Sylabus

Vymezení předmětu srovnávací psychologie. Vztah srovnávací psychologie a evoluční psychologie s etologií na jedné straně a s obory humánní psychologie na straně druhé.Zopakování základních koncepcí současné biologie používaných při studiu chování. Evoluce: přírodní výběr a další evoluční faktory podílející se na formování chování. Fylogeneze: vzájemná příbuznost druhů. Ontogeneze: vývin jedince, interakce dědičných vloh a prostředí při formování behaviorálního fenotypu. Metody studia chování: pozorování, pokusy, automatický sběr dat o chování, počítačové analýzy dat o chování, modelování, srovnávací studie z existujících dat, metaanalýzy. Význam mezioborového zkoumání a porozumění chování.Smyslové vybavení a vnímání, zpracování smyslových vjemů nervovou soustavou.Řízení chování. Otázka rozpoznávání a hodnocení podnětů, reakce na ně, řízení chování, motivace.Dědičnost chování. Vztah a interakce dědičných vloh, fyzického a zejména sociálního prostředí při formování behaviorálního fenotypu.Komunikace: senzorické kanály komunikace, typy a obsah komunikace u zvířat. Plasticita chování: Učení a jeho typy, sociální dimenze učení u zvířat.Kognitivní procesy u zvířat. Zpracování, vyhodnocování informace a rozhodovací procesy u zvířat na individuální a skupinové úrovni.Emoce. Jejich fyziologický základ a kognitivní a adaptivní význam. Intenzita a strukturovanost emocionálního prožívání u zvířat. Inter-individuální variabilita psychických profilů a procesů u zvířat. Otázka osobnosti u zvířat. Otázka subjektivity, reflexe sebe a druhých u zvířat. Možné prekurzory etického hodnocení chování zvířaty. Sociální chování živočichů: dominance, teritorialita, koalice, egalitářská uspořádání skupin. Behaviorální strategie a jejich interakce, evolučně stabilní strategie.Skupinové chování zvířat. Mechanismy koordinace chování v čase a prostoru. Interakce individuálního chování a emergentních vlastností skupiny. Etické otázky vztahu člověka a jiných druhů zvířat, které otvírá srovnávací psychologie.

Literatura

Čtivé:de Waal, Frans. Dobráci od přírody. Praha: Academia, 2006.Flegr, Jaroslav. Zamrzlá evoluce aneb je to jinak, pane Darwin. Praha: Academia, 2006. Odborné:Franck, D. Etologie. Praha: Karolinum, 1996.Veselovský, Zdeněk. Etologie. Biologie chování zvířat. Academia, 2005. Vysoce odborné:Flegr, Jaroslav. Evoluční biologie. 2. vydání. Praha: Academia, 2009.Papini, Mauricio R. Comparative Psychology. New York: Psychology Press, 2008.Vonk, Jennifer; Shackelford, Todd K. (eds.) The Oxford Handbook of Comparative Evolutionary Psychology. Oxford, Oxford University Press, 2012.

