Předmět Základy speciální pedagogiky (APS100043)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu APS100043 - Základy speciální pedagogiky, Filozofická fakulta, Univerzita Karlova v Praze (UK).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Sylabus
1. Speciální pedagogika, obsah, cíle, zaměření, disciplíny speciální pedagogiky, vývoj terminologie. Nové trendy, metody speciální pedagogiky. Druhy zdravotního postižení.2. Speciální školství. Druhy a typy speciálních škol a školských zařízení. Integrace žáků se zdravotním postižením do hlavního proudu vzdělávání, možnosti a aktuální stav inkluzivního vzdělávání. Legislativa ve výchově a vzdělávání osob se zdravotním postižením/znevýhodněním.3. Problematika jedinců se zrakovým postižením4. Problematika jedinců s tělesným postižením.5. Poruchy chování6. Problematika jedinců se sluchovým postižením - typologie, příčiny, vývojové, psychosociální a vzdělávací aspekty, psychologická pomoc u skupiny handicapovaných jedinců.7. Problematika jedinců s narušenou komunikační schopností - typologie, příčiny, vývojové, psychosociální a vzdělávací aspekty, psychologická pomoc u skupiny handicapovaných jedinců.8. Specifické poruchy učení a chování u dětí, dospívajících, dospělých - typologie, příčiny, vývojové, psychosociální a vzdělávací aspekty, psychologická pomoc u skupiny handicapovaných jedinců..9. Problematika jedinců s psychiatrickými diagnózami, mentálním postižením a více vadami - typologie, příčiny, vývojové, psychosociální a vzdělávací aspekty, psychologická pomoc u skupiny handicapovaných jedinců.
Literatura
Literatura základníLECHTA, V. a kol. Základy inkluzivní pedagogiky. Praha: Portál, 2010. PIPEKOVÁ, J. a kol. Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido, 2006. SLOWÍK, J. Speciální pedagogika. Praha: Grada, 2007. Literatura doplňková - dle zájmuAUGER, M, T., BOUCHARLAT, CH. Učitel a problémový žák. Praha: Portál, 2005. DRTILOVÁ, J.; KOUKOLÍK, F. Odlišné dítě. Praha: Vyšehrad, 1994.HORŃÁKOVÁ, M. Liečebna pedagogika. Bratislava: Perfekt, 1999.CHVÁTALOVÁ, H. Jak se žije dětem s postižením. Praha: Portál, 2005.JANKOVSKÝ, J. Ucelená rehabilitace dětí s tělesným a kombinovaným postižením. Praha, TRITON 2001.JESENSKÝ, J. Základy komprehenzívní speciální pedagogiky. Hradec Králové: Gaudeamus 2000.FISCHER, S., ŠKODA, J. Speciální pedagogika. Praha: Triton, 2008.KERROVÁ, S. Dítě se speciálními potřebami. Praha: Portál 1997.KLENKOVÁ, J. Kapitoly z logopedie. Brno: Paido, 2000.LUDÍKOVÁ, L., SOURALOVÁ, E. Vzdělávání hluchoslepých I.a II. Praha, Scientia 2000.MATĚJČEK, Z. Specifické poruchy čtení. Dyslexie. Jinočany: H a H, 1995.MONATOVÁ, L. Pedagogika speciální. Brno: Masarykova univerzita, 1995.Národní plán opatření ke snížení důsledků zdravotního postižení.Nesnídalová, R. Extrémní osamělost. Praha, Portál 1995.ŠVAROCVÁ, I. Mentální retardace. Praha: Portál, 2000.VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál 1999 (a další vydání).
Garant
doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D.PhDr. David Čáp