Požadavky

ZADÁNÍ JEDNOTLIVÝCH ÚKOLŮ VIZ NÍŽE V TOMTO DOKUMENTU Vypracování úkolů zádavaných v průběhu kurzu Srovnávací psychologie 2015/2016a. PODLE ČEHO BUDOU ÚKOLY HODNOCENY?Podle dvou kritérií (tzv škála 6/6):1. Nápaditosti, originality, bystrosti, výstižnosti (1-6 bodů).2. Podle důkladnosti, plasticity, soustavnosti vypracování, argumentace, dokumentace (1-6 bodů).b. JE TŘEBA K ÚKOLŮM ČERPAT Z LITERATURY?Vlastní vklad, úvaha, pozorování, zkušenost + spojení se zdrojem z odborné či jiné literatury je ideální.c. JE URČEN ROZSAH, TEDY JAK DLOUHÉ MAJÍ BÝT VYPRACOVANÉ ÚKOLY.Rozsah nijak přesně určen není. Dvě tři věty na kvalitní vypracování určitě nestačí, ale ani mnohostránkové práce by nebyly přiměřené. Vhodný bývá rozsah od tří odstavců až po dvě strany. Záleží více na obsahu, než na rozsahu. Rozsah by měl být takový, aby jste dokázali výstižně, přehledně, ale přitom ne rozvlekle, napsat vše podstatné, co jste chtěli vyjádřit.d. LZE PŘEBÍRAT TEXTY Z INTERNETU? JE TŘEBA UVÁDĚT ODKAZY?Pouze okopírovat text z nějakého zdroje není naplněním úkolu. Můžete pochopitelně z internetu čerpat informace a inspiraci, ale úkol by měl být argumentačně i formulačně vypracován Vámi osobně. Pokud přebíráte celou větu či více, musí být v úvozovkách a uveden odkaz. Odkazy na zdroje jsou vždy bonusem.e. JAK MÁM ÚKOLY ODEVZDÁVAT?Do Moodlu, kam budete pozváni přes e-mail  . DŮLEŽITÉ! Vyhotovené úkoly, tedy soubory, nazývejte prosím přísně podle vzoru "UkolX_Mojeprijmeni.docx", tedy např. Ukol1_Spinka.docx a to bez mezer a diakritiky. Název souboru také zkopírujete na první řádku vypracovaného textu, to mi pomůže při organizaci hodnocení.Přijímané formáty jsou v Microsoft Office (Word, Excel, PowerPoint), také .odt nebo .pdff. KDY MÁM ÚKOLY ODEVZDÁVAT?Průbežně. Není nutné do příští hodiny, ale tak do dvou týdnů je žádoucí. Za odevzdání do dvou týdnů je 1 bod navíc.g. KDY SE DOZVÍM HODNOCENÍ ÚKOLŮ?Odpověď na tuto otázku nemám. Chtěl bych je také hodnotit průběžně, ale přiznávám, že při minulém běhu se mi to nepodařilo a hodnocení jsem dokončil až po ukončení kurzu.   Úkoly zadání 2015_16  Úkol 1 INDIVIDUÁLNí  Vyberte si nějaký druh/typ/příklad hravého chování buď u dětí, u mláďat jiného druhu, případně u dospělých jedinců. Tento druh hry popište slovy, případně obrazem. Potom pro tento druh hry uveďte a vysvětlete jeho příčinu/příčiny v nejméně třech ze čtyřech "tinbergenovských" rovin. Co      je proximátní (mechanická) příčina?•         Bezprostřední motivace, reakce na podnět, na prostředí, fyziologický pochod vyvolávající chování apodCo      je ontogenetická příčina?•         Podmíněnost věkem, výchovou, faktory působícími v průběhu života na jedince, zahrnuje dědičnost a zkušenostCo      je fylogenetická příčina?•         Jakou evoluční cestou chování prošlo? Odráží fylogenetickou historii druhu, příslušnost k taxonu, tedy k větvi fylogenetického stromuCo      je ultimátní příčina?•         Co je funkcí daného chování, jak zvyšuje schopnost přežít a rozmnožit se /////////////////////////////////////// Úkol 2 INDIVIDUÁLNÍ//ZADÁNÍ BUDE UPŘESNĚNO//    /////////////////////////////////////// Úkol 3 INDIVIDUÁLNÍ Je prokázáno, že: 1. Levorukost má nižší výskyt u žen než u mužů.Potomci levorukého otce a pravoruké matky mají menší pravděpodobnost levorukosti než potomci pravorukého otce a levoruké matky. Vyberte si jednu z těchto empiricky zjištěných skutečností. Navrhněte dvě hypotézy o tom, jaká je příčina tohoto jevu. U obou hypotéz vyznačte, na které úrovni zkoumání je hypotéza položena, tj. na které "Tinbergenovo proč" (viz první přednáška) hypotéza odpovídá. Tedy hypotéza se ptá na: a) proximátní příčinu, tedy co rozdíl způsobuje (endokrinologicky, fyziologicky, motivačně) nebob) ontogenetickou příčinu, tedy jakým mechanismem se tento rozdíl vyvíjí v průběhu života neboc) ultimátní (evoluční) příčinu, tedy proč je tento rozdíl adaptivní, jak pomáhá nositeli přežít a rozmnožit se Vaše dvě hypotézy můžou být buď na shodné úrovni nebo na různých úrovních. U obou hypotéz navrhněte, jak byste ji potvrdili či vyvrátili empirickým výzkumem (sběrem dat či pokusem).  

Garant

doc. RNDr. Marek Špinka, CSc.

Vyučující

doc. RNDr. Marek Špinka, CSc